Stavebníci odstoupili od smlouvy na problematickou část D1. Vyhazov tak nebudou komplikovat

7 minut
Události: Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021
Zdroj: ČT24

O smlouvu na opravu problematického úseku dálnice D1 u Humpolce se nebude válčit. Den poté, co Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli skluzu smlouvu ukončí, uvedla firma Geosan, že konsorcium, jehož součástí je, od dohody odstoupilo. ŘSD nyní plánuje co nejdříve ukončit omezení, které v minulém týdnu přispělo ke kolapsu dopravy na Vysočině. Opravovaný úsek mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru budou dělníci postupně rozšiřovat od středečních 7:00. Doprava bude stahovaná do jednoho jízdního pruhu.

„Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce,“ uvedla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) krok stavbařů uvítal. „Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli. Toto je nejjednodušší cesta,“ řekl ČT.

Konsoricum se podle něj „rozpadlo během stavby“, důsledkem pak byl například vznik kaveren pod dálnicí při stavbě nové kanalizace. Zdůraznil však, že „měli reference na všechno“.

D1 se pozvolna vrátí k plnému provozu

Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem však zůstává neutěšená situace. Mezi jízdními pásy je široká částečně rozkopaná plocha. Prostor pro auta je zúžený, což má dva důsledky. Jednak mají všechny případné komplikace – nehody, poruchy nebo třeba kamion, který nevyjede stoupání – vážný vliv na plynulost provozu. A za druhé, když nasněží, obtížně se sem dostává údržba. Podle ministra bude jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic situaci řešit ve dvou krocích.

16 minut
Dan Ťok: „Kaverny tam nastaly proto, že nezapažovali díru, kterou dělali, a novou kanalizaci.“
Zdroj: ČT24

Prvním krokem má být přemístění svodidel, čímž by se měly zlepšit podmínky pro zimní údržbu. „Úprava svodidel (…) doufám, že do konce týdne bude hotová,“ řekl Dan Ťok. Samotné přemíštění svodidel provede firma, se kterou se ŘSD již dohodlo, přípravné práce začaly již v pondělí a provádí je ředitelství samo. Jde o rozmrazování svodidel a úklid sněhu, který je k nim nahrnutý. Firma by pak měla začít pracovat ve středu ráno. Jezdit se v tu dobu bude pouze jedním pruhem, jak ostatně avizoval v 90' ČT24 generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Takové omezení by mělo být pouze ve středu a čtvrtek, páteční odjezdy na Vánoce by již postihnout nemělo. Pokud by bylo třeba, budou úpravy pokračovat po svátcích.

Druhým krokem pak má být zasypání kaveren, které pod dálnicí vznikly, což potrvá déle – a teprve potom se také začne v celé šíři dálnice jezdit. Která firma dálnici opožděné zazimuje, není zřejmé. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pouze uvedl, že má s prací na dálnici zkušenosti.

Přes zimu by pak měl proběhnout tendr na společnost, která dokončí modernizaci jako takovou. „Aby tam v nové stavební sezoně přišla,“ očekává ministr. Jan Kroupa však upřesnil, že je reálné obnovení prací spíše až v létě. V ohrožení proto může být i celkový termín dokončení modernizace stanovený na rok 2021.

Sporům mezi státem reprezentovaným ŘSD a stavebním konsorciem předcházel kolaps dopravy v minulém týdnu. Ve středu a ve čtvrtek se zastavila doprava na D1 na Vysočině. Nasněžilo, do zúženého úseku se nedostala údržba, kamiony začaly ve stoupání klouzat a nakonec bylo z dálnice nedobrovolné parkoviště. Někteří řidiči strávili v koloně i 14 hodin.

Práce měly zabrat dva roky

Modernizace dálnice D1 na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem – druhým nejdelším ze dvou desítek úseků, do kterých je modernizace rozdělena – začala letos v březnu, skončit měla v létě 2020, tedy po dvou letech a čtyřech měsících. Zakázku za 1,75 miliardy korun mělo splnit sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.

Firma Geosan ještě v pondělí tvrdila, že je rozhodnuta svým smluvním závazkům dostát a dílo do roku 2020 dokončit.

Že není vše v pořádku, bylo zřejmé již v létě. V červenci se ŘSD poprvé zmínilo o možnosti výměny stavební firmy. „Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ uvedl po kontrole v polovině července Jan Rýdl.

Podle ministra Ťoka česko-italsko-kazašské konsorcium na stavbě zůstalo další půlrok proto, že stát uvěřil jeho slibům. „My jsme věděli, že tam je skluz, a tlačili jsme firmu, ať skluz dožene. Ale není tak jednoduché firmu vyhodit kvůli tomu, že má skluz. Nehledě k tomu, že jsme opakovaně dostali spoustu slibů a termínů,“ uvedl.

Je přitom přesvědčen, že kdyby bylo ŘSD stavbaře vyhodilo v říjnu, když bylo jasné, že včas nezačne ani zimní přestávka, situaci by to vůbec nezlepšilo. „Teď bychom to měli rozkopáno mnohem hůř,“ míní. Ujistil zároveň, že bude stát na stavebnících vymáhat penále.

Sami stavbaři zpoždění vysvětlují skrytými překážkami. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení Geosanu. Výkonný ředitel firmy Ivan Havel řekl, že problémy byly i ve vztahu ŘSD s italskou vedoucí firmou sdružení. „Od počátku nechápali přístup druhé strany,“ řekl o Italech s tím, že pravidla ŘSD byla pro ně příliš striktní.

Sněmovna o D1 jednat nebude

O situaci na dálnici D1 mohli jednat i poslanci. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek avizoval, že jeho strana navrhne zařadit na úterní jednání sněmovny mimořádný bod a bude chtít, aby o situaci promluvil ministr Ťok. Poslanecký klub ANO však dodatečnou změnu programu nakonec vetoval.

Sám Dan Ťok přitom ujišťoval, že nemá „žádný problém vysvětlit situaci“, i když byl k opoziční iniciativě odmítavý. „Nevím, jestli je třeba dělat to mimořádným bodem. Sněmovna má podle mého názoru probírat jiné věci,“ řekl.

Zároveň lidovce obvinil, že k situaci svým minulým vládním angažmá přispěli. „Když se podíváte do historie, tak to byl právě ministr KDU-ČSL Šimonovský, který říkal, že není potřeba dálnice D35,“ řekl Ťok. Míní, že kdyby D35 existovala, nebyl by problém na D1 tak velký, protože by po ní jezdilo méně aut.

Dálnice D35 spolu s D11 a severomoravskou částí D1 má vytvořit rychlejší spojení Prahy, Olomouce a Ostravy, než je dnes přes Brno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Při požáru lakovny na Tachovsku zemřel člověk. Škody dosahují 50 milionů

Při požáru lakovny výrobní firmy v Chodové Plané na Tachovsku zemřel jeden člověk, další dva lidé utrpěli vážná zranění a jsou v kritickém stavu, vrtulník je transportoval na popáleninové centrum do Prahy. Mluvčí hasičů Petr Poncar oznámil, že se požár povedlo uhasit včetně ochlazování stěn a střechy kolem 16:30. Před 20:00 odjela i dohledová jednotka místních hasičů. Podle odhadů plameny způsobily škody zhruba za 50 milionů korun.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

O bližší kontakt Československa s předchůdci EU usilovali už komunisté

Česko už je skoro jednadvacet let členem Evropské unie. Vstoupilo do ní 1. května 2004. O bližší kontakty s Evropskými společenstvími ale usilovaly už komunistické úřady. Dokumenty, které zveřejnili archiváři z ministerstva zahraničí, dokazují, že tím diplomaty oficiálně pověřila v roce 1986 tehdejší vláda.
před 4 hhodinami

Zbývají poslední dny pro podání přiznání k dani z příjmů

Na podání elektronického přiznání k dani z příjmů mají lidé už jen posledních pár dnů. Formulář je nutné elektronicky odeslat a daně zaplatit do pátku 2. května, ale lidé by to neměli nechávat na poslední chvíli. Finanční správa totiž upozorňuje, že hrozí přetížení systému. Těm, co odevzdávají papírové daňové přiznání, skončila lhůta už na konci března.
před 4 hhodinami

Robotická trojkolka Helhest může pomoci vojákům i záchranářům

Jmenuje se po koni, na němž jezdila vikinská bohyně smrti. Ale on sám by měl přinášet spíše život, pomoc a podporu. Řeč je o novém pokročilém autonomním systému Helhest, který vznikl na Českém vysokém učení technickém v Praze. Robot připomínající trojkolku by se měl podle jeho autorů dát využít pro průzkum, obranné operace i pátrací a záchranné mise.
před 4 hhodinami

Přibývá melanomů kůže. Chodit na kontrolu se doporučuje co měsíc

V posledních letech výrazně stoupl počet lidí s onemocněním kůže, zejména zhoubným melanomem. Lékaři ročně diagnostikují tento nádor u více než tří tisíc lidí. Do roku 2050 se očekává výrazný nárůst o čtyřicet procent. Mezi rizikové faktory patří nejen nadměrné slunění, ale i časté používání solárií nebo UV lamp na gelové nehty. Šance na úspěšné vyléčení zvyšuje včasné vyšetření. V příštích týdnech budou mít lidé opět možnost se nechat zdarma vyšetřit na náměstích po celé republice.
před 5 hhodinami

Slunečná obloha z počátku týdne se na víkend zatáhne

Začátek týdne bude v Česku převážně slunečný a beze srážek. Díky jasné obloze se nejvyšší denní teploty dostanou nad dvacet stupňů Celsia. O čtvrtečním Svátku práce se odpolední maxima přiblíží hranici letního dne, tedy k 25 stupňům. V pátek a v sobotu bude ještě tepleji, ale začne se zatahovat a o víkendu místy zaprší. Od neděle se také ochladí, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Litvínovská rafinérie už zpracovává pouze ropu ze západu

Společnost Orlen Unipetrol v pondělí začala ve své litvínovské rafinérii zpracovávat výhradně ropu dovezenou ze západu rozšířeným italským ropovodem TAL. Tamní rafinérie tak poprvé od roku 1965 nevyužívají ruskou ropu z ropovodu Družba, informoval generální ředitel rafinérské skupiny Orlen Unipetrol Mariusz Wnuk.
před 8 hhodinami

Česko zruší kontroly na hranicích s Rakouskem kvůli slintavce

Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) oznámil nové úpravy mimořádných veterinárních opatření v souvislosti s nákazou slintavky a kulhavky. Na tiskovém brífinku mimo jiné řekl, že Česko od pondělní půlnoci zruší kontroly na hranicích s Rakouskem. Skončí také zákaz vstupu do obor v Moravskoslezském, Zlínském a Jihomoravském kraji. V platnosti naopak zůstávají všechna opatření přijatá vůči Slovensku a Maďarsku.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami
Načítání...