Drážní provoz u Domažlic řídí na dálku dispečer, zabezpečení tratí je mnohaleté téma

Provoz na trati u obce Milavče, kde se ve středu srazily dva vlaky, řídí na dálku dispečer, trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na uvedené trati však není.

Trať 180 kromě regionální dopravy na jihozápadě Čech obstarává i mezinárodní spoje Praha–Mnichov a pozornost se na ni upřela po tragické dopravní nehodě ze středečního rána, při které se srazil mezinárodní expres s RegioSharkem.

Rychlík totiž z dosud nezjištěných příčin projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, před kterou se stroje měly minout. Po srážce jsou tři mrtví, desítky zraněných a škody do desítek milionů korun. Drážní inspekce přesné příčiny šetří, podle mluvčího Martina Drápala zatím není jasné, zda šlo o chybu strojvedoucího či dispečera, nebo selhání techniky.

Jestli měl strojvůdce nějaký zdravotní problém, bude předmětem dalšího vyšetřování; ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) nicméně upozorňuje, že ani při sebelepším zabezpečení se nedá selhání lidského faktoru nikdy vyloučit. 

Krizový úsek mezi Domažlicemi a výhybnou Radonice u obce Milavče na dálku řídí dispečer z pracoviště v Domažlicích. Jízda do jednotlivých úseků je podle Správy železnic povolována návěstidly. Trať je vybavena reléovým zabezpečovacím zařízením, které prostřednictvím elektrických obvodů zajišťuje volnost cesty či závislost návěstidel na poloze výhybek.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Dlouhodobé téma

Zabezpečení tuzemských tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích.

Ministerstvo dopravy v této souvislosti ve středu uvedlo, že chce v následujících dvaceti letech na další zabezpečení tratí dát přes sto miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému. V Česku je jím vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba devíti tisíc kilometrů železniční sítě.

Například letos začala nebo začne instalace v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hlavní nádraží, Milovice – Praha hlavní nádraží či Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna. 

Středeční střet vlaků je největší železniční nehodou od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u obce Pernink na Karlovarsku. Tam 7. července zahynuli dva lidé a dalších čtyřiadvacet bylo zraněno.

Jednu oběť a 35 zraněných měla nehoda z loňského 14. července na kraji Českého Brodu, kde osobní vlak narazil do stojícího nákladního expresu. Srážka osobního vlaku, který jel loni 9. září z Klatov do Domažlic, s diagnostickou soupravou tvořenou lokomotivou a měřicím vozem, si vyžádala 19 zraněných.

Nedostatek strojvůdců

Podle Havlíčka se ministerstvo snaží dělat maximum i pro to, aby strojvedoucí nebyli přetěžováni. „Bude se daleko pečlivěji hlídat to, jestli nejezdí pro dvě společnosti. Ale máme jednu z nejhustších sítí železnic v Evropě. Ročně vyprávíme 2,6 nebo 2,7 milionu vlaků,“ dodal Havlíček. „Průměr zemřelých při srážkách vlaků u nás v posledních letech jsou dva ročně. To odpovídá přibližně i tomu, co je v jiných evropských zemích.“

Po větším zabezpečení tratí dlouhodobě volají například i strojvůdci. Jejich federace v této souvislosti připomíná i personální podstav, snaží se proto prosadit povinný monitoring licencí strojvůdců. Mluvčí federace Libor Poláček k nehodě řekl, že je nutné vyčkat na výsledky vyšetřování. Mohlo se podle něj stát cokoliv, včetně zdravotní indispozice strojvedoucího, nebo pracovního hovoru od dispečera.

Zranění a mrtví na železnici
Zdroj: ČT24/Drážní inspekce

Lítost nad tragickými následky havárie vyjádřil také předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. Možné příčiny nehody nechtěl komentovat, zdůraznil však, že nehody se mohou stát na všech typech tratí včetně těch zabezpečených. K nedostatku strojvůdců a jejich možnému přetížení řekl, že situace se v posledních měsících mírně zlepšila, protože během covidové krize se lehce utlumil provoz. Nedostatek však stále trvá.

Havlíček v Událostech, komentářích upozornil, že v rámci drážního zákona, který je ve třetím čtení, je implementován monitoring strojvedoucích, který počítá s tím, že budou sledováni více než doposud. Když například přejedou s vlakem přes návěstidlo, budou postihováni. „Legislativně to, co jsme slíbili, je připraveno,“ konstatuje ministr dopravy.

V Německu by některé tratě zanikly v 80. letech

Podle německých médií a expertů středeční srážka ukázala na problémy zastaratelého zabezpečení české železnice. „Pro infrastrukturu je dobře, že tyto tratě zůstaly v provozu, na druhé straně to ale znamená také bezpečnostní rizika,“ nechal se slyšet Lukas Iffländer z německého sdružení cestujících Pro Bahn. Poukázal na to, že mnohé současné české tratě by v Německu byly zrušeny nejpozději v 80. letech.

„Mnoho tratí v Česku stále není vybaveno vlakovým zabezpečovačem. To jsou systémy, které vlak automaticky zabrzdí, pokud projede červený signál. V Česku sice mají liniový vlakový zabezpečovač, který by německý systém PZB dokonce překonal, ale ten je jen na určitých úsecích,“ doplnil Iffländer.

Nedovolené jízdy vlaků za návěstidla
Zdroj: ČT24/Drážní inspekce

Zdůraznil také, že vlaky v Česku často jezdí dle zjednodušeného řízení drážní dopravy, kdy se strojvedoucí orientuje sám podle jízdního řádu. „Právě odchýlení se od jízdního řádu třeba při zpožděních nebo když si člověk splete dny v týdnu, jsou extrémně nebezpečné situace,“ míní expert.

O potížích s bezpečností v Česku informují také německá média. Agentura DPA napsala, že na české železnici se stále bourá a že místní zabezpečovací technika je na mnoha místech zastaralá. Německá média rovněž připomínají, že při loňské srážce osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku zahynuli dva lidé včetně jednoho Němce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Odborníci v Událostech, komentářích hovořili o tom, jak se vyrovnat se životní tragédií

Matka jedné z obětí střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy spáchala sebevraždu. Lenka Šimůnková, jejíž dcera studovala komunikaci neslyšících, dlouhodobě zpochybňovala vyšetřování tragédie. Upozorňovala na nedostatky zásahu policie a kritizovala i práci sněmovní vyšetřovací komise. Ta vyhodnotila, že policisté nepochybili. O tom, jak se vyrovnat se životní tragédií, hovořili v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem psycholožka Ludmila Mrkvicová a Marek Orko Vácha z Ústavu etiky a humanitních studií 3. lékařské fakulty UK.
před 31 mminutami

Sněmovna by mohla zmírnit povinnost hlášení údajů o turistech

Před závěrečným schvalováním ve sněmovně je vládní předloha, která má zavést registr ubytovacích zařízení a také evidenci údajů o ubytovaných hostech. Poslanci ji v úterý projednali ve druhém čtení. Podle předložených pozměňovacích návrhů by z ní mohli při schvalování zúžit okruh údajů, které by hoteliéři a další ubytovatelé museli státu hlásit o svých hostech. Po dvacáté třetí hodině bylo jednání dolní komory přerušeno. Znovu se poslanci sejdou ve středu.
14:00Aktualizovánopřed 33 mminutami

Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl Fiala

Úspěch Česka závisí na tom, jak se změní celá Evropa, sdělil na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Za hlavní problém pro konkurenceschopnost EU vnímá zejména nadměrnou regulaci. Podle ekonoma Václava Vislouse (Piráti) vzniká nadměrná byrokracie spíše implementací unijních pravidel na národní úrovni. Tuzemský byznys podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje potřebuje vidět skutečné změny jako třeba dokončení jednotného evropského trhu.
13:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Svatovítská katedrála instaluje nové varhany

V katedrále svatého Víta na Pražském hradě začala instalace nových varhan. Na Hradčanské náměstí odpoledne dorazil třetí z celkem devíti kamionů s píšťalami a dalšími částmi nástroje. Teď ho budou odborníci postupně skládat dohromady. Slavnostní žehnání a koncert společně s Českou filharmonií chystá arcibiskupství na 15. června příštího roku. Chrám se tak po více než sedmi staletích dočká symbolického dokončení.
před 3 hhodinami

Odpadové firmy chtějí místo zálohování plastů zlepšit třídění

Vládní koalice už nepočítá s tím, že by v aktuálním volebním období stihla prosadit zálohování PET lahví a plechovek. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) se ale Česko zálohám do několika let nevyhne. Odpadové firmy naopak chtějí zlepšovat třídění.
před 3 hhodinami

Požár Pernštejnu před dvaceti lety byl impulsem pro lepší zabezpečení památek

Jeden z nejznámějších moravských hradů Pernštejn před dvaceti lety poničil požár. Komplikací tehdy byl nedostatek vody i nedostupnost památky. Obnova poničené historické sýpky a brány přišla na téměř šedesát milionů korun, součástí rekonstrukce bylo také vybudování nových rozvodů vody. Požár se stal impulsem k lepšímu zabezpečení všech památek. Hrady a zámky jsou dnes podle památkářů proti podobným katastrofám pojištěné a přibývá i protipožárních prvků.
před 5 hhodinami

Koalice navrhne zkrácení lhůt azylové novely o minimálně třicet dnů

Pokud se novelu azylového a migračního zákona nepodaří projednat zrychleně, navrhne koalice podle poslance Petra Letochy (STAN) zkrácení některých lhůt o minimálně třicet dnů. Poslanec to řekl po schůzce koaličních stran se zástupci opozičních Pirátů k tématu. Hnutí ANO a SPD se schůzky nezúčastnila.
před 6 hhodinami

Historickým městem roku 2024 je Moravská Třebová

Titul Historické město roku 2024 získala Moravská Třebová. Cena je odměnou za využití peněz na obnovu památek z programu ministerstva kultury. Ocenění spojené s odměnou milion korun na další péči o památky v úterý při vyhlášení v Praze převzal místostarosta Václav Dokoupil (KDU-ČSL).
před 7 hhodinami
Načítání...