Šest dělníků pohřešovaných po pádu mostu v Baltimoru na východě Spojených států je pravděpodobně po smrti. Pátrání bylo pozastaveno, uvedla policie ve státě Maryland. Čtyřproudový most se v noci na úterý částečně zřítil v důsledku nárazu nákladní lodi do jednoho z pilířů. V tu dobu na něm pracovalo nejméně osm lidí, dva se podařilo zachránit. S odklízením trosek pomůžou specialisté, na místo dorazí tisíc armádních ženistů, kteří dodají sonary a odklízecí techniku. Potápěčům se podařilo z havarované lodi získat zařízení zaznamenávající data o trase.
Pohřešovaní v Baltimoru jsou zřejmě po smrti, policie pozastavila pátrání
„Na základě času, který jsme strávili hledáním, a obrovského úsilí, které jsme do toho vložili, a také kvůli nízké teplotě vody už nepředpokládáme, že by někdo z pohřešovaných ještě mohl být naživu,“ řekl kontradmirál Shannon Gilreath z Pobřežní stráže Spojených států amerických.
Do mostního pilíře narazila kontejnerová loď Dali plující pod singapurskou vlajkou v úterý okolo 01:30 tamního času (06:30 středoevropského času). Téměř okamžitě se do ledové vody zřítila část zhruba 2,5 kilometru dlouhého mostu přes řeku Patapsco, jejíž vody měly tu dobu teplotu zhruba osm stupňů Celsia.
Dříve se podařilo zachránit dva z osmičlenné skupiny dělníků, která na mostě opravovala výmoly. Jeden byl ve vážném stavu hospitalizován. Marylandští představitelé se domnívají, že do vody spadli pouze tito lidé, ale nemohou to potvrdit.
Posádka varovala úřady, ty zastavily dopravu
Loď před kolizí utrpěla takzvaný blackout a stala se neovladatelnou. Posádce se ale podařilo varovat přístavní úřady, které na mostu uzavřely dopravu. V době katastrofy se tam proto pravděpodobně nacházela pouze vozidla pracujících dělníků. K nim se zprávu o uzavření mostu dostat nepodařilo.
Superintendant Roland Butler z marylandské policie dodal, že pátrací a záchranná operace zhruba 18 hodin od kolapsu mostu přešli do nové fáze, která se zaměří na vyprošťování. Potápěči se na místo vrátili ve středu ráno tamního času.
Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) později oznámil, že jeho zaměstnanci z lodi vyzdvihli zařízení, které zaznamenávalo data o trase.
Člen vědecké redakce ČT Daniel Stach poznamenal, že se v Baltimoru změnil směr větru, který začal foukat z jihovýchodu do přídě lodi, což je výhodnější z hlediska bezpečnosti. Problém ovšem představují naklánějící se kontejnery, které ohrožují práci záchranářů. Jejich obsah navíc není přesně známý, takže v nich mohou být i škodlivé látky, dodal.
Jakub Dolejš z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického řekl, že je potřeba zdokumentovat rozsah škod. Střední tři pole mostu jsou nepoužitelná, a proto je potřeba je odstranit. Nájezdová pole z obou stran zůstala méně porušená nebo neporušená. Podle Dolejše hlavní otázka spočívá v tom, jestli se dotyčné orgány rozhodnou zachovat funkční části mostu, nebo postaví úplně nový.
Policie vyšetřuje kolizi jako nehodu
„Posílám na místo svůj tým, aby pohnul doslova nebem a zemí, přestavěli jsme most a otevřeli přístav, jak jen to bude v lidských silách. Mým záměrem je, aby federální vláda zaplatila veškeré náklady na rekonstrukci, a očekávám, že Kongres mé úsilí podpoří,“ řekl americký prezident Joe Biden.
Policejní vyšetřovatelé a Bílý dům vyloučili, že by se jednalo o úmyslný čin. „Nic nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o terorismus,“ uvedl policejní komisař v Baltimoru Richard Worley.
„Hned zpočátku, když jsem se o tomto dozvěděl, mi bylo jasné, že mohly být dvě příčiny. Buď porucha kormidelního zařízení, nebo vítr, který zapůsobil na loď, která plula malou rychlostí,“ přiblížil ve vysílání ČT24 kapitán námořní dálkové plavby Karel Zeman.
Kontejnerovou loď jménem Dali provozuje singapurská společnost. Už v roce 2016 měla podobný problém, když při vyplouvání narazila do přístaviště v Antverpách.
Analytici očekávají silný dopad na lokální ekonomiku
Dopad zříceného mostu na širší americké hospodářství bude pravděpodobně minimální, i když může mít silný vliv na ekonomiku lokální, uvedl americký týdeník Barron's. Podobně analytici banky JPMorgan se domnívají, že ekonomické dopady budou spíš mírné, a to včetně dopadu na ceny aut.
Přístav Baltimore využívá k přepravě vozů a dodávek dílů řada velkých výrobců automobilů. Loni odbavil rekordních 847 158 osobních a lehkých nákladních vozů, což je více než jakýkoliv jiný přístav ve Spojených státech. „Podle našeho prvotního odhadu bude mít tento vývoj pravděpodobně jen minimální dopad na inflaci u vozidel,“ uvedli analytici JPMorgan Michael Feroli a Daniel Silver. „Baltimore je sice nejdůležitějším přístavem pro dovoz aut, ale mnohem více vozidel se dováží po zemi z Kanady a z Mexika,“ dodal.
Řada lodí také byla přesměrována do jiných přístavů. Některé terminály automobilek se pak nacházejí v oblastech, které nebyly zřícením mostu odříznuty, upozornili analytici.
Jak to bude s vývozem uhlí?
Někteří analytici se domnívají, že největším problémem při uzavření přístavu bude vývoz uhlí. Loni byl druhým nejvytíženějším americkým přístavem pro vývoz uhlí, které odtud putovalo do Indie, Číny nebo do Evropy. Největším dovozcem byla Indie.
„Velkou otázkou je dopad na Indii, a to více než jakýkoliv globální dopad,“ řekl agentuře Bloomberg ředitel společnosti Xcoal Energy & Resources Ernie Thrasher. Firma obchoduje s uhlím.
Zatímco hlavní vývozní komoditou z přístavu je uhlí, největší dovozní komoditou je surový cukr. Místní cukrovar Domino Sugar je jedním z největších v USA. Společnost uvedla, že v současnosti má zásoby surového cukru na šest až osm týdnů a že neočekává žádné krátkodobé narušení. V případě dlouhodobějšího uzavření přístavu může využít zásoby ve svých dalších rafineriích a skladech.