Pražská strojírna dokončila největší fotovoltaickou elektrárnu v hlavním městě. Chce vyrábět i vodík

Dceřiná společnost pražského dopravního podniku (DPP) Pražská strojírna dokončila na střechách hal a skladů ve svém areálu ve Vinoři největší fotovoltaickou elektrárnu v metropoli. Informovali o tom zástupci firmy a vedení magistrátu. Solární panely budou podle ředitele strojíren Roberta Masaroviče po většinu roku schopny dodávat veškerou elektřinu, kterou podnik spotřebuje, a ještě zhruba třetina zbyde k prodeji do distribuční sítě. Vybudování elektrárny stálo 27 milionů korun.

Solárních panelů je podle informací společnosti 2200, pokrývají plochu 4662 metrů čtverečních a jsou schopny vyrobit až 980 megawatthodin elektřiny ročně, což odpovídá spotřebě zhruba tří set běžných domácností.

Zhruba dvě třetiny roku pokryje podle Masaroviče výroba celou spotřebu provozu a ještě budou přebytky, zbylou třetinu roku pak podnik doufá v alespoň polovinu spotřeby. „Nadále budeme odebírat proud ze sítě, zejména ve špičkách a během zimy,“ uvedl ředitel.

Návratnost investice společnost předpokládá mezi šesti a osmi lety. V současnosti po zvýšení cen firma podle ředitele zaplatí za elektřinu 700 až 800 tisíc korun měsíčně, většina těchto nákladů by měla díky fotovoltaice odpadnout. Masarovič dodal, že projekt firma připravovala od roku 2021 a samotná instalace panelů začala letos.

Firma zvažuje i výrobu vodíku

Investici společnost, která se zabývá vývojem a výrobou kolejí a výhybek pro tramvajovou dopravu, zaplatila z vlastních zdrojů. Samotná výroba elektřiny podle Masaroviče začne v srpnu nebo v září. Do sítě bude moci firma začít přebytky dodávat po schválení Energetickým regulačním úřadem, které společnost předpokládá v říjnu. Ředitel dodal, že společnost plánuje další investici do bateriového úložiště a zvažuje také výrobu vodíku.

Projekt vznikl ve spolupráci městských firem, dodavateli byly Pražská plynárenská, její dceřiná společnost Prometheus a firma Atlantis Management. „Pro nás je to v současné době největší instalace,“ řekl ředitel plynáren Martin Pacovský.

Ředitel DPP Petr Witowski dodal, že podnik připravuje vlastní fotovoltaické projekty, panely budou například na budované nové vozovně Hloubětín, kde by měly rovněž zajistit energetickou soběstačnost provozu.

Vedení Prahy připravuje i další fotovoltaické elektrárny, které plánuje instalovat na tisících střechách v metropoli. Podle šéfa zastupitelského výboru pro energetiku Jana Chabra (TOP 09) je nicméně zásadní, aby obě komory parlamentu schválily novelu energetického zákona, která městu umožní přebytky z výroby na konkrétních budovách využívat v jiných.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 3 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 7 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 10 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 12 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 13 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 23 hhodinami
Načítání...