Dálnice D48 má pět nových kilometrů, řidiči se po nich projedou v pátek

Dálnice D48 je oficiálně o pět kilometrů delší, i když řidiči to poznají až v pátek. Ředitelství silnic a dálnic v poledne slavnostně otevřelo úsek mezi Bělotínem a vesnicí Dub na Novojičínsku s tím, že oba jízdní pásy budou veškeré dopravě k dispozici další den. Stavba trvala dva a půl roku a podařilo se ji dokončit ještě letos, i když musel zhotovitel část dálnice předělat, protože vyšlo najevo, že výsledek neodpovídal projektu.

Stavba mezi Bělotínem a Dubem je první ze tří fází přestavby původní silnice I/48 od Bělotína po Nový Jičín na dálnici. Příští rok by měl být zprovozněn i úsek mezi Palačovem a Šenovem u Nového Jičína. Poslední součást začala vznikat až letos v rámci Palačovské spojky, která zároveň propojí dálnici D48 se silnicí I/35.

Dálnice D48 na Novojičínsku vzniká hlavně kvůli bezpečnosti. Kapacita se otevřením čtyřpruhové dálnice nezvýšila, protože i silnice I/48 před rekonstrukcí měla čtyři jízdní pruhy, jízdní směry však nebyly oddělené. Při výstavbě dálnice vznikl středový jízdní pás a také odstavné pruhy, řidiči nyní mohou jezdit až stotřicetikilometrovou rychlostí, dříve byla povolená devadesátka.

Chybějící středový pás a krajnice na D48 podle generálního ředitele ŘSD přispěly k tomu, že se v minulosti stalo na původní silnici několik tragických nehod – řidiči vjížděli do protisměru buď z nepozornosti, nebo při nepovoleném předjíždění. Na některých rizikových úsecích, ale ne v celé délce silnice situaci částečně zklidnila lanová svodidla.

Práce mezi Bělotínem a Dubem zkomplikovalo letos na jaře zjištění, že na dvou kilometrech nemá vozovka dostatečnou odolnost proti chemickému posypu používanému v zimě. ŘSD nechalo část již stojící dálnice zbourat a opravit. Mluvčí silničářů tehdy uvedl, že zhotovitel k situaci přistoupil vstřícně a ani nebylo nutné zahájit reklamační řízení.

D48 vede od dálnice D1 okolo Nového Jičína, Příboru, Frýdku-Místku a Českého Těšína k hranicím s Polskem. Přes hranice nemá dálniční charakter, v Polsku záhy za hranicemi začíná rychlostní silnice S52 do Bílska-Bělé. Dálnice vzniká převážně rekonstrukcí dosavadní čtyřpruhové I/48 v její původní trase, hotová nebo rozestavěná je většina plánované trasy. Výjimkou jsou čtyři kilometry severovýchodně od Nového Jičína, kde chce ŘSD začít stavět v roce 2025.