Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypoví smlouvu s česko-italsko-kazašským sdružením, které modernizuje úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Staveniště chce převzít v lednu 2019 a v novém výběrovém řízení vybere jinou firmu, která práce dokončí, řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
ŘSD převezme problémový úsek D1, stavební firmě hrozí pokutou ve stovkách milionů
Mluvčí ŘSD novinářům na opravované části dálnice ukázal dva dopisy. Uvedl, že v jednom ŘSD ukládá konsorciu firem první balík sankcí v hodnotě 30,7 milionu korun za zpožděnou stavbu dálničního nadjezdu na 104. kilometru. Další sankce budou podle Rýdla následovat. „Předpokládáme stovky milionů korun,“ řekl k možné výši pokut.
Ve druhém dopise ŘSD odstupuje od smlouvy o dílo. „To znamená, že zahajujeme právní kroky k tomu, abychom rozvázali smlouvu,“ řekl Rýdl. Dopis podle něj bude odeslán ještě v pondělí. Předpokládá, že vzhledem k legislativním lhůtám bude moci ŘSD převzít zpět staveniště v lednu.
„V nejbližší možné době připravíme nové výběrové řízení, abychom vybrali nového zhotovitele,“ uvedl mluvčí. Opravy téměř 14 kilometrů dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se kvůli tomu zpozdí.
Rozšíření pruhů má zajistit ještě stávající firma
Stavba už ale zpoždění má. „Na jednotlivých stavebních objektech je více než dva měsíce za svým harmonogramem,“ uvedl Rýdl. V poslední době se podle něj organizace a koordinace stavby zhroutily. V úseku vznikají velké dopravní komplikace i kvůli tomu, že ho silničáři nemohou za nepříznivého počasí řádně udržovat.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že se jízdní pruh v omezení zvětší na standardní šířku. Podle Rýdla se tak stane v nejbližších dnech. To však bude komplikované, středový pás je pod sněhem a ledem.
Posunutí provizorních betonových svodidel by měly zajistit ještě nynější firmy. Pokud nebudou schopné to provést, postará se o to podle Rýdla ŘSD, které už kvůli tomu oslovilo jinou firmu. „Oslovili jsme ji přímo. V zájmu urychlení těchto prací nebudeme soutěžit,“ řekl. Název této firmy podle něj zatím nelze zveřejnit.
Rychlost zůstane v úseku omezená i po rozšíření jízdních pruhů. Opravit ještě bude potřeba kaverny, jež vznikly na 600 metrech opravované dálnice. Zasahují do jednoho metru pod jízdní pás směrem od středové části dálnice. „Svodidla můžeme posunout jenom do té míry, abychom neohrozili provoz,“ řekl mluvčí.
Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení české firmy Geosan Group, italské firmy Toto Costruzioni Generali a kazašské SP Sine Midas Stroy.
Oprava nabrala velké zpoždění a práce spolu se sněžením minulý týden zkomplikovaly dopravu. ŘSD minulý týden firmy vyzvalo, aby do 17. prosince práce ukončily, jinak jim smlouvu vypoví.
Budeme pokračovat, tvrdí firma
Firma Geosan však v pondělí uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo dokončit v roce 2020. Na problematickém úseku dálnice nyní dělníci s technikou pracují na několika místech.
„Ve středu 12. prosince bylo pracovníky ŘSD rozhodnuto o zastavení stavebních prací z důvodu zásadní změny klimatických podmínek, nebylo možné provádět ani zásypy, ani montáž středových svodidel,“ řekl výkonný ředitel Geosan Group Ivan Havel.
Doplnění podloží betonového krytu v úseku dlouhém 600 metrů pomocí nízkotlaké injektáže firma nabízela ŘSD před třemi týdny. ŘSD to podle ní zásadně odmítlo a trvalo na vybourání části betonové vozovky, doplnění podloží a provedení nové konstrukce vozovky.
Ve čtvrtek večer pak ŘSD požádalo o provedení sanace podloží nízkotlakou injektáží. „Požadavek na provedení těchto činností během víkendu nikdy komunikován nebyl, patrně proto, že je nesmyslný,“ uvedl Geosan.