D1 je na Vysočině stále rozkopaná a bez dělníků. Co se děje, možná bude muset Ťok vysvětlovat poslancům

V předvánočním programu poslanců by mohl přibýt mimořádný bod věnovaný situaci na dálnici D1. Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek řekl v Otázkách Václava Moravce, že jeho strana navrhne zařadit tento bod na úterní program schůze Poslanecké sněmovny. Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) bude chtít slyšet vysvětlení, proč se na D1 stále pracuje, i když už měla začít zimní přestávka. Práce přitom probíhají spíše papírově. Jak ukázala i aktuální kontrola Ředitelství silnic a dálnic, na staveništi u Humpolce nikdo není.

Píše se 16. prosinec a Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že mezi 90. a 104. kilometrem dálnice D1 je „vedení dopravy 2+1/1 nebo 1/1+2 nebo 2+2“. Znamená to, že na některých místech poblíž Humpolce se jezdí na Prahu nebo na Brno jedním pruhem ve správném jízdním pásu, zatímco ten druhý je převeden do protisměrného pásu. V něm zároveň jezdí auta i druhým směrem, ale jízdní pruhy jsou užší. Po šesti letech postupné modernizace D1 to není pro řidiče nic nezvyklého – až na roční období. Ještě nikdy se nestalo, že by se pracovalo tak dlouho, aby na zúženou dálnici pořádně nasněžilo.

Kolaps, který to uprostřed uplynulého týdne způsobilo, vzbudil ostré reakce nejen řidičů, ale i politiků. Jejich terčem byl hlavně ministr dopravy Dan Ťok. Ve čtvrtek, kdy se politici zlobili nejhlasitěji, však Ťok ve sněmovně nebyl. Lidovci by od něj proto chtěli slyšet vysvětlení v příštím týdnu.

„Je to potřeba projednat. Byly dopředu dotazy, co se stane, když nachumelí. Na ministerstvu se spoléhali, že nenachumelí,“ řekl v Otázkách Václava Moravce Pavel Bělobrádek s tím, že jeho strana navrhne na úterní jednání sněmovny zařadit mimořádný bod. Chce, aby Dan Ťok před sněmovnou „přiznal, co bylo špatně, a co s tím udělá“.

21 minut
Otázky Václava Moravce: Poslanci by mohli jednat o D1
Zdroj: ČT24

Komunisté chtějí tlačit na Ťokovo odvolání

I když opoziční iniciativy namířené proti vládě ve sněmovně často narážejí na to, že menšinová vláda ANO a ČSSD má podporu komunistů, případně i SPD, tentokrát by tomu tak být nemuselo. Kritika na Ťokovu adresu totiž zní i z komunistické strany, a to dlouhodobě. Po kolapsu na zasněžené dálnici D1, kdy bylo nejhorším místem zúžení u Humpolce, ještě zesílila.

„Pokud se ten bod otevře, budeme stejně ostrými, možná ještě ostřejšími kritiky současného ministra,“ ujistil předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. Zdůraznil však, že D1 je „problém všech dosavadních vlád, nejen této“. Zároveň vyzval opoziční strany, aby podpořili komunisty v tlaku na Ťokovo odvolání.

Přesto však není zcela jisté, zda komunisté zařazení mimořádného bodu podpoří, podle Kováčika by mohla tatáž diskuse proběhnout až při projednávání zákona, o kterém v uplynulých dnech hovořil jak on, tak i sám ministr Ťok. Ten by výslovně zakázal vjezd kamionům do levého jízdního pruhu, možná absolutně, možná podmíněně podle počasí.

Jinak to nejde, stavbaři mají zpoždění, zní z ŘSD. Na rozkopané D1 ale nikdo nepracuje

Dan Ťok a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že v případě rozkopaného úseku u Humpolce nebylo na výběr. Firma, která dálnici modernizuje, má s pracemi zpoždění a nestíhá termíny. ŘSD po problémech, které nastaly zejména ve středu a ve čtvrtek, přitom chce, aby firma Geosan okamžitě opravila vysypané kaverny, v pondělí pak plánují silničáři staveniště převzít. Je však otázka, zda se to povede.

Kontroloři ŘSD, kteří na místo v neděli dorazili, zjistili, že ve zúžení u Humpolce nikdo nepracuje. „Kontrolní den byl v sobotu a k žádnému posunu po našem čtvrtečním příkazu nedošlo,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa se domnívá, že za takových okolností má jeho organizace svázané ruce. „Necháme tam díru a budeme jezdit vedle díry? To přece není možné. Je přece nutnost práce zabezpečit,“ řekl.

Zakázku na stavbu u Humpolce získalo sdružení firem Toto Costruzioni Generali a Geosan Group. Podle Geosanu mají práce zpoždění mimo jiné kvůli pozdnímu předání dvou stavebních povolení a nepředvídatelným podmínkám při budování středové kanalizace.

Omezení pro kamiony jako řešení? Opozice pochybuje

Kroupa spolu s ministrem Ťokem a také ředitelem dopravní policie Tomáše Lerchem jednali o situaci již ve čtvrtek. Tehdy také padl návrh na zmíněný zákaz jízdy v levém pruhu pro kamiony. „Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná, a zároveň se budeme zabývat legislativními změnami, které by zakázaly předjíždění a jízdu kamionů v levém pruhu,“ řekl Ťok.

Pavel Bělobrádek však pouhé přijetí takového zákazu nepovažuje za řešení. Podobně se vyjádřil předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek. „Chci vidět, co připraví. Nejsem si jist, jestli jakýkoliv zákon může napravit neschopnost ministerstva,“ dodal. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 49 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...