I když se poslanci sešli kvůli návrhu na zdanění církevních restitucí, zpočátku to v Poslanecké sněmovně vypadalo, jako by bylo téma jejich schůze docela jiné. Politici opoziční, ale částečně i zástupci vládních stran, kritizovali ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) kvůli kolapsu dopravy na dálnici D1. Provoz přes Vysočinu začal drhnout již ve středu poté, co nasněžilo.
Kolaps na D1 rezonoval i ve sněmovně. Ťoka si lidé pamatují, protože se mu nic nepovedlo, řekl Fiala
Dan Ťok minulý týden oslavil malé jubileum. Uplynuly čtyři roky od jeho jmenování, čímž se stal dosud jediným ministrem dopravy České republiky, který se ve vratkém křesle na nábřeží Ludvíka Svobody udržel tak dlouho. Jen týden poté však čelil zvláště důrazné kritice – kvůli dlouho nevídanému kolapsu dálnice D1.
„Je jedním z mála ministrů, možná jediný, jehož jméno si lidé pamatují, ale pouze negativně. Na ministerstvu dopravy se nic nedaří,“ řekl o něm v Poslanecké sněmovně předseda ODS Petr Fiala, ale kritika nezněla jen z opozice. Poslanec vládní ČSSD Jiří Běhounek, který je zároveň vysočinským hejtmanem, se přidal. „Myslím, že je to nepřipravenost Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy,“ řekl o kolapsu na dálnici.
Kraj podle něj opakovaně upozorňoval, že úsek je v zimě problematický i bez zúžení, které si vynutila oprava.
Sněžení a rozkopaný úsek
Právě zúžení u Humpolce bylo kritickým místem, kde – poté, co na dálnici D1 ve středu nasněžilo – byly problémy největší. Stále zde probíhají práce na modernizaci, i když již měla začít zimní přestávka. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy není z pohledu jeho organizace jiná možnost. „Necháme tam díru a budeme jezdit vedle díry? To přece není možné. Je přece nutnost práce zabezpečit,“ řekl.
Naposledy prodloužilo Ředitelství silnic a dálnic termín na vyklizení staveniště na 5. leden. Protože je část dálnice rozkopaná, jezdí se v úseku Humpolec – Větrný Jeníkov v režimu 2/1 + 1, tedy jedním směrem ve dvou zúžených pruzích a ve druhém směru v jednom pruhu v pravém jízdním pásu a jedním pruhem v protisměrném pásu.
Právě to přičetli poslanci ministrovi a jemu podřízeným organizacím k tíži. „Myslím si, že sněmovna by o tom měla příští týden jednat. Není to dáno pouze přírodou, není to dáno pouze sněžením. Když jsem sem v úterý jel po D1, tak jsem byl v šoku, že zúžení tam pořád je. Říkal jsem si, až napadne sníh, jak to budou dělat? No, už vidím, jak to budou dělat. Nijak,“ řekl poslanec KDU-ČSL Ondřej Benešík.
K naprostému kolapsu přispělo to, že kamiony zůstaly na dálnici stát tak, že D1 zablokovaly v celé šíři. Podle policie jednak vozy byly na nevhodných místech, policisté navíc museli řidiče budit, když již bylo možné, aby kamiony odjely. Když se ale ministr Ťok pokusil kritiku „přehrát“ na řidiče, dočkal se bouřlivé odezvy. „Jsme přesvědčeni, že za tím stoprocentně stojí špatná údržba naší dálniční sítě, potažmo ŘSD,“ řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Dopravci výtky policie odmítli s tím, že kamiony neměly kam uhnout ani kde zaparkovat. „Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ uvedl prezident Česmadu Vladimír Starosta.
Ministr dopravy přesto chce situaci napravit především na úkor kamionů. Zvažuje, že jim zakáže jezdit levým pruhem, na mnoha místech by to fakticky znamenalo zákaz předjíždění. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Ťok po schůzce s Janem Kroupou a ředitelem dopravní policie Tomášem Lerchem.
Tentýž požadavek zněl i v Poslanecké sněmovně, když si poslanci „odskočili“ od sporů o zdanění církevních restitucí k ucpané D1. Nepřekonatelné barikády, které po zbytek schůze mezi stranami panovaly, na tu chvíli očividně povolily. „Jsem odhodlán předložit změnu zákona, pokud to neučiní pan ministr dopravy, která uzákoní, že v podobné situaci kamion nesmí vjet do levého pruhu,“ prohlásil předseda klubu KSČM Pavel Kováčik a šéf ODS ho ujistil, že „ODS s vámi o tom ráda bude diskutovat“, byť se řidičů zastal.
Alternativa není
Kolaps dopravy na dálnici D1 na Vysočině znovu připomněl i fakt, že neexistuje alternativní dálniční spojení z Prahy do Brna nebo alespoň Olomouce a Ostravy. Přes Vysočinu musí jet každý, kdo nechce strávit většinu cesty na pomalých státních silnicích a každou druhou minutu brzdit na 50 před obcí.
Alternativní spojení Prahy, Olomouce a Ostravy mají vytvořit dálnice D11 a D35, jenomže druhá jmenovaná ve svém východočeském úseku prakticky neexistuje a teprve na počátku prosince začala výstavba prvního úseku. K alternativnímu dálničnímu spojení Prahy s Brnem by byla potřeba ještě dálnice D43, její stavbu ale zatím silničáři ani nepřipravují.