Elitním českým tvůrcům počítačových her patří nejvýznamnější belgický herní festival Meet&Build. Šest českých studií na něm předvádí svá díla sahající od artové produkce přes edukativní hry až po virtuální realitu. Podle organizátorů je český herní průmysl vzhledem k velikosti země nebývale úspěšný. Herní firmy se většinou shodují, že trh v západní Evropě či Spojených státech je pro jejich produkci klíčový.
České počítačové hry ovládly festival v Charleroi. „Můžeme se od vás učit,“ chválí belgický organizátor
„Jsme zhruba stejně velké země a my se od vás můžeme učit, co se povedlo vašemu hernímu průmyslu,“ řekl před začátkem festivalu v Charleroi nedaleko belgické metropole jeho ředitel Julien Annart.
V Česku je téměř stovka herních firem, jejichž obrat každoročně stoupá a loni dosáhl tří miliard korun. Díla některých tvůrců mají světový ohlas a organizátoři proto pozvali ve spolupráci s Českým centrem Brusel jejich tvůrce do Charleroi.
Stovky návštěvníků akce si mohou vyzkoušet například procházku vizuálně vytříbeným světem Chuchla od studia Amanita Design, rytmickou práci se světelným mečem ve virtuální realitě Beat Saber od tvůrců z Beat Games či se seznámit s realitou protektorátního Československa ve hře Attentat 1942, která vznikla na Univerzitě Karlově.
„Jedním z našich hlavních trhů je Německo, což může souviset s našimi kapacitami dělat marketing v zahraničí, ale i s tím, že to téma se velmi úzce týká německého prostředí,“ přiblížil podrobnosti zahraničního prodeje hry popisující okolnosti atentátu na nacistického prominenta Reinharda Heydricha Lukáš Kolek z UK.
Beat Saber je světová špička, Chuchel musel v USA změnit barvu
Také další vývojáři vidí v zahraničních festivalech příležitost prezentovat svá díla publiku ve světě, které je pro prodej jejich her zcela zásadní. Například studio Beat Games v Evropě prodává zejména německým, francouzským a britským hráčům, ještě významnější však je pro něj trh ve Spojených státech.
Český prodej dosahuje v porovnání s celosvětovým podle šéfky marketingu Michaely Dvořák několika málo procent. Dohromady si již hru koupilo přes milion lidí, což ji řadí k absolutní světové špičce.
Většina českých tvůrců vyrábí hry univerzálně použitelné po celém světě, například Attentat však museli podle Kolka vývojáři mírně přizpůsobit pro evropské publikum a zcela jinou verzi udělat pro americký trh, kde je znalost evropského kontextu války menší.
Ošemetnou situaci řešili v USA taky tvůrci kulaté postavičky Chuchla, který měl nejprve černou barvu, ale kvůli rasovým stereotypům jej předělali na oranžovou.
Europoslankyně: Kreativní průmysl dělá půl bilionu eur unijního HDP
Cesta do Belgie byla pro zástupce českých firem i šancí probrat s unijními politiky současnou podporu herního průmyslu od evropských institucí. „Konečně se to téma dostává do povědomí politiků, kteří si začínají uvědomovat, že je to zajímavý prostor, který je třeba podpořit,“ konstatovala Michaela Dvořák.
EU v současnosti umožňuje herním firmám získat finanční podporu v rámci programu určeného pro kreativní průmysl, do něhož patří i další tvůrčí odvětví. Některé společnosti však kvůli charakteru svých produktů či své velikosti mají problém kritéria pro získání podpory splnit. Další hovoří o obtížích spojených s autorským právem.
„Pro pokračující rozvoj tohoto odvětví je klíčové, abychom v Evropě vytvořili přívětivé podnikatelské prostředí bez zbytečné administrativní zátěže a překážek, které tomu brání,“ konstatovala europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), která byla v minulém volebním období místopředsedkyní parlamentní skupiny pro kreativní průmysl a s českými vývojáři jednala v Bruselu.
Kreativní odvětví, do něhož se řadí tvorba her, podle ní přispívají více než 550 miliardami eur k unijnímu hrubému domácímu produktu a vytvářejí více než osm milionů pracovních míst. „Jsem přesvědčena, že jejich význam do budoucna ještě vzroste,“ dodala Dlabajová.