Stavebníci odstoupili od smlouvy na problematickou část D1. Vyhazov tak nebudou komplikovat

7 minut
Události: Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021
Zdroj: ČT24

O smlouvu na opravu problematického úseku dálnice D1 u Humpolce se nebude válčit. Den poté, co Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli skluzu smlouvu ukončí, uvedla firma Geosan, že konsorcium, jehož součástí je, od dohody odstoupilo. ŘSD nyní plánuje co nejdříve ukončit omezení, které v minulém týdnu přispělo ke kolapsu dopravy na Vysočině. Opravovaný úsek mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru budou dělníci postupně rozšiřovat od středečních 7:00. Doprava bude stahovaná do jednoho jízdního pruhu.

„Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce,“ uvedla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) krok stavbařů uvítal. „Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli. Toto je nejjednodušší cesta,“ řekl ČT.

Konsoricum se podle něj „rozpadlo během stavby“, důsledkem pak byl například vznik kaveren pod dálnicí při stavbě nové kanalizace. Zdůraznil však, že „měli reference na všechno“.

D1 se pozvolna vrátí k plnému provozu

Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem však zůstává neutěšená situace. Mezi jízdními pásy je široká částečně rozkopaná plocha. Prostor pro auta je zúžený, což má dva důsledky. Jednak mají všechny případné komplikace – nehody, poruchy nebo třeba kamion, který nevyjede stoupání – vážný vliv na plynulost provozu. A za druhé, když nasněží, obtížně se sem dostává údržba. Podle ministra bude jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic situaci řešit ve dvou krocích.

16 minut
Dan Ťok: „Kaverny tam nastaly proto, že nezapažovali díru, kterou dělali, a novou kanalizaci.“
Zdroj: ČT24

Prvním krokem má být přemístění svodidel, čímž by se měly zlepšit podmínky pro zimní údržbu. „Úprava svodidel (…) doufám, že do konce týdne bude hotová,“ řekl Dan Ťok. Samotné přemíštění svodidel provede firma, se kterou se ŘSD již dohodlo, přípravné práce začaly již v pondělí a provádí je ředitelství samo. Jde o rozmrazování svodidel a úklid sněhu, který je k nim nahrnutý. Firma by pak měla začít pracovat ve středu ráno. Jezdit se v tu dobu bude pouze jedním pruhem, jak ostatně avizoval v 90' ČT24 generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Takové omezení by mělo být pouze ve středu a čtvrtek, páteční odjezdy na Vánoce by již postihnout nemělo. Pokud by bylo třeba, budou úpravy pokračovat po svátcích.

Druhým krokem pak má být zasypání kaveren, které pod dálnicí vznikly, což potrvá déle – a teprve potom se také začne v celé šíři dálnice jezdit. Která firma dálnici opožděné zazimuje, není zřejmé. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pouze uvedl, že má s prací na dálnici zkušenosti.

Přes zimu by pak měl proběhnout tendr na společnost, která dokončí modernizaci jako takovou. „Aby tam v nové stavební sezoně přišla,“ očekává ministr. Jan Kroupa však upřesnil, že je reálné obnovení prací spíše až v létě. V ohrožení proto může být i celkový termín dokončení modernizace stanovený na rok 2021.

Sporům mezi státem reprezentovaným ŘSD a stavebním konsorciem předcházel kolaps dopravy v minulém týdnu. Ve středu a ve čtvrtek se zastavila doprava na D1 na Vysočině. Nasněžilo, do zúženého úseku se nedostala údržba, kamiony začaly ve stoupání klouzat a nakonec bylo z dálnice nedobrovolné parkoviště. Někteří řidiči strávili v koloně i 14 hodin.

Práce měly zabrat dva roky

Modernizace dálnice D1 na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem – druhým nejdelším ze dvou desítek úseků, do kterých je modernizace rozdělena – začala letos v březnu, skončit měla v létě 2020, tedy po dvou letech a čtyřech měsících. Zakázku za 1,75 miliardy korun mělo splnit sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.

Firma Geosan ještě v pondělí tvrdila, že je rozhodnuta svým smluvním závazkům dostát a dílo do roku 2020 dokončit.

Že není vše v pořádku, bylo zřejmé již v létě. V červenci se ŘSD poprvé zmínilo o možnosti výměny stavební firmy. „Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ uvedl po kontrole v polovině července Jan Rýdl.

Podle ministra Ťoka česko-italsko-kazašské konsorcium na stavbě zůstalo další půlrok proto, že stát uvěřil jeho slibům. „My jsme věděli, že tam je skluz, a tlačili jsme firmu, ať skluz dožene. Ale není tak jednoduché firmu vyhodit kvůli tomu, že má skluz. Nehledě k tomu, že jsme opakovaně dostali spoustu slibů a termínů,“ uvedl.

Je přitom přesvědčen, že kdyby bylo ŘSD stavbaře vyhodilo v říjnu, když bylo jasné, že včas nezačne ani zimní přestávka, situaci by to vůbec nezlepšilo. „Teď bychom to měli rozkopáno mnohem hůř,“ míní. Ujistil zároveň, že bude stát na stavebnících vymáhat penále.

Sami stavbaři zpoždění vysvětlují skrytými překážkami. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení Geosanu. Výkonný ředitel firmy Ivan Havel řekl, že problémy byly i ve vztahu ŘSD s italskou vedoucí firmou sdružení. „Od počátku nechápali přístup druhé strany,“ řekl o Italech s tím, že pravidla ŘSD byla pro ně příliš striktní.

Sněmovna o D1 jednat nebude

O situaci na dálnici D1 mohli jednat i poslanci. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek avizoval, že jeho strana navrhne zařadit na úterní jednání sněmovny mimořádný bod a bude chtít, aby o situaci promluvil ministr Ťok. Poslanecký klub ANO však dodatečnou změnu programu nakonec vetoval.

Sám Dan Ťok přitom ujišťoval, že nemá „žádný problém vysvětlit situaci“, i když byl k opoziční iniciativě odmítavý. „Nevím, jestli je třeba dělat to mimořádným bodem. Sněmovna má podle mého názoru probírat jiné věci,“ řekl.

Zároveň lidovce obvinil, že k situaci svým minulým vládním angažmá přispěli. „Když se podíváte do historie, tak to byl právě ministr KDU-ČSL Šimonovský, který říkal, že není potřeba dálnice D35,“ řekl Ťok. Míní, že kdyby D35 existovala, nebyl by problém na D1 tak velký, protože by po ní jezdilo méně aut.

Dálnice D35 spolu s D11 a severomoravskou částí D1 má vytvořit rychlejší spojení Prahy, Olomouce a Ostravy, než je dnes přes Brno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
před 7 hhodinami

Závěry vyšetřování nehody na přejezdu ve Stráži nad Nisou se liší i po dvou letech

Srážka vlaku s nákladním autem ve Stráži nad Nisou před dvěma lety zranila dvacet jedna lidí a způsobila škodu téměř šest milionů korun. Vyšetřování příčiny nehody stále není u konce. Drážní inspekce došla k závěru, že za nehodu může řidič, protože vjel na koleje, přestože blikala červená. Naopak policie tvrdí, že červená neblikala a že řidič za nehodu nemůže. Ani na veřejně přístupném záznamu není vidět, že by výstražná světla svítila.
před 8 hhodinami

Výbava pro prvňáka vyjde letos rodiče zhruba na pět tisíc korun

Aktovka, výtvarné potřeby, přezůvky, sešity. Rodiče letos za výbavu pro prvňáka zaplatí zhruba pět tisíc korun. Vyplývá to z vyjádření prodejců i výpočtu České televize. Podle oslovených obchodníků by si rodiče mohli připlatit za některé aktovky. Ceny výtvarných a papírenských potřeb zůstaly srovnatelné s těmi loňskými.
před 16 hhodinami

V obcích na Šumavě se několikrát objevili vlci

Už čtyřikrát tento týden potkali lidé vlky přímo v šumavských obcích nebo jejich těsné blízkosti. Naposledy přímo u návštěvnického centra v Srní, které proto bude minimálně do neděle uzavřené. Pracovníci národního parku se pokoušejí vlka pomocí fotopastí vypátrat a následně odchytit.
před 19 hhodinami

Útulny v lesích pomáhají turistům, někteří je ale zneužívají k táboření

Nouzové úkryty v lesích, takzvané útulny, pomáhají po celém Česku turistům na cestách. Můžou se v nich schovat před bouřkou, případně jednu noc i přespat. Někteří lidé si tam však podle lesníků plánují dovolenou a přímo mezi stromy rozdělávají taky oheň. Za takové chování však hrozí pokuta až patnáct tisíc korun a lesníci avizují, že zejména v období horkého a suchého počasí, kdy roste riziko požárů, budou kontroly výrazně častější. Útulny přitom vznikly jako nekomerční zázemí pro unavené turisty, kteří potřebují odpočinek na cestě.
před 20 hhodinami

Ministerstvo uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení

Ministerstvo pro místní rozvoj znovu uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení. Nově mohou v těchto bytech žít všichni, kteří nepatří mezi čtyřicet procent nejbohatších. Resort tím chce motivovat obce, aby více žádaly o dotace z evropských fondů. Od roku 2021 se o peníze z nového Integrovaného regionálního operačního programu přihlásilo asi 120 projektů, díky nimž má vzniknout bezmála devět set nových bytů.
před 20 hhodinami

Výlety i deskové hry. Roste zájem o příměstské tábory mezi seniory

Příměstské tábory jsou oblíbené nejen u dětí, ale také seniorů. V posledních letech táborů pro seniory přibývá a je o ně zájem, jak České televizi potvrdili oslovení organizátoři. Na některých místech také kvůli vyšší poptávce navýší kapacitu. Hlásí se hlavně seniorky, které oceňují pestrý program od výletů až po besedy a také společně strávený čas.
před 20 hhodinami

Hluk, prach, bláto. Stavby silnic a dálnic zatěžují okolní obce

Stavba Pražského okruhu u Běchovic postupuje. Než bude zhruba dvanáctikilometrový úsek navazující na dálnici D1 dokončený, představuje dočasnou zátěž pro okolí. Starostové východních částí Prahy řeší stížnosti obyvatel, například na znečištěné silnice nebo hluk a vibrace. Ředitelství silnic a dálnic i firmy tvrdí, že se snaží dopady minimalizovat. Práce na silnicích přináší řadu problémů i obyvatelům mimo Prahu.
před 22 hhodinami
Načítání...