Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil stavbu trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Bude po ní jezdit linka 58, která nahradí stávající autobusovou linku 140. Oznámili to zástupci vedení dopravního podniku a magistrátu. Zároveň se chystá i elektrifikace dalších autobusových linek.
Do Prahy se vrátí trolejbusy. Dopravní podnik zahájil stavbu trati z Palmovky do Čakovic
„Začínáme stavět jedenáctikilometrovou linku. Tím navracíme trolejbusový provoz do pražských ulic,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Schreinherr (Praha Sobě). Podnik je největší městskou firmou a provozuje pražskou hromadnou dopravu.
Stavbu trolejového vedení pro linku zajišťuje pro pražský dopravní podnik za 283,7 milionu korun sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS. Výstavba trati by měla trvat asi deset měsíců, v říjnu by podle odhadů DPP měla být uvedena do zkušebního provozu. Podnik při ní využije již vybudované, asi kilometr dlouhé vedení v Prosecké ulici. Nové vedení vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice, jak už dříve zástupci DPP avizovali.
Vozy budou z trolejí napájeny asi polovinu trati, zbytek pojedou na baterii. Podle technického ředitele DPP – Povrch Jana Šurovského přináší doplnění baterií do trolejbusů nejudržitelnější formu elektromobility pro města typu Praha. Podobně se vyjádřil i Schreinherr. Podle něj budou bezemisní trolejbusy šetrnější k životnímu prostředí a zajistí plynulejší a tišší jízdu v porovnání s autobusovou dopravou.
„Snižujeme emise v městské hromadné dopravě a naplňujeme tak klimatický plán Prahy,“ dodal náměstek primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti Petr Hlubuček (STAN).
Provoz na lince budou zajišťovat nová vozidla. DPP vypsal v roce 2021 veřejnou zakázku na dodávku patnácti kloubových bateriových trolejbusů. Vítěz tendru by měl být podle Schreinherra známý v následujících dnech. Podle Šurovského ovlivní dodávka vozů termín zahájení provozu nové linky 58.
V lokalitě jezdily trolejbusy od roku 1952 do roku 1965, informoval Šurovský. Tehdejší trať začínala v zastávce U Kříže a vedla Proseckou ulicí přes Krocínku k nádraží v Čakovicích. Sloužila především k přepravě dělníků do továren. Od roku 2018 byla linka s číslem 58, spojující Palmovku a Letňany, ve zkušebním provozu. Většinu trasy vůz poháněly baterie.
Plán dalších tratí
Hlavní město spolu s DPP chystá elektrifikaci také dalších tras. „Spalovací motory v dopravě jsou jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a způsobují celou řadu respiračních onemocnění. Do roku 2030 bude alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy,“ slibuje Hlubuček.
Trolejbusy by měly jezdit například na lince 119 na letiště v Ruzyni. Podle předsedy představenstva a generálního ředitele DPP Petra Witowského se nyní soutěží dodavatel vozů pro zajištění provozu na trati. Elektřinou poháněné vozy by měly jezdit i na linkách 131, 134, 137, 176 a 191.
Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.