Na osoblažskou úzkokolejku nesmí vlaky. Jediné lokomotivě chybí povinná vysílačka

Vlaky na úzkokolejné trati mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou nahradily autobusy. Vlaky Českých drah zatím na trať nesmí, protože jediné lokomotivě zatím chybí povinná radiostanice. Informoval o tom web zdropravy.cz. V polovině ledna skončila pětiletá lhůta pro pořízení systému, kterým teď musí být opatřena každá lokomotiva. České dráhy (ČD) už oznámily, že lokomotiva pro osoblažskou úzkokolejnou trať vysílačku dostane během několika dnů. 

Vlaky na osoblažské úzkokolejce jsou mimo provoz
Zdroj: ČT24

Nová vyhláška, která dopravcům dává povinnost osadit lokomotivy vysílačkou, byla schválena už v roce 2015. Na změnu tak měli dopravci přechodné období pět let. Povinnost mít vysílačku v každém hnacím vozidle vychází z nařízení Evropské unie.

Mluvčí ČD Vanda Rajnochová uvedla, že vzhledem k tomu, že jde o jedinou lokomotivu, která se na úzkokolejné trati pohybuje, nepředpokládalo se, že i toto vozidlo bude vysílačku potřebovat. Lokomotiva navíc na jinou trať vjet ani nemůže. 

České dráhy ale vyhlášku respektují a na nápravě pracují. Jediná lokomotiva, která může trať obsluhovat, tak zatím na povinnou radiostanici čeká v depu kolejových vozidel v Osoblaze. „Bude to v nejbližších dnech, do deseti dnů nejpozději. Cena toho zařízení je v řádu několika desítek tisíc korun,“ doplnila Rajnochová. 

Správa železnic ale tvrdí, že dopravci byli na možné komplikace včas upozorněni dopisem, a to údajně několikrát. „Dva dny před skončením výjimky také došlo ke schůzce Správy železnic s dopravci,“ upozornila mluvčí Správy železnic Nina Friebová. 

Historických vlaků se vyhláška netýká

Osoblažskou úzkokolejku během letní sezony využívají také Slezské zemské dráhy, které na trať vypravují historické výletní vlaky. Pro tyto vlaky ale platí výjimka a vozidla tak systémem GSMR společnost opatřit nemusí. 

„My můžeme mít vysílačky standardní, mobilní, které jsme si pořídili. Samozřejmě ta komunikace probíhá úplně stejně, akorát díky té výjimce my ji nemusíme mít zabudovanou na naší parní lokomotivě,“ řekl za Slezské zemské dráhy David Chovančík. 

Dostane dopravce pokutu?

Provoz na osoblažské úzkokolejce dotuje Moravskoslezský kraj. Podle redaktora ČT Pavla Habrama hejtmanství na provoz ročně přispívá částkou přes devět milionů korun, což představuje 156 korun na kilometr.

„Všechna vozidla musí svým technickým řešením odpovídat provozu na trati, to se týká i Osoblažské úzkokolejky. Pokud dopravce nedovybavil vozidlo vysílačkou, nedodržel jeden z požadavků smlouvy a je povinen objednateli, tedy Moravskoslezskému kraji, uhradit smluvní pokutu,“ upozornila mluvčí hejtmanství Nikola Birklenová.