Kraje vypisují výběrová řízení na letošní opravy mostů. V posledních osmi letech se jich podařilo opravit desítky, přesto ve špatném až havarijním stavu jich zůstává přes tři tisíce. V havarijním, tedy v tom nejhorším stavu jich je zhruba padesát. Provozovatelé mostních konstrukcí mají povinnost provádět pravidelné kontroly.
Tisíce českých mostů jsou ve špatném až havarijním stavu
Například Středočeský kraj chce letos opravit sedmnáct mostů, které nesplňují některé normy nebo jsou v havarijním stavu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má takových méně. „V havarijním stavu máme z pěti a půl tisíce mostů, které máme ve správě, doslova dva. V tuto chvíli jsou připraveny k rekonstrukci a jsou zajištěny,“ přiblížil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Pro všechny provozovatele platí, že zařazení mostu do havarijního stavu nesmí znamenat, že spadne. „Má mít větší péči, třeba více kontrol, statické podepření,“ ujasnil Jan Šesták z Technické správy komunikací hlavního města Prahy.
Kontroly už před časem ukázaly špatný stav mostu přes Labe v Pardubicích. Jeho oprava se ale protáhne, stavbaři totiž zjistili, že lana jsou ukotvena jinak, než vyčetli v původním projektu. „Musí hledat jiné řešení, jak navrtat otvory pro nová lana volného předpětí, a pak řešit objednávku na nová lana,“ sdělil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
„Mosty se kontrolovaly vždy. Přístup se ale dle mého názoru výrazně změnil od pádu Trojské lávky, kdy se na to začalo opravdu velmi dbát,“ poznamenal soudní znalec v tomto oboru Roman Fojtík.
Neexistuje centrální evidence
V posledních osmi letech se v Česku podařilo opravit desítky mostů, přesto jich ve špatném až havarijním stavu zůstává přes tři tisíce. Jde zejména o ty na silnicích druhých a třetích tříd. Právě na místních komunikacích – ve městech a obcích – neexistuje centrální evidence mostů. Dle odhadů jich je ale v celém Česku více než osmnáct tisíc. A s výjimkou velkých měst není jasné, v jakém jsou stavu.
ČT oslovila jednotlivé krajské úřady s dotazem, kolik z jimi spravovaných mostů je v havarijním stavu. Třeba v Praze jsou to dle technické správy čtyři z celkových sedmi set. Jihomoravský kraj má takových konstrukcí devět. V Moravskoslezském kraji zničila povodeň tři mosty úplně, místo nich armáda vybudovala provizorní, další dva jsou zavřené.
K pádům mostů kvůli špatnému stavu dochází jen velmi zřídka. Nejhorší takovou katastrofou bylo zřícení toho v Janově v létě 2018, důvodem byla zanedbaná údržba. Zemřelo 43 lidí.
Loni v září se zřítil most s předpjatou betonovou konstrukcí v německých Drážďanech, událost si nevyžádala mrtvé ani zraněné. Demoliční práce ještě neskončily – brzdí je časté nálezy nevybuchlých bomb v korytě Labe.
V Česku se podobné neštěstí odehrálo v prosinci 2017. Trojská lávka v Praze se zřítila kvůli korozi nosných lan uvnitř konstrukce. Zranili se čtyři lidé.