D1 je na Vysočině stále rozkopaná a bez dělníků. Co se děje, možná bude muset Ťok vysvětlovat poslancům

V předvánočním programu poslanců by mohl přibýt mimořádný bod věnovaný situaci na dálnici D1. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek řekl v Otázkách Václava Moravce, že jeho strana navrhne zařadit tento bod na úterní program schůze Poslanecké sněmovny. Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) bude chtít slyšet vysvětlení, proč se na D1 stále pracuje, i když už měla začít zimní přestávka. Práce přitom probíhají spíše papírově. Jak ukázala i aktuální kontrola Ředitelství silnic a dálnic, na staveništi u Humpolce nikdo není.

Píše se 16. prosinec a Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že mezi 90. a 104. kilometrem dálnice D1 je „vedení dopravy 2+1/1 nebo 1/1+2 nebo 2+2“. Znamená to, že na některých místech poblíž Humpolce se jezdí na Prahu nebo na Brno jedním pruhem ve správném jízdním pásu, zatímco ten druhý je převeden do protisměrného pásu. V něm zároveň jezdí auta i druhým směrem, ale jízdní pruhy jsou užší. Po šesti letech postupné modernizace D1 to není pro řidiče nic nezvyklého – až na roční období. Ještě nikdy se nestalo, že by se pracovalo tak dlouho, aby na zúženou dálnici pořádně nasněžilo.

Kolaps, který to uprostřed uplynulého týdne způsobilo, vzbudil ostré reakce nejen řidičů, ale i politiků. Jejich terčem byl hlavně ministr dopravy Dan Ťok. Ve čtvrtek, kdy se politici zlobili nejhlasitěji, však Ťok ve sněmovně nebyl. Lidovci by od něj proto chtěli slyšet vysvětlení v příštím týdnu.

„Je to potřeba projednat. Byly dopředu dotazy, co se stane, když nachumelí. Na ministerstvu se spoléhali, že nenachumelí,“ řekl v Otázkách Václava Moravce Pavel Bělobrádek s tím, že jeho strana navrhne na úterní jednání sněmovny zařadit mimořádný bod. Chce, aby Dan Ťok před sněmovnou „přiznal, co bylo špatně, a co s tím udělá“.

Otázky Václava Moravce: Poslanci by mohli jednat o D1 (zdroj: ČT24)

Komunisté chtějí tlačit na Ťokovo odvolání

I když opoziční iniciativy namířené proti vládě ve sněmovně často narážejí na to, že menšinová vláda ANO a ČSSD má podporu komunistů, případně i SPD, tentokrát by tomu tak být nemuselo. Kritika na Ťokovu adresu totiž zní i z komunistické strany, a to dlouhodobě. Po kolapsu na zasněžené dálnici D1, kdy bylo nejhorším místem zúžení u Humpolce, ještě zesílila.

„Pokud se ten bod otevře, budeme stejně ostrými, možná ještě ostřejšími kritiky současného ministra,“ ujistil předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. Zdůraznil však, že D1 je „problém všech dosavadních vlád, nejen této“. Zároveň vyzval opoziční strany, aby podpořili komunisty v tlaku na Ťokovo odvolání.

Přesto však není zcela jisté, zda komunisté zařazení mimořádného bodu podpoří, podle Kováčika by mohla tatáž diskuse proběhnout až při projednávání zákona, o kterém v uplynulých dnech hovořil jak on, tak i sám ministr Ťok. Ten by výslovně zakázal vjezd kamionům do levého jízdního pruhu, možná absolutně, možná podmíněně podle počasí.

Jinak to nejde, stavbaři mají zpoždění, zní z ŘSD. Na rozkopané D1 ale nikdo nepracuje

Dan Ťok a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že v případě rozkopaného úseku u Humpolce nebylo na výběr. Firma, která dálnici modernizuje, má s pracemi zpoždění a nestíhá termíny. ŘSD po problémech, které nastaly zejména ve středu a ve čtvrtek, přitom chce, aby firma Geosan okamžitě opravila vysypané kaverny, v pondělí pak plánují silničáři staveniště převzít. Je však otázka, zda se to povede.

Kontroloři ŘSD, kteří na místo v neděli dorazili, zjistili, že ve zúžení u Humpolce nikdo nepracuje. „Kontrolní den byl v sobotu a k žádnému posunu po našem čtvrtečním příkazu nedošlo,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa se domnívá, že za takových okolností má jeho organizace svázané ruce. „Necháme tam díru a budeme jezdit vedle díry? To přece není možné. Je přece nutnost práce zabezpečit,“ řekl.

Zakázku na stavbu u Humpolce získalo sdružení firem Toto Costruzioni Generali a Geosan Group. Podle Geosanu mají práce zpoždění mimo jiné kvůli pozdnímu předání dvou stavebních povolení a nepředvídatelným podmínkám při budování středové kanalizace.

Omezení pro kamiony jako řešení? Opozice pochybuje

Kroupa spolu s ministrem Ťokem a také ředitelem dopravní policie Tomáše Lerchem jednali o situaci již ve čtvrtek. Tehdy také padl návrh na zmíněný zákaz jízdy v levém pruhu pro kamiony. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Ťok.

Pavel Bělobrádek však pouhé přijetí takového zákazu nepovažuje za řešení. Podobně se vyjádřil předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek. „Chci vidět, co připraví. Nejsem si jist, jestli jakýkoliv zákon může napravit neschopnost ministerstva,“ dodal.