Na filmovém festivalu v Karlových Varech se promítal poslední český snímek zařazený do soutěžních sekcí. Debut Alberta Hospodářského Brutální vedro se odehrává ve světě ohroženém slunečním úlomkem, který se řítí směrem k Zemi. Spíš než dráhu jeho případného dopadu ale sleduje cestu mladíka, který je donucen postavit se svým největším strachům.
Kus žhavé hmoty, které Slunce vyvrhlo směrem k Zemi, ohřívá povrch planety pomalu k hranici snesitelnosti. Režisér a rovněž scenárista své prvotiny Albert Hospodářský nerozvíjí katastrofické drama spojené s misí o záchranu planety, jak by se dalo čekávat.
Základní otázkou Brutálního vedra je, jestli člověk dokáže zachránit sám sebe, a hrozící katastrofa slouží jen jako kulisa. „Snaha najít způsob, jak parafrázovat problém, který máme jako lidské společenství všichni společný, a vytvořit tenhle zástupný bod, k němuž se může vztáhnout jak postava, tak divák,“ popsal svůj záměr režisér.
Inspirace vlastním bratrem
Hlavní hrdina, devatenáctiletý Vincek, se cítí ochromený nejen hrozbou z kosmu, ale i svým stagnujícím mládím bez jasné budoucnosti. Z rozpáleného města vyrazí na chalupu, kde se před dusným létem skrývají jeho kamarádi. Série bizarních dobrodružství změní cestu v iniciační proces. Donutí Vincka postavit se svým největším strachům – smíření se s realitou vykloubeného světa, se sebou samým a se svým otcem.
Předobrazem protagonisty Brutálního vedra byl režisérův bratr Vincent. Ten si postavu inspirovanou sebou i zahrál. Šlo o jeho první filmovou roli. „Ta postava není sympatická nebo perfektní vlastně v žádném ohledu. Vincek je hrozně nedokonalý, takže samozřejmě to trošku bolí, když má vycházet ze mě,“ přiznává s nadsázkou Vincent Hospodářský.
Albert Hospodářský Brutální vedro natočil jako svůj celovečerní režijní debut. Za tehdy ještě nerealizovaný scénář obdržel před třemi lety ocenění a s ním spojenou podporu od Filmové nadace.
Letos se na festival vrátil už s natočeným snímkem jako jeden ze tří tuzemských zástupců v soutěžních sekcích. Brutální vedro, natočené v koprodukci České televize, se promítalo v sekci Proxima, jež nabízí prostor filmařům čekajícím na objevení stejně jako renomovaným autorům hledajícím nové směry své tvorby. Dva tituly zastupují českou kinematografii také v hlavní soutěži – Úsvit a Citlivý člověk.
Do české distribuce vstoupí film v době, kdy brutální vedro může nastat nejen v kinech – posledního srpna.






