Nádraží na osoblažské úzkokolejce postupně mění svůj vzhled. Nepotřebné chátrající stavby v květnu odkoupily čtyři obce od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) za 1,65 milionu korun. Pět nádražních budov by tak mělo dostat dřívější prvorepublikovou podobu.
Opuštěným nádražím na osoblažské úzkokolejce se vrátí jejich prvorepubliková podoba
Budovy jsou většinou nevyužívané a opuštěné. Kromě Osoblahy a Slezských Rudoltic se do renovace objektů zapojily také obce Liptaň a Bohušov. „Samotná dráha včetně zbylých pozemků zůstává nadále v majetku a údržbě SŽDC,“ uvedla mluvčí organizace Kateřina Šubová.
S rekonstrukcí budov, o jejichž přesném využití se bude ještě jednat, pomohl finančně Moravskoslezský kraj. „Budou tam infocentra a věci, které podpoří cestovní ruch v oblasti. Budou tam půjčovny kol nebo elektrokol, aby si lidé, když přijedou, mohli třeba půjčit kolo, dojet do Krnova a tam ho vrátit,“ řekl starosta Osoblahy Antonín Rous (nestr.), který je členem správní rady společnosti Osoblažská úzkorozchodná dráha.
„Dá se říct, že ze 70 procent máme hotovo. Potřebujeme jen udělat věci venku, jako je fasáda, střecha a podobně,“ uvedl starosta Slezských Rudoltic Lumír Pargač (nestr.).
Dříve tam bylo pusto
Nepoužívané nádraží ve Slezských Rudolticích bylo přitom ještě před třemi lety zcela opuštěné. Nyní tam podle zjištění České televize už panuje čilý stavební ruch.
Budova se svým vzhledem vrátí do 30. let minulého století. Obnovují se omítky, původní břidlicová střecha a samozřejmě i interiér původní čekárny, výdejny jízdenek i bytu pro přednostu. Podle nadšenců se o to zasloužil i projektant, který informace čerpal v archivech a podle dochovaných dokumentů připravil detailní studii jednotlivých nádražních objektů.
Například stavbyvedoucí Zdeněk Caisberger již má pro renovovaný objekt nová okna. „Rámy už dáváme dovnitř, jsou z Krnova. Podobný rám dostanou i dveře,“ podotkl.
První zrekonstruované nádraží ve Slezských Rudolticích bude slavnostně otevřeno 28. září při oslavách 120 let osoblažské úzkokolejky. Obce rekonstruují budovy částečně z vlastních zdrojů, ale doufají také, že prostředky získají i z česko-polského projektu, který se chystají podat. V příštím roce by se podle starosty Rouse měla stihnout minimálně ještě rekonstrukce nádraží v Osoblaze. Všechna nádraží by mohla být opravena během čtyř let.
Osoblažská úzkokolejka vede z Třemešné do Osoblahy. Dráha má atypický rozchod 760 milimetrů a pravidelná osobní doprava na ní je od roku 1898. Je zajímavá i svou klikatostí – na 20 kilometrech je celkem 102 oblouků. Je na ní i nejmenší oblouk v síti SŽDC, který má poloměr pouhých 75 metrů.