Rekonstrukci problémového úseku dálnice D1 u Humpolce dokončí Skanska. Ředitelství silnic a dálnic vypsalo loni dvě zakázky na dobudování stavby, která v první sezoně nabrala skluz a silničáři nakonec vypověděli původní zhotovitele. Skanska získala první část a nyní je zřejmé, že stavbu i dokončí. Nenastane-li nic výjimečného, jde o poslední vysoutěžený kontrakt, který se týká velké modernizace D1.
Poslední smlouva na modernizaci D1 je na světě. Problematická oprava u Humpolce by měla skončit letos
Modernizace dálničního úseku Humpolec – Větrný Jeníkov by měla skončit letos a Ředitelství silnic a dálnic nyní již má i smlouvu, která by to měla zaručit. Přesně před rokem přitom nebylo jisté vůbec nic – silničáři nejprve v prosinci 2018 vypověděli původní smlouvu italsko-kazašsko-českému konsorciu TSG, poté začali hledat nového zhotovitele a hovořilo se i o ohrožení termínu dokončení.
ŘSD hledalo až dvě firmy, které by opravu dálnice dovedly do konce, nakonec ale přidělilo obě zakázky společnosti Skanska. První přiklepli silničáři ve zkráceném řízení, šlo o dokončení prací, které mělo podle původního harmonogramu provést konsorcium již v roce 2018, ale nestalo se tak. Mezitím probíhalo výběrové řízení na zbylé práce, do kterého se přihlásily i společnosti Metrostav, Eurovia CS a Firesta-Fišer, nabídly ovšem vyšší cenu.
V součtu zaplatí silničáři Skansce zhruba dvě miliardy – první zakázka byla za 640 milionů korun, druhá za 1,4 miliardy. Původně přitom mělo konsorcium TSG dostat 1,75 miliardy korun.
Modernizace čtrnáctikilometrového úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala na jaře 2018. Již v létě si ŘSD stěžovalo, že práce nejde stavbařům od ruky, a později začali silničáři vyhrožovat vypovězením smlouvy. Vše vyvrcholilo v prosinci, kdy nebyla stavba zazimována, uprostřed Vysočiny zůstaly zúžené jízdní pruhy, mezi nimi rozkopaný pás a do toho nasněžilo. Vytvořily se pak kolony měřící desítky kilometrů.
Kromě úseku Humpolec – Větrný Jeníkov budou na jaře pokračovat práce na dalších pěti místech dálnice D1, kde opravy začaly již v minulých letech, a navíc začnou i mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi. Tento úsek bude poslední opravovaný z dvaceti, kterých se týká velká modernizace D1 ve středních Čechách, na Vysočině a na jižní Moravě západně od Brna. Práce na něm by měly skončit v roce 2021, podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla slíbil Metrostav v soutěži na zhotovitele, že bude mít dílo hotové za 60 týdnů.
Modernizace D1 začala na jaře 2013, termín dokončení se postupně posunul z roku 2018 na rok 2021. ŘSD má nyní nasmlouváno vše, co ještě není hotové, kontrakt se Skanskou na dokončení stavby u Humpolce by měl být vůbec poslední podepsanou smlouvou.