Ve středu zřejmě čeká řidiče na D1 znovu peklo. Silničáři část dálnice zúží

67 minut
Kroupa v Devadesátce ČT24: Od středy začneme posouvat svodidla do středu. Doprava na D1 bude znovu omezena
Zdroj: ČT24

Silničáři od středy začnou posouvat svodidla na kritickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. V místě prací opět zúží provoz do jednoho pruhu, avizoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa v Devadesátce ČT24. Předem se řidičům za potíže omluvil. Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař má za to, že za kolapsy na úseku může právě ŘSD, protože mělo být jasné, že v počasí kolem bodu mrazu se stavět nedá. Kroupa ale říká, že kdyby sdružení tří firem v čele s Geosan Group postupovalo podle plánu, bylo by v listopadu hotovo a k žádným kolapsům by nedocházelo.

ŘSD kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 ukončí s nynějším sdružením firem smlouvu. V novém výběrovém řízení vybere jiného zhotovitele, který práce dokončí. Silničáři nyní úsek převezmou a okamžitě ho rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh.

„Ve středu tedy začnou práce na posunování jednotlivých svodidel. Bohužel, v lokálních místech, kde je budeme posouvat směrem ke střednímu dělícímu pásu, budeme zase omezovat dopravu minimálně v rychlém dělícím pruhu, protože se k nim potřebujeme dostat z druhé strany. Budeme tam tedy stahovat dopravu do jednoho pruhu, za což se už teď řidičům omlouváme,“ uvedl Kroupa v Devadesátce ČT24.

ŘSD v dopise uložilo konsorciu firem první balík sankcí v hodnotě 30,7 milionu korun za zpožděnou stavbu dálničního nadjezdu na 104. kilometru. V dalším dopise pak odstupuje od smlouvy o dílo, což znamená zahájení právních kroků k rozvázání smlouvy.

Výkonný ředitel Geosan Group Ivan Havel, který šéfuje jedné ze tří firem podílejících se na opravě kritického úseku D1, uvedl, že dosud nemá žádnou písemnou informaci od ŘSD, jakožto objednatele stavebních úprav. „Tedy nemáme co komentovat,“ reagoval na pozvánku České televize do Devadesátky ČT24.

Vyjádření ředitele Geosan Group Ivana Havla
Zdroj: ČT24

Generální ředitel ŘSD ale tvrdí, že všechny podstatné argumenty zástupci ŘSD doručili na podatelnu všech tří firem zúčastněných ve sdružení a nechali si převzetí potvrdit. „Nerozumím tomu, jakou informaci nemají. (…) Celé sdružení pokyny obdrželo, dokonce jsme je vezli přímo k nim na podatelnu, to znamená, že máme potvrzeno, že je přijali,“ prohlásil Kroupa.

V zimě se nedá stavět, to má ŘSD vědět, tvrdí exministr

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře je ale na vině za dopravní kolapsy na D1 z posledních dnů ŘSD. Právě nejvyšší správa silnic a dálnic podle něj měla přijmout příslušná opatření vůči tomu, že na nejvýše položeném bodě českých dálnic, jakým je Větrný Jeníkov, se v teplotách kolem bodu mrazu, tedy v zimních měsících, jednoduše stavět nedá.

Podle něj mělo ŘSD s opatřeními na problematickém úseku, která chystá až nyní, přijít ještě před ochlazením. „To je přece každému jasné. Kdo jiný než pan Ťok, kdysi majitel stavební firmy, by to měl vědět. Co teď plánují, že posunou svodidla, to přece není řešení. Byly tu diskuse o kavernách a podloží. A na to chcete pustit dopravu?“ ptal se bývalý ministr dopravy.

Jan Kroupa ale oponoval, že vše bylo nastaveno tak, aby v listopadu bylo hotovo. „To, že se sdružení firem pak vnitřně zhroutilo, to znamená, že přestalo na stavbu dělníky úplně posílat. Říjen, listopad se úplně jakoby zhroutili. Čas na to nastavený byl. A výsledek je ten, co vidíte dnes,“ upřesnil Kroupa. Nyní si ŘSD podle Kroupy stavbu zabezpečí samo.

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení české firmy Geosan Group, italské firmy Toto Costruzioni Generali a kazašské SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan v tiskovém prohlášení uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo dokončit.

V posledních dnech doprava na dálnici D1 opakovaně kolabovala, se sněžením přišlo několik dní po sobě ochromení provozu. Kolony aut ve směru na Brno byly dlouhé i desítky kilometrů. Třeba ve středu se vytvořily v obou směrech, ta na Brno měřila až 34 kilometrů. Kvůli chybějícím uličkám nemohly projet ani sypače. Ve čtvrtek kolaps vyvrcholil. V nejhorším okamžiku se provoz zhroutil zhruba na 60 kilometrech D1. Někteří řidiči kamionů strávili na dálnici kolem 20 hodin.

Podle Kraje Vysočina způsobila kolaps nepřipravenost modernizovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na zimní podmínky. Situací se zabývali dokonce i poslanci ve sněmovně a žádali od ministra Dana Ťoka (za ANO) urychlené řešení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 5 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 5 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 10 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 10 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 20 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 22 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 22 hhodinami
Načítání...