Silničáři pokračují v instalaci plotů kolem starších úseků dálnic, právě teď pracují například na bariéře podél dálnice z Brna směrem na Vídeň. Hlavní účel plotu, zamezit vbíhání zvířat do vozovky, je aktuální právě na podzim. Každý rok totiž způsobí zvířata na silnicích kolem 12 tisíc dopravních nehod. Oboustranné oplocení dálnice snižuje riziko takové havárie až o 90 procent. V některých úsecích se ale instalace pletiva neobejde bez uzavírání dálnice.
Oplocení proti srážkám se zvěří kolem dálnic se dál rozrůstá. Řidiči ho ocení zejména na podzim
Ploty lemující dálnice aktuálně rostou například mezi Brnem a Pohořelicemi. „Celkem se jedná asi o 22 kilometrů oplocení, budeme mít všude osazené sloupky a podpěry, momentálně máme namontované asi čtyři kilometry plotu,“ popisuje vedoucí projektu ze společnosti Stavex Ondřej Nádvorník.
Na rozdíl od nových tras dálnic, včetně modernizované D1, kde je oplocení součástí projektu, tam ochrana proti srážce se zvěří chyběla.
Přestože oplocení připomíná obyčejné pletivo, jde o jiný materiál, než se používá třeba kolem zahrad. Běžná povrchová úprava pletiva by totiž požadavkům u dálnice nestačila.
A ani samotná montáž nejde tak snadno jako kolem běžného pozemku. Někde je totiž problém s přístupem, v některých místech je možný jen ze silnice. V takových úsecích je pak potřeba část dálnice uzavřít.
Oplocení je pro zvýšení bezpečnosti provozu na dálnicích velmi důležitým prvkem. Každý rok totiž zvířata způsobí na silnicích kolem 12 tisíc dopravních nehod.
Problém to ale není jen pro řidiče, ale také pro myslivce. „Musíme se o tu zvěř postarat, policie nás volá v noci, naším úkolem je tu zvěř oficiálně zlikvidovat – kafilerie stojí nemalé peníze,“ vysvětluje předseda okresního mysliveckého spolku Brno-město Zdeněk Živěla.
Aktuálně plot takovým nehodám pomáhá zamezit na víc než polovině úseků, tedy asi na šesti stovkách kilometrů dálnic. „Cílovým stavem je, že kompletní dálniční síť bude oplocená. Počítáme, že do čtyř, pěti let to bude hotovo,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Chráněné pak budou úseky bez rozdílu okolní krajiny – silnici oddělí od lesa, louky nebo pole. Utéct třeba od nehody ale bude i nadále možné, každých 150 metrů řidiči najdou branku.