Dálnice D1 na Vysočině byla ve čtvrtek vpodvečer po dvoudenním kolapsu průjezdná už v obou směrech. Dálnice je po chemickém ošetření mokrá, v některých místech v důsledku mrazů začíná vysychat. Průjezdné jsou podle mluvčí policie Dany Čírtkové i hlavní tahy v kraji, někde se ale kvůli kamionům tvoří kolony.
Dálnice D1 na Vysočině je po kolapsu průjezdná v obou směrech
Doprava kolabovala na dálnici postupně na několika místech kvůli sněžení už od středečního odpoledne. Ve čtvrtek se situace zhoršila před 90. kilometrem ve směru na Brno. Kolona se pomalu rozjížděla odpoledne.
Národní dopravní informační centrum před polednem uvádělo, že nejhorší situace se týkala úseku mezi 63. až 90. kilometrem. Kolem poledne navíc uzavřela nehoda dodávky a nákladního auta dálnici na 64. kilometru na Benešovsku. Nikdo nebyl zraněn, směr na Brno byl dočasně neprůjezdný. Policie začala kolem 13:00 auta pouštět odstavným pruhem, provoz se podařilo plně obnovit kolem 13:45.
Po jednání pracovní skupiny se k situaci na D1 vyjádřil také hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (ČSSD). „Myslím si, že je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu,“ řekl. Kraj podle něj opakovaně upozorňoval, že úsek je v zimním období problematický i bez zúžení vyvolaného opravami dálnice.
Hejtman vyzval ministra dopravy, aby se věcí zabýval. „Nyní, kdy jsou stavební práce zastaveny, se místo může upravit tak, aby tam byly dva průjezdné pruhy. Za současné situace se tam nedostane nikdo,“ podotkl.
Podle ředitele krajské policie Miloše Trojánka stála některá auta v koloně až 14 hodin. Silničáři měli problém dostat do kolony sypače. Musela jim asistovat policie. Posolené úseky začaly za 20 minut znovu klouzat.
Podle Sdružení dopravců Česmad Bohemia způsobuje dopravní kolaps mnohamilionové škody tuzemskému hospodářství. Dopravci míní, že je hlavním problémem pomalý postup Ředitelství silnic a dálnic a také policie, údajně nedostatečně reagovaly jak na předpověď počasí, tak na počínající problémy při sněžení. Využití objízdných tras podle sdružení není možné.
Na dopravce reagovalo Ředitelství silnic a dálnic, podle nějž mohou za kolaps naopak především kamiony, jejichž řidiči si vybírali povinnou přestávku, a blokovali tak průjezdnost tahu i pro techniku silničářů.
Problémy na D1 se dokonce dostaly do sněmovny. Komunisté uvedli, že chtějí navrhnout, aby za podobných situací kamiony nesměly předjíždět a blokovat dopravu. Lidovci chtějí o situaci na D1 debatovat na úterním jednání sněmovny.
Kolona ve středu dosahovala až 34 kilometrů
Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. Sypače měly problémy ucpanou komunikací projet.
Nejhorší byla ve středu dopravní situace mezi 88. a 110. kilometrem v obou směrech dálnice, kde je vozovka kvůli rekonstrukci zúžená. K večeru měřila kolona na Brno 34 kilometrů, ve směru na Prahu byla dvacetikilometrová.
Krajský šéf policistů Trojánek označil klimatické podmínky, se kterými se na dálnici potýkali, za extrémní. „Došlo k rozsolení části komunikace, rozjeli se dva tři kamiony a další už byl zase na zamrzlé komunikaci a samovolným spádem došlo k překřížení jízdních pruhů v zúžení a to se opakovalo několikrát,“ přiblížil.
Ještě v noci u Humpolce blokoval provoz kamion s nadměrným nákladem, který nemohl sjet svažitý terén v místě a musel čekat, než se místo prosolí, informovalo Národní dopravní informační centrum.
Auta stojí, vlaky taky
Mimo provoz zůstává i ve čtvrtek večer železnice na dvou úsecích na Jihlavsku. Vlaky tam nejezdí od středeční noci. Mimo provoz zůstává trať v úseku Horní Cerekev a Kostelec u Jihlavy a mezi Rantířovem a Jihlavou. Cestující vozí náhradní autobusy. Podle informaci na webu Českých drah zůstane trať mimo provoz i v pátek.
Podle meteorologů bude ve čtvrtek v noci na Vysočině zataženo až polojasno. Slabé sněžení bude jen ojedinělé. Teploty klesnou k minus devíti stupňům Celsia.