Ve středu zřejmě čeká řidiče na D1 znovu peklo. Silničáři část dálnice zúží

Kroupa v Devadesátce ČT24: Od středy začneme posouvat svodidla do středu. Doprava na D1 bude znovu omezena (zdroj: ČT24)

Silničáři od středy začnou posouvat svodidla na kritickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. V místě prací opět zúží provoz do jednoho pruhu, avizoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa v Devadesátce ČT24. Předem se řidičům za potíže omluvil. Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař má za to, že za kolapsy na úseku může právě ŘSD, protože mělo být jasné, že v počasí kolem bodu mrazu se stavět nedá. Kroupa ale říká, že kdyby sdružení tří firem v čele s Geosan Group postupovalo podle plánu, bylo by v listopadu hotovo a k žádným kolapsům by nedocházelo.

ŘSD kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 ukončí s nynějším sdružením firem smlouvu. V novém výběrovém řízení vybere jiného zhotovitele, který práce dokončí. Silničáři nyní úsek převezmou a okamžitě ho rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh.

„Ve středu tedy začnou práce na posunování jednotlivých svodidel. Bohužel, v lokálních místech, kde je budeme posouvat směrem ke střednímu dělícímu pásu, budeme zase omezovat dopravu minimálně v rychlém dělícím pruhu, protože se k nim potřebujeme dostat z druhé strany. Budeme tam tedy stahovat dopravu do jednoho pruhu, za což se už teď řidičům omlouváme,“ uvedl Kroupa v Devadesátce ČT24.

ŘSD v dopise uložilo konsorciu firem první balík sankcí v hodnotě 30,7 milionu korun za zpožděnou stavbu dálničního nadjezdu na 104. kilometru. V dalším dopise pak odstupuje od smlouvy o dílo, což znamená zahájení právních kroků k rozvázání smlouvy.

Výkonný ředitel Geosan Group Ivan Havel, který šéfuje jedné ze tří firem podílejících se na opravě kritického úseku D1, uvedl, že dosud nemá žádnou písemnou informaci od ŘSD, jakožto objednatele stavebních úprav. „Tedy nemáme co komentovat,“ reagoval na pozvánku České televize do Devadesátky ČT24.

Vyjádření ředitele Geosan Group Ivana Havla
Zdroj: ČT24

Generální ředitel ŘSD ale tvrdí, že všechny podstatné argumenty zástupci ŘSD doručili na podatelnu všech tří firem zúčastněných ve sdružení a nechali si převzetí potvrdit. „Nerozumím tomu, jakou informaci nemají. (…) Celé sdružení pokyny obdrželo, dokonce jsme je vezli přímo k nim na podatelnu, to znamená, že máme potvrzeno, že je přijali,“ prohlásil Kroupa.

V zimě se nedá stavět, to má ŘSD vědět, tvrdí exministr

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře je ale na vině za dopravní kolapsy na D1 z posledních dnů ŘSD. Právě nejvyšší správa silnic a dálnic podle něj měla přijmout příslušná opatření vůči tomu, že na nejvýše položeném bodě českých dálnic, jakým je Větrný Jeníkov, se v teplotách kolem bodu mrazu, tedy v zimních měsících, jednoduše stavět nedá.

Podle něj mělo ŘSD s opatřeními na problematickém úseku, která chystá až nyní, přijít ještě před ochlazením. „To je přece každému jasné. Kdo jiný než pan Ťok, kdysi majitel stavební firmy, by to měl vědět. Co teď plánují, že posunou svodidla, to přece není řešení. Byly tu diskuse o kavernách a podloží. A na to chcete pustit dopravu?“ ptal se bývalý ministr dopravy.

Jan Kroupa ale oponoval, že vše bylo nastaveno tak, aby v listopadu bylo hotovo. „To, že se sdružení firem pak vnitřně zhroutilo, to znamená, že přestalo na stavbu dělníky úplně posílat. Říjen, listopad se úplně jakoby zhroutili. Čas na to nastavený byl. A výsledek je ten, co vidíte dnes,“ upřesnil Kroupa. Nyní si ŘSD podle Kroupy stavbu zabezpečí samo.

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení české firmy Geosan Group, italské firmy Toto Costruzioni Generali a kazašské SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan v tiskovém prohlášení uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo dokončit.

V posledních dnech doprava na dálnici D1 opakovaně kolabovala, se sněžením přišlo několik dní po sobě ochromení provozu. Kolony aut ve směru na Brno byly dlouhé i desítky kilometrů. Třeba ve středu se vytvořily v obou směrech, ta na Brno měřila až 34 kilometrů. Kvůli chybějícím uličkám nemohly projet ani sypače. Ve čtvrtek kolaps vyvrcholil. V nejhorším okamžiku se provoz zhroutil zhruba na 60 kilometrech D1. Někteří řidiči kamionů strávili na dálnici kolem 20 hodin.

Podle Kraje Vysočina způsobila kolaps nepřipravenost modernizovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na zimní podmínky. Situací se zabývali dokonce i poslanci ve sněmovně a žádali od ministra Dana Ťoka (za ANO) urychlené řešení.

Načítání...