Několik civilních nákladních lodí proplulo ruskou blokádou a poprvé od konce obilné dohody vplulo do ukrajinských vod a následně zakotvilo v ukrajinském černomořském přístavu Izmajil. Server Euromaidan Press píše o šesti lodích, Forbes zmiňuje tři. Rusko k 17. červenci ukončilo svou účast na obilné dohodě zajišťující bezpečnost lodí plujících na Ukrajinu. Poté oznámilo, že taková plavidla bude považovat za potenciální dopravce vojenského nákladu.
Ruské hrozby vyzněly naprázdno. Ukrajinskými vodami propluly první lodě od konce obilné dohody
Podle Forbesu je jedna z lodí, jménem Sahin 2, registrovaná v Řecku, druhá Ams1 v Izraeli a třetí Yilmaz Kaptan má turecko-gruzínskou licenci. Chystají se nejspíš naložit v Izmajilu ukrajinské obilí a vyvézt ho do světa, píše web. Všechny lodě měly zapnuté odpovídače, nijak svou cestu netajily.
Nad oblastí hlídkovala nejméně čtyři letadla NATO: americké stroje P-8, Challenger a RQ-4 a letoun včasného varování E-3 spadající pod NATO.
Ruské hrozby
Rusko po odstoupení od dohody v půli července sdělilo Mezinárodní námořní organizaci (IMO), že krok znamená „zrušení záruk bezpečnosti plavby vydaných ruskou stranou“. Rusko podle výňatku z dopisu adresovaného IMO dále uvedlo, že přistoupí k „nezbytným proaktivním akcím“ a opatřením k „neutralizaci hrozeb“, které podle něj představuje Kyjev se svými „pokusy o útoky na ruské objekty“.
Ukrajina, západní země i OSN tehdy reagovaly odsouzením tohoto kroku Ruska. Kyjev sdělil, že dopravní společnosti jsou připraveny plout i přes ruské hrozby.
Obilná dohoda
Dohoda poskytovala záruky pro nákladní lodě mířící do ukrajinských přístavů a plavidla odtamtud vyplouvající. Další dohoda usnadnila vývoz potravin a hnojiv z Ruska, které v souvislosti se svou invazí na Ukrajinu čelí západním sankcím. Agentura AP upozornila, že Rusko i přesto vyváží rekordní množství pšenice.
Ukrajinské obilí a další zemědělské produkty tvoří významnou část importu některých velmi lidnatých a na potraviny chudých zemí v Africe a v Asii. Zastavení jejich vývozu ohrožuje desítky milionů lidí.
Krogman: Konec dohody je dobrá zpráva, končí ruské zdržování a vydírání
Prezident Ukrajinsko-české obchodní komory Petr Krogman v Interview ČT24 ze 17. července zastavení obilné dohody uvítal. „Je to naděje pro Ukrajinu a v zásadě pro celý svět, protože Rusko tu dohodu zneužívalo k vydírání světa, vydírání Ukrajiny,“ uvedl v pořadu s tím, že skončí nepřijatelná situace, kdy Rusko může diktovat Ukrajině, co může a nemůže a v jakém objemu vyvážet. „Rusko vyváží bez omezení a že si na něco stěžuje, to jsou výmysly,“ uvedl.
Obilná dohoda podle Krogmana nefungovala. „Šedesáti až devadesátidenní fronty lodí v Bosporu jsou toho nejlepším důkazem. To ohromně prodražovalo dopravu ukrajinského obilí,“ dodal. Konec dohody bude podle něj mít pozitivní dopady, protože ukrajinská produkce bude levnější, když nebude muset nést tak vysoké transportní náklady kvůli čekání na ruské kontroly.
Zmínil, že ukrajinská vláda také už vyčlenila zhruba 500 milionů dolarů do fondu na pokrytí rizik dopravců, kteří budou dále vyvážet obilí i bez této dohody, přičemž zájem společností o tento transport je a Turecko deklarovalo, že zajistí ochranu. „Musíme si uvědomit, že většina lodí, které vyváží obilí z ukrajinských přístavů, jsou turecké nebo čínské, a nedokážu si představit, že by si Rusko trouflo potápět tyto lodě.“