Na osoblažskou úzkokolejku nesmí vlaky. Jediné lokomotivě chybí povinná vysílačka

Vlaky na úzkokolejné trati mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou nahradily autobusy. Vlaky Českých drah zatím na trať nesmí, protože jediné lokomotivě zatím chybí povinná radiostanice. Informoval o tom web zdropravy.cz. V polovině ledna skončila pětiletá lhůta pro pořízení systému, kterým teď musí být opatřena každá lokomotiva. České dráhy (ČD) už oznámily, že lokomotiva pro osoblažskou úzkokolejnou trať vysílačku dostane během několika dnů.

Nová vyhláška, která dopravcům dává povinnost osadit lokomotivy vysílačkou, byla schválena už v roce 2015. Na změnu tak měli dopravci přechodné období pět let. Povinnost mít vysílačku v každém hnacím vozidle vychází z nařízení Evropské unie.

Mluvčí ČD Vanda Rajnochová uvedla, že vzhledem k tomu, že jde o jedinou lokomotivu, která se na úzkokolejné trati pohybuje, nepředpokládalo se, že i toto vozidlo bude vysílačku potřebovat. Lokomotiva navíc na jinou trať vjet ani nemůže. 

České dráhy ale vyhlášku respektují a na nápravě pracují. Jediná lokomotiva, která může trať obsluhovat, tak zatím na povinnou radiostanici čeká v depu kolejových vozidel v Osoblaze. „Bude to v nejbližších dnech, do deseti dnů nejpozději. Cena toho zařízení je v řádu několika desítek tisíc korun,“ doplnila Rajnochová. 

Správa železnic ale tvrdí, že dopravci byli na možné komplikace včas upozorněni dopisem, a to údajně několikrát. „Dva dny před skončením výjimky také došlo ke schůzce Správy železnic s dopravci,“ upozornila mluvčí Správy železnic Nina Friebová. 

Historických vlaků se vyhláška netýká

Osoblažskou úzkokolejku během letní sezony využívají také Slezské zemské dráhy, které na trať vypravují historické výletní vlaky. Pro tyto vlaky ale platí výjimka a vozidla tak systémem GSMR společnost opatřit nemusí. 

„My můžeme mít vysílačky standardní, mobilní, které jsme si pořídili. Samozřejmě ta komunikace probíhá úplně stejně, akorát díky té výjimce my ji nemusíme mít zabudovanou na naší parní lokomotivě,“ řekl za Slezské zemské dráhy David Chovančík. 

Dostane dopravce pokutu?

Provoz na osoblažské úzkokolejce dotuje Moravskoslezský kraj. Podle redaktora ČT Pavla Habrama hejtmanství na provoz ročně přispívá částkou přes devět milionů korun, což představuje 156 korun na kilometr.

„Všechna vozidla musí svým technickým řešením odpovídat provozu na trati, to se týká i Osoblažské úzkokolejky. Pokud dopravce nedovybavil vozidlo vysílačkou, nedodržel jeden z požadavků smlouvy a je povinen objednateli, tedy Moravskoslezskému kraji, uhradit smluvní pokutu,“ upozornila mluvčí hejtmanství Nikola Birklenová. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. Otevírá se poslední úsek u Přerova

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
před 1 hhodinou

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 15 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 19 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 21 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
včera v 07:34

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
včera v 06:26
Načítání...