Strojvedoucí si stěžují na časté poruchy vlaků i tratí. Ministerstvo slibuje tlak na vedení ČD i Správy železnic

Časté poruchy vozidel značně rozptylují strojvedoucí jezdící na českých tratích, vyplynulo z ankety, kterou mezi nimi provedlo ministerstvo dopravy. Podle šéfa resortu Martina Kupky (ODS) se i proto mění pravidla pro odměňování manažerů Českých drah, které bude odrážet kvalitu údržby a množství poruch. Strojvedoucí si stěžovali také na příliš obsáhlé předpisy. Ty ale nelze významně zjednodušit, podotkl Kupka.

Na časté drobné poruchy na vozidlech, které odvádějí jejich pozornost, si v dotazníkovém šetření ministerstva dopravy postěžovalo 59 procent strojvedoucích. Byla to nejčastější výhrada, kterou strojvedoucí zapojení do šetření opakovali. Přes polovinu z nich má potíže i s rozsahem předpisů, které musí znát, a 44 procent si stěžovalo také na závady na infrastruktuře, případně její výluky.

Podle Kupky ministerstvo dopravy začalo důsledněji kontrolovat, jak vypadají vlaky vypravované na spojích, které resort objednává. Výsledek souzněl se stížnostmi strojvedoucích – poruchy jsou časté. „Problém je napříč všemi dopravci. Už ukládáme pokuty. Jedna z nich na konkrétní trati bude dosahovat částky 180 tisíc korun. V kontrolách budeme pokračovat,“ předeslal ministr.

Drážní úřad hrozí kvůli závadám odebíráním licencí

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář řekl, že je pro něj množství drobných závad drážních vozidel nepříjemným překvapením. Jeho lidé proto projdou údržbové manuály dopravců, kteří jsou podle nového předpisu certifikováni jako údržbové místo. „Sankce, kterými bychom začali v případě nedodržování, mohou vést až k zastavení vozidla nebo odebrání certifikátu,“ varoval Kolář.

Ministerstvo chce také k lepší údržbě motivovat představenstvo a další vysoce postavené manažery u Českých drah – tedy největšího osobního dopravce v republice – novým způsobem přiznávání odměn. Kritérii pro odměňování by měla být spolehlivost vozidel a kvalita údržby. 

Kupka uvedl, že podobně se změní také odměňování ve vedení Správy železnic, která v poslední době čelila kritice kvůli plánování výluk, jejichž souběhy v létě výrazně komplikovaly zejména cestování po prvním koridoru z Prahy na východ.

„Je to nutná cesta, protože říkáme jasně, že důležitým sledovaným kritériem je spolehlivost dopravní cesty,“ řekl v pořadu Interview ČT24 Kupka. Důvody jsou podle něj také v mnoha rozestavěných cestách. „Ale my říkáme, že na železnici musí panovat větší spolehlivost a toto je jeden z nástrojů, jak toho dosáhnout,“ podotkl.

Interview ČT24 – Martin Kupka (zdroj: ČT24)

Jedna směna končí v Břeclavi, druhá začíná v Děčíně, stěžují si strojvedoucí

Ministerstvo anketu mezi strojvedoucími uspořádalo v reakci na mimořádné události, jako byla tragická nehoda pendolina s posunovým dílem v Bohumíně letos v červnu. Podle předběžných informací vyšetřovatelů tehdy jelo pendolino proti návěsti Stůj, je tedy možné, že ji přehlédl strojvedoucí, který při střetu zahynul.

Chyby strojvedoucích označila Drážní inspekce jako hlavní příčiny také u předloňské tragické nehody u Perninku nebo loňské u Milavčí.

Z odpovědí strojvedoucích vyplynulo, že více než třetině nevyhovují prostory, kde mají trávit čas mezi směnami – není dostatečně vybavené nebo je ve špatném stavu – a 29 procent dotazovaných má problémy s tím, jak jim zaměstnavatel nastavuje směny. Podle Kupky se stává, že v době určené k odpočinku se strojvedoucí má přesunout například z Břeclavi, kde mu končí jedna směna, do Děčína, kde jiná začíná.

Jiří Kolář ovšem upozornil, že monitoring licence strojvedoucích, který funguje od února, neukázal na zásadní přetahování pracovních dob. „Zjistili jsme čtyřikrát překročení doby řízení strojvedoucího. Tyto případy jsme předali Státnímu úřadu inspekce práce k dořešení. Nepotvrdil se přechod jednotlivých strojvedoucích od jednoho k druhému dopravci, čekali jsme, že těch případů bude víc,“ poznamenal.

Připustil ovšem, že monitoring má ještě trhliny. Nesleduje práci například strojvedoucích na vlečkách, při posunu nebo při práci na výlukách. To by chtěl Drážní úřad změnit a sledování práce strojvedoucích dále rozšířit.

Mnoho strojvedoucích si v anketě postěžovalo na rozsah předpisů, které musí znát. Podle Kupky není snadné jejich objem zmenšit. Připustil ale, že by provozní předpisy měly být přehlednější a informování strojvedoucích jednodušší například pomocí tabletů.