Kamiony parkují na dálničních nájezdech, nemají kde zastavit. Vyřešit to mají soukromá odpočívadla

Podél dálnice D1 je málo parkovacích míst a v nočních hodinách bývají parkoviště špatně průjezdná. Kamiony proto často stojí nebezpečně na sjezdech i nájezdech dálnice. O chybějících místech až pro dva tisíce kamionů Ředitelství silnic a dálnic ví, rozšiřuje ale zatím jen parkoviště nebo odpočívadla o místa pro osobní automobily a autobusy. Ta pro kamiony mají podle něj být soukromá.

Video Kamiony parkují na dálnici D1
video

Kamiony parkují na dálnici D1

V brzkých ranních hodinách kontrolují parkoviště hlídky z dálničního oddělení. V průběhu dvou hodin zjistily 25 porušení zákona ze strany řidičů kamionů. Ti často zabírají i místa pro osobní auta nebo nebezpečně parkují třeba už na nájezdu na odpočívadlo.

„Stál přede mnou kamion a nemohl jsem ho objet, protože vedle stála taky vozidla,“ vysvětloval řidič ze Slovenska, kterému policisté udělili blokovou pokutu ve výši pět set korun.

„Hlídka řidiče vzbudí, zkontroluje jeho doklady a z místa ho vykáže,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková. Ředitelství silnic a dálnic přiznává, že míst pro kamiony je podél dálnice D1 málo. „Musíme to rozšířit, ale je to o koncepci, která nám bude ještě chvíli trvat kvůli územním rozhodnutím a výběrovým řízením,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Odpočívadla pro kamiony mají být soukromá

Modernizované parkoviště je nyní třeba na 136. kilometru D1, přibyla ale místa pro osobní auta a autobusy, ne pro kamiony. Ty mají podle ŘSD obstarávat soukromá truck centra, která ze zákona nesmějí být součástí dopravní tepny.

V Německu se takovým odpočívadlům říká Autohofy a jsou jich tam desítky. V tuzemsku ale funguje jen jediné parkoviště výhradně pro mnohatunové kolosy u Ostrovačic u Brna. „Momentálně fungujeme v zahajovacím režimu zdarma. Každý řidič může přijet a vykoušet si to tu,“ řekl manažer projektu D1 Autopark Josef Jereš.

Oplocená plocha leží pár set metrů od dálnice, řidiči se tam mohou dostat z obou směrů. Stomístné truck centrum přitom nenabízí jen betonovou plochu s vyznačenými parkovacími místy, řidiči se tam mohou třeba vysprchovat. Firma dokončuje také restauraci. Až se tu začne vařit, služby zpoplatní, jídlo nebo sprcha budou v ceně parkovného. Řidičům náklady může proplatit zaměstnavatel.