Stavebníci odstoupili od smlouvy na problematickou část D1. Vyhazov tak nebudou komplikovat

7 minut
Události: Modernizace dálnice D1 nemusí skončit ani v roce 2021
Zdroj: ČT24

O smlouvu na opravu problematického úseku dálnice D1 u Humpolce se nebude válčit. Den poté, co Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že kvůli skluzu smlouvu ukončí, uvedla firma Geosan, že konsorcium, jehož součástí je, od dohody odstoupilo. ŘSD nyní plánuje co nejdříve ukončit omezení, které v minulém týdnu přispělo ke kolapsu dopravy na Vysočině. Opravovaný úsek mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru budou dělníci postupně rozšiřovat od středečních 7:00. Doprava bude stahovaná do jednoho jízdního pruhu.

„Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce,“ uvedla mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) krok stavbařů uvítal. „Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli. Toto je nejjednodušší cesta,“ řekl ČT.

Konsoricum se podle něj „rozpadlo během stavby“, důsledkem pak byl například vznik kaveren pod dálnicí při stavbě nové kanalizace. Zdůraznil však, že „měli reference na všechno“.

D1 se pozvolna vrátí k plnému provozu

Na dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem však zůstává neutěšená situace. Mezi jízdními pásy je široká částečně rozkopaná plocha. Prostor pro auta je zúžený, což má dva důsledky. Jednak mají všechny případné komplikace – nehody, poruchy nebo třeba kamion, který nevyjede stoupání – vážný vliv na plynulost provozu. A za druhé, když nasněží, obtížně se sem dostává údržba. Podle ministra bude jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic situaci řešit ve dvou krocích.

16 minut
Dan Ťok: „Kaverny tam nastaly proto, že nezapažovali díru, kterou dělali, a novou kanalizaci.“
Zdroj: ČT24

Prvním krokem má být přemístění svodidel, čímž by se měly zlepšit podmínky pro zimní údržbu. „Úprava svodidel (…) doufám, že do konce týdne bude hotová,“ řekl Dan Ťok. Samotné přemíštění svodidel provede firma, se kterou se ŘSD již dohodlo, přípravné práce začaly již v pondělí a provádí je ředitelství samo. Jde o rozmrazování svodidel a úklid sněhu, který je k nim nahrnutý. Firma by pak měla začít pracovat ve středu ráno. Jezdit se v tu dobu bude pouze jedním pruhem, jak ostatně avizoval v 90' ČT24 generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Takové omezení by mělo být pouze ve středu a čtvrtek, páteční odjezdy na Vánoce by již postihnout nemělo. Pokud by bylo třeba, budou úpravy pokračovat po svátcích.

Druhým krokem pak má být zasypání kaveren, které pod dálnicí vznikly, což potrvá déle – a teprve potom se také začne v celé šíři dálnice jezdit. Která firma dálnici opožděné zazimuje, není zřejmé. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pouze uvedl, že má s prací na dálnici zkušenosti.

Přes zimu by pak měl proběhnout tendr na společnost, která dokončí modernizaci jako takovou. „Aby tam v nové stavební sezoně přišla,“ očekává ministr. Jan Kroupa však upřesnil, že je reálné obnovení prací spíše až v létě. V ohrožení proto může být i celkový termín dokončení modernizace stanovený na rok 2021.

Sporům mezi státem reprezentovaným ŘSD a stavebním konsorciem předcházel kolaps dopravy v minulém týdnu. Ve středu a ve čtvrtek se zastavila doprava na D1 na Vysočině. Nasněžilo, do zúženého úseku se nedostala údržba, kamiony začaly ve stoupání klouzat a nakonec bylo z dálnice nedobrovolné parkoviště. Někteří řidiči strávili v koloně i 14 hodin.

Práce měly zabrat dva roky

Modernizace dálnice D1 na čtrnáctikilometrovém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem – druhým nejdelším ze dvou desítek úseků, do kterých je modernizace rozdělena – začala letos v březnu, skončit měla v létě 2020, tedy po dvou letech a čtyřech měsících. Zakázku za 1,75 miliardy korun mělo splnit sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.

Firma Geosan ještě v pondělí tvrdila, že je rozhodnuta svým smluvním závazkům dostát a dílo do roku 2020 dokončit.

Že není vše v pořádku, bylo zřejmé již v létě. V červenci se ŘSD poprvé zmínilo o možnosti výměny stavební firmy. „Konstatujeme, že k dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout,“ uvedl po kontrole v polovině července Jan Rýdl.

Podle ministra Ťoka česko-italsko-kazašské konsorcium na stavbě zůstalo další půlrok proto, že stát uvěřil jeho slibům. „My jsme věděli, že tam je skluz, a tlačili jsme firmu, ať skluz dožene. Ale není tak jednoduché firmu vyhodit kvůli tomu, že má skluz. Nehledě k tomu, že jsme opakovaně dostali spoustu slibů a termínů,“ uvedl.

Je přitom přesvědčen, že kdyby bylo ŘSD stavbaře vyhodilo v říjnu, když bylo jasné, že včas nezačne ani zimní přestávka, situaci by to vůbec nezlepšilo. „Teď bychom to měli rozkopáno mnohem hůř,“ míní. Ujistil zároveň, že bude stát na stavebnících vymáhat penále.

Sami stavbaři zpoždění vysvětlují skrytými překážkami. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení Geosanu. Výkonný ředitel firmy Ivan Havel řekl, že problémy byly i ve vztahu ŘSD s italskou vedoucí firmou sdružení. „Od počátku nechápali přístup druhé strany,“ řekl o Italech s tím, že pravidla ŘSD byla pro ně příliš striktní.

Sněmovna o D1 jednat nebude

O situaci na dálnici D1 mohli jednat i poslanci. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek avizoval, že jeho strana navrhne zařadit na úterní jednání sněmovny mimořádný bod a bude chtít, aby o situaci promluvil ministr Ťok. Poslanecký klub ANO však dodatečnou změnu programu nakonec vetoval.

Sám Dan Ťok přitom ujišťoval, že nemá „žádný problém vysvětlit situaci“, i když byl k opoziční iniciativě odmítavý. „Nevím, jestli je třeba dělat to mimořádným bodem. Sněmovna má podle mého názoru probírat jiné věci,“ řekl.

Zároveň lidovce obvinil, že k situaci svým minulým vládním angažmá přispěli. „Když se podíváte do historie, tak to byl právě ministr KDU-ČSL Šimonovský, který říkal, že není potřeba dálnice D35,“ řekl Ťok. Míní, že kdyby D35 existovala, nebyl by problém na D1 tak velký, protože by po ní jezdilo méně aut.

Dálnice D35 spolu s D11 a severomoravskou částí D1 má vytvořit rychlejší spojení Prahy, Olomouce a Ostravy, než je dnes přes Brno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Z Trumpových výhrůžek málokterá dopadla, říká ekonom Bartoň

Prezident USA Donald Trump v pondělí varoval Rusko, že pokud do padesáti dnů nebude uzavřena dohoda o ukončení války s Ukrajinou, přijdou velmi vysoká cla. Podle bývalého guvernéra České národní banky Jiřího Rusnoka by opatření mohlo představovat „silný kalibr“, pokud by skutečně platila sekundární cla na obchodní partnery Moskvy ve výši stovek procent. Podle datového ekonoma Anglo-American University v Praze Petra Bartoně však „zatím z těch jeho (Trumpových) výhrůžek málokterá dopadla“. Debatu moderovala Tereza Řezníčková.
před 49 mminutami

Respektujte slovenský zájem, reagoval Fico na Fialův dopis

Slovenský premiér Robert Fico (Smer) vyzval svého českého kolegu Petra Fialu (ODS), aby respektoval slovenský zájem na zajištění budoucích dodávek zemního plynu pro Slovensko za rozumné ceny. Fico tak reagoval na dopis, kterým jej Fiala požádal, aby Bratislava neblokovala nový soubor sankcí EU vůči Moskvě. Už dříve podobnou výzvu Ficovi adresoval německý kancléř Friedrich Merz. Fico také Fialovi navrhl co nejrychlejší uspořádání společného jednání vlád obou zemí v Bratislavě. Fiala to odmítl.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Dvě třetiny kontrol autobazarů odhalily problémy

Při koupi auta z autobazaru by zákazníci měli trvat na úplných a neměnných informacích o ceně, technickém stavu i historii vozu. Česká obchodní inspekce loni zjistila pochybení ve dvou třetinách kontrol, včetně nepravdivých údajů o stavu vozidla nebo počtu najetých kilometrů. Prodejci by měli poskytnout konečnou cenu a doložit servisní knížku.
před 3 hhodinami

Zvlněná vozovka na D1 vytvořila nebezpečný skok

Na nájezdu na jeden z mostů na D1 u Ostravy ve směru na Brno se vytvořil nebezpečný skok. I při snížené rychlosti tam řidiči často škrtnou podvozkem o povrch silnice a vystavují se tak velmi nebezpečné situaci. „(Skok) může (automobil) nadnést a opravdu letí vzduchem. Málokterý řidič má v praxi natrénováno, aby takovýto manévr zvládl,“ upozorňuje koordinátor BESIP Petr Blahut. Opravy podle Ředitelství silnic a dálnic začnou ještě během léta – nebudou ovšem definitivní, ale pouze provizorní. Čeká se totiž na výsledek soudního sporu týkajícího se materiálu použitého v podloží.
před 3 hhodinami

Třicetiprocentní cla mohou učinit evropský export nekonkurenceschopným, tvrdí analytik

Pokud by americký prezident skutečně od 1. srpna uvalil na zboží z Evropské unie třicetiprocentní cla, učinilo by to evropský export „v podstatě nekonkurenceschopným,“ říká zástupce ředitele institutu Europeum Viktor Daněk. Podle ekonomky Jany Matesové Trump nedosáhne kýženého přesunu výroby do USA, protože jeho oznámení provází nepředvídatelnost. Evropská unie podle svých představitelů dlouhodobě usiluje o obchodní dohodu se Spojenými státy.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Povodí Vltavy hlásí mimořádně nízké průtoky, deště nepomáhají

Na dvou desítkách toků na Chomutovsku již kvůli nízkým průtokům platí zákaz odebírání povrchových vod. Povodí Vltavy potvrzuje, že celá řada míst je na historických minimech. Deště posledních dnů podle něj nepomohly. Situaci zřejmě nezmění ani ty, které mají přijít v tomto týdnu. Kvůli mimořádně nízkým průtokům teď nesmí odebírat povrchové vody například lidé na okraji Jirkova. Vodou nesmějí napouštět bazény, mýt auta nebo zalévat.
před 4 hhodinami

Fiala se dohodl se Starmerem na spolupráci v jaderné energetice

Česko podepsalo s Británií memorandum o porozumění ohledně spolupráce v jaderné energetice, řekl premiér Petr Fiala (ODS) po jednání se svým britským protějškem Keirem Starmerem v Londýně. Britská firma Rolls-Royce podle něj zvažuje, že v Česku postaví továrnu na malé modulární reaktory.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Dvě třetiny lidí jsou pro přísnější regulaci alkoholu

Téměř dvě třetiny dospělých míní, že by v Česku měla být přísnější regulace alkoholu. Ukázal to průzkum think tanku Ministr zdraví, který v dubnu provedla společnost Behavio. Většina dotázaných by byla pro zákaz propagace alkoholických nápojů na akcích pro mladé, pro omezení reklamy či prodeje na benzinových pumpách a v automatech či pro zrušení daňové výjimky pro tiché víno. V průzkumu odpovídala tisícovka lidí, zjištění jsou reprezentativní.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami
Načítání...