Strojvedoucí si stěžují na časté poruchy vlaků i tratí. Ministerstvo slibuje tlak na vedení ČD i Správy železnic

Časté poruchy vozidel značně rozptylují strojvedoucí jezdící na českých tratích, vyplynulo z ankety, kterou mezi nimi provedlo ministerstvo dopravy. Podle šéfa resortu Martina Kupky (ODS) se i proto mění pravidla pro odměňování manažerů Českých drah, které bude odrážet kvalitu údržby a množství poruch. Strojvedoucí si stěžovali také na příliš obsáhlé předpisy. Ty ale nelze významně zjednodušit, podotkl Kupka.

Na časté drobné poruchy na vozidlech, které odvádějí jejich pozornost, si v dotazníkovém šetření ministerstva dopravy postěžovalo 59 procent strojvedoucích. Byla to nejčastější výhrada, kterou strojvedoucí zapojení do šetření opakovali. Přes polovinu z nich má potíže i s rozsahem předpisů, které musí znát, a 44 procent si stěžovalo také na závady na infrastruktuře, případně její výluky.

Podle Kupky ministerstvo dopravy začalo důsledněji kontrolovat, jak vypadají vlaky vypravované na spojích, které resort objednává. Výsledek souzněl se stížnostmi strojvedoucích – poruchy jsou časté. „Problém je napříč všemi dopravci. Už ukládáme pokuty. Jedna z nich na konkrétní trati bude dosahovat částky 180 tisíc korun. V kontrolách budeme pokračovat,“ předeslal ministr.

Drážní úřad hrozí kvůli závadám odebíráním licencí

Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář řekl, že je pro něj množství drobných závad drážních vozidel nepříjemným překvapením. Jeho lidé proto projdou údržbové manuály dopravců, kteří jsou podle nového předpisu certifikováni jako údržbové místo. „Sankce, kterými bychom začali v případě nedodržování, mohou vést až k zastavení vozidla nebo odebrání certifikátu,“ varoval Kolář.

Ministerstvo chce také k lepší údržbě motivovat představenstvo a další vysoce postavené manažery u Českých drah – tedy největšího osobního dopravce v republice – novým způsobem přiznávání odměn. Kritérii pro odměňování by měla být spolehlivost vozidel a kvalita údržby. 

Kupka uvedl, že podobně se změní také odměňování ve vedení Správy železnic, která v poslední době čelila kritice kvůli plánování výluk, jejichž souběhy v létě výrazně komplikovaly zejména cestování po prvním koridoru z Prahy na východ.

„Je to nutná cesta, protože říkáme jasně, že důležitým sledovaným kritériem je spolehlivost dopravní cesty,“ řekl v pořadu Interview ČT24 Kupka. Důvody jsou podle něj také v mnoha rozestavěných cestách. „Ale my říkáme, že na železnici musí panovat větší spolehlivost a toto je jeden z nástrojů, jak toho dosáhnout,“ podotkl.

28 minut
Interview ČT24 – Martin Kupka
Zdroj: ČT24

Jedna směna končí v Břeclavi, druhá začíná v Děčíně, stěžují si strojvedoucí

Ministerstvo anketu mezi strojvedoucími uspořádalo v reakci na mimořádné události, jako byla tragická nehoda pendolina s posunovým dílem v Bohumíně letos v červnu. Podle předběžných informací vyšetřovatelů tehdy jelo pendolino proti návěsti Stůj, je tedy možné, že ji přehlédl strojvedoucí, který při střetu zahynul.

Chyby strojvedoucích označila Drážní inspekce jako hlavní příčiny také u předloňské tragické nehody u Perninku nebo loňské u Milavčí.

Z odpovědí strojvedoucích vyplynulo, že více než třetině nevyhovují prostory, kde mají trávit čas mezi směnami – není dostatečně vybavené nebo je ve špatném stavu – a 29 procent dotazovaných má problémy s tím, jak jim zaměstnavatel nastavuje směny. Podle Kupky se stává, že v době určené k odpočinku se strojvedoucí má přesunout například z Břeclavi, kde mu končí jedna směna, do Děčína, kde jiná začíná.

Jiří Kolář ovšem upozornil, že monitoring licence strojvedoucích, který funguje od února, neukázal na zásadní přetahování pracovních dob. „Zjistili jsme čtyřikrát překročení doby řízení strojvedoucího. Tyto případy jsme předali Státnímu úřadu inspekce práce k dořešení. Nepotvrdil se přechod jednotlivých strojvedoucích od jednoho k druhému dopravci, čekali jsme, že těch případů bude víc,“ poznamenal.

Připustil ovšem, že monitoring má ještě trhliny. Nesleduje práci například strojvedoucích na vlečkách, při posunu nebo při práci na výlukách. To by chtěl Drážní úřad změnit a sledování práce strojvedoucích dále rozšířit.

Mnoho strojvedoucích si v anketě postěžovalo na rozsah předpisů, které musí znát. Podle Kupky není snadné jejich objem zmenšit. Připustil ale, že by provozní předpisy měly být přehlednější a informování strojvedoucích jednodušší například pomocí tabletů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 36 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...