V Brediusově muzeu v Haagu visí olejová skica, která se připisovala Rembrandtovi, jistotu ale odborníci neměli. Autorství nizozemského mistra potvrdil až nyní historik umění Jeroen Giltaij. Skicu údajně namalovanou jeho slavným krajanem zkoumal dva roky v souvislosti s knihou, kterou o Rembrandtových obrazech připravuje.
Měli jsme jedno Rembrandtovo dílo, teď máme najednou dvě, zjistilo muzeum v Haagu
Historik Jeroen Giltaij o Rembrandtově autorství nepochyboval. „Od začátku jsem si byl jistý, že ta skica musí být Rembrandtova,“ uvedl. Podle něj je těžké rozlišit díla vytvořená slavným malířem od těch, která vytvořili jeho následovníci. „Ale tahle skica je tak nádherně namalovaná, že prostě autorem musel být Rembrandt,“ dodal.
Zároveň počítá s tím, že někteří odborníci mohou jeho tvrzení zpochybnit. Tak už to ale podle něj ve světě Rembrandtova umění chodí.
Potěšeno je rozhodně Brediusovo muzeum, které má skicu ve sbírkách. „Objev byl příjemným překvapením,“ uvedl Boris de Munnick z muzea. „Už jsme měli jedno Rembrandtovo dílo – a teď máme najednou dvě,“ těší ho.
Skica bez obrazu
Muzeum spornou skicu restaurovalo a na základě historikova názoru, že autorem je Rembrandt, kontaktovalo amsterdamské Rijksmuseum, kde se nachází Rembrandtovo mistrovské dílo Noční hlídka. Tamní vědci provedli technickou analýzu malé olejové skici a došli ke stejnému závěru, tedy že ji namaloval Rembrandt.
Ačkoli se skica podobá Rembrandtovu obrazu Vztyčení kříže z roku 1633, výzkum zjistil, že deska pochází z roku 1634 a že mohla být použita mezi lety 1642 a 1645. Dílo pravděpodobně nemohlo být předběžnou skicou většího obrazu.
Další výzkum by měl podle Giltaije určit, k jakému účelu skica Rembrandtovi sloužila.