Česká televize ze svého videoarchivu mimořádně vybrala pětadvacet kinosnímků, které poslouží jako ohlédnutí za tuzemskou porevoluční kinematografií. Společnou mají nominaci na některou z českých filmových cen (většina dokonce ocenění i získala) a také omezenou dobu, po kterou je lze zhlédnout. V iVysílání si tyto filmy můžete přehrát jen do 12. dubna 2020.
ČT mimořádně zpřístupnila 25 filmů
- Romeo, Cimrman i Škola, základ života. Sledujte divadlo v iVysílání
- Bílá, McFerrin i dvakrát Prodanka. „Zajděte si“ v iVysílání na koncert či operu
- Taková normální rodinka i Zkáza Dejvického divadla. Zabavte se komediálními seriály
- Sekora, Barrande, Frištenský, Lhoták. Seznamte se v iVysílání s významnými muži
- Pro děti a jejich rodinu. V iVysílání je zabaví pohádky, dobrodružství i humor
- Krajina, lidé, divy a záhady v dokumentárních seriálech a cyklech
- ČT ví, jak na dlouhou chvíli: ostříhat keř či ovci, uvařit vichyssoise a pařit AZ-kvíz
- Rapl, Ďáblova lest i Četníci z Luhačovic. Pátrejte v iVysílání po krimi seriálech
- Jdu na sever… a na jih! Cestovat lze alespoň v iVysílání
Andělé všedního dne (2014). Alice Nellis zfilmovala bestseller Michala Viewegha o andělech, lásce a umírání. V hlavních rolích Bolek Polívka, Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský a Eliška Křenková.
Díra u Hanušovic (2014). Maruna (Tatiana Dyková) žije na statku s mladší sestrou Jarunou (Lenka Krobotová) a autoritativní matkou (Johanna Tesařová) a mezi několika místními neperspektivními muži aktivně hledá životního partnera. Vesnické drama s prvky černé komedie je filmovým režijním debutem Miroslava Krobota. Scénář napsal s psychologem Lubomírem Smékalem.
Fair Play (2014). Jsou hranice, za které se nejde. Judit Bárdos v hlavní roli talentované sprinterky Anny, která je v Československu osmdesátých let zařazena do programu státem řízeného dopingu. Scénář a režie: Andrea Sedláčková.
Fotograf (2015). Hořká komedie inspirovaná tvůrčí živelností a vztahovými karamboly významného fotografa a nevyléčitelného milovníka žen Jana Saudka. Ve filmu Ireny Pavláskové fotí Karel Roden.
Grandhotel (2006). Třicetiletý hotelový portýr (Marek Taclík), sympatický ztracenec, který zatím neměl holku a nikdy neopustil své rodné město. Zato ale dobře rozumí počasí, mrakům a větru. Hořkou komedii o lásce, mracích, samotě a touze splnit si své sny natočil David Ondříček. Scenárista Jaroslav Rudiš napsal i stejnojmennou prózu.
Jedna ruka netleská (2003). Černá komedie o nenapravitelném smolaři, který věří, že jeho karta se obrací, a Ivanu Trojanovi, který se změní v Adolfa Hitlera. Scénář Jiřího Macháčka (zahrál si i pechfogla Standu) a Davida Ondříčka (film i režíroval) slibuje množství humorných i nečekaných situací a absurdních dialogů.
Kolja (1996). Zdeněk Svěrák v laskavé komedii svého syna Jana Svěráka o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře, a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Slavný český oscarový film, který filmoví kritici zvolili za nejlepší český snímek uplynulého třicetiletí.
Kráska v nesnázích (2006). Mladá žena (Anna Geislerová) řeší dilema mezi sexuální závislostí a zajištěnou budoucností pro sebe a své děti. Do milostného trojúhelníku se s ní zapletli Josef Abrhám a Roman Luknár. Snímek vznikl spoluprací autorského dua Jan Hřebejk a Petr Jarchovský.
Kvarteto (2017). Poněkud nesourodá čtveřice hudebníků na cestě za svou nejsvobodnější skladbou zažívá řadu humorných situací, ale i nedorozumění. Až konečně jeden neplánovaný večírek přinese jistou katarzi i radost a s ní vytoužený pocit štěstí. Další film Miroslava Krobota a Lubomíra Smékala.
Místa (2014). Dvěma devatenáctiletým klukům Adamovi (Vladimír Polívka) a Markovi (Jan Cina) je jejich rodiště těsné, jenže moc nevědí, co si se svými životy počít. V tu chvíli do jejich světa vstupuje dcera místního prominenta (Johana Matoušková). Láska, zrada, pomsta a ponuré devadesátky ve filmu Radima Špačka a Ondřeje Štindla.
Musíme si pomáhat (2000). Další pohled do minulosti od Petra Jarchovského a Jana Hřebejka. Tentokrát o hrdinech proti své vůli, jimiž se na konci druhé světové války stanou Boleslav Polívka a Anna Šišková.
MY 2 (2014). Nikdy nevíte, co vám noc přinese. Jana Plodková a Ondřej Nosálek v milostném příběhu manželky na útěku a jejího kadeřníka. Scénář k filmu napsala režisérka Slobodanka Radun se spisovatelkou Radkou Denemarkovou.
Občanský průkaz (2010). Hořká komedie o jedné rebelii proti husákovskému socialismu a vlastní cestě k dospělosti. Film Ondřeje Trojana na motivy stejnojmenné knihy Petra Šabacha sleduje osudy čtveřice dospívajících mladíků, jejich přátel, lásek a rodičů. Od okamžiku, kdy v patnácti letech dostanou občanský průkaz, až do chvíle, kdy se v osmnácti snaží uniknout vojně a pokoušejí se získat modrou knížku.
Pelíšky (1999). Knedlík, nebo nok? Šebkovi, nebo Krausovi? Sověti, nebo Američani? Plynová, nebo elektrická trouba? Laskavý humor Petra Jarchovského a Jana Hřebejka v příběhu z ne zas až tak laskavé doby.
Po strništi bos (2017). Edu Součka, jeho maminku a tatínka už diváci znají z filmu Obecná škola. Děj nového, poetického snímku Zdeňka a Jana Svěrákových se vrací do dob protektorátu, kdy je rodina osmiletého Edy donucena vystěhovat se z Prahy na venkov k příbuzným.
Revival (2013). Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek a Marián Geišberg v jednom filmu i na jednom pódiu. Čtyři stárnoucí kamarádi, jejichž rocková kapela se rozpadla v roce 1972, se pokusí o comeback. Každý má k tomu své důvody a každý z nich si stačil nastřádat své vlastní osobní průšvihy. Základ příběhu filmařky Alice Nellis.
Rodinný film (2015). Zatímco rodiče se plaví na jachtě oceánem, dva teenageři zůstávají doma a stále víc se zaplétají do osidel svobody. Ve snímku Olma Omerzua hrají Karel Roden, Vanda Hybnerová, Jenovéfa Boková a také pes.
Roming (2007). Jura je moderní, racionálně uvažující vysokoškolský student. Když ho jeho otec, za nímž přijel na krátkou povinnou návštěvu, požádá, aby s ním odcestoval na Slovensko za nevěstou, kterou mu ještě jako chlapci domluvil se svým nejlepším přítelem, nemůže tomu Jura uvěřit… Marián Labuda a Boleslav Polívka v komediální road movie o strastiplné cestě tří Romů z Čech na Slovensko. Podle scénáře Marka Epsteina natočil Jiří Vejdělek.
Samotáři (2000). Nikdy není zcela jasné, kdo patří ke komu a kdo je právě sám…Jitka Schneiderová, Saša Rašilov, Jiří Macháček a Ivan Trojan v hořké komedii o mladých lidech, kteří se snaží na konci 20. století uprostřed velkoměsta nalézt lásku. Do absurdních situací je žene scénář Petra Zelenky a režie Davida Ondříčka.
Štěstí (2005). Tatiana Dyková, Pavel Liška a Anna Geislerová ve snímku o neobyčejných zázracích obyčejných lásek. Scénáře i režie se chopil Bohdan Sláma.
Tátova volha (2018). Matka (Eliška Balzerová) s dcerou (Tatiana Dyková) se vydávají ve starém autě za nečekaným tajemstvím a skrytými vztahy otce a manžela, který zemřel a nestačil jim říct, že měl nemanželského syna. Komedii, která dojme, natočil Jiří Vejdělek. Scénář napsal s Ivou Jestřábovou.
Tmavomodrý svět (2001). Ondřej Vetchý a Kryštof Hádek se setkávají v dramatu o přátelství, hrdinství a obětech i láskách českých stíhačů ve službách RAF za druhé světové války. Divácky nejúspěšnější film roku 2001 režíroval Jan Svěrák podle scénáře Zdeňka Svěráka.
Venkovský učitel (2008). Gymnaziální profesor přichází učit na venkovskou školu. Doufá, že v novém prostředí se mu podaří zapomenout na ztroskotané milostné vztahy a najít ztracenou životní rovnováhu. Získá si důvěru farmářky Marie (Zuzana Bydžovská) a jejího sedmnáctiletého syna. Každý z nich si ale nese své tajemství, ale zároveň touží po pochopení a lidské blízkosti. Pavel Liška a Zuzana Bydžovská v hlavních rolích filmu Bohdana Slámy o touze po lásce a lidské blízkosti.
Všechno bude (2018). Čtrnáctiletý outsider a jeho o dva roky mladší kamarád podniknou cestu za svobodou ukradeným autem. Svými průšvihy ohromí i mladou stopařku (Eliška Křenková). V režii a podle scenáře Olma Omerzua.
Ztraceni v Mnichově (2015). Český novinář (Martin Myšička) unese během tiskové konference devadesátiletého papouška, jediného žijícího svědka mnichovských událostí v roce 1938. Filmová směs reality, fikce a absurdity od Petra Zelenky o Češích, národních traumatech a natáčení jednoho filmu, který nakonec vůbec nevznikl.