TÉMA

Virtuální realita

Digitální dvojče Titanicu přineslo příběh posledních minut posádky

Podrobná analýza digitálního skenu Titanicu ukazuje nový pohled na poslední hodiny zaoceánského plavidla, které od svého ztroskotání v roce 1912 leží na dně severního Atlantiku. Poskytuje například nový pohled na kotelnu a potvrzuje výpovědi svědků, že strojníci pracovali až do konce, aby udrželi na palubě elektřinu a světlo, napsala stanice BBC, která se odvolává na nový dokument společností National Geographic a Atlantic Productions.
9. 4. 2025|

V Bohnicích využívají při terapii virtuální realitu

Přibývá služeb, které pomáhají lidem s duševními potížemi. Psychiatrická nemocnice Bohnice v Praze začala v terapii využívat virtuální realitu i interaktivní hry. Jako první psychiatrické zařízení kombinuje na jednom místě odpočinek, vzdělávání a socializaci pacientů pod dohledem „peerů“, tedy lidí se stejnou zkušeností.
6. 3. 2025|

Vědci vymysleli, jak ve virtuální realitě ochutnat krev, polibek či bujón

Skupina amerických vědců přišla na to, jak dát hráčům videoher možnost ochutnat virtuální světy, v nichž se pohybují. Malé zařízení, které se umístí do úst a simuluje nejrůznější chutě, může mít i terapeutické účely.
5. 3. 2025|

V Motole využívají virtuální realitu k léčbě závratí

Virtuální realita pomáhá léčit závratě. Lékaři v pražské motolské nemocnici ji využívají u lidí po operacích mozkových nádorů. „Pacienti se mohou projít obchodním centrem, umožníme sáhnout si pro věci, vybrat si něco do nákupního košíku,“ popisuje výkonný ředitel společnosti VR Medical Konstantin Novikov. Výhodou této technologie je, že může urychlit rehabilitaci. Virtuální realitu mohou pacienti využívat už na lůžku, brýle si nasazují zhruba na třicet minut denně. Do budoucna by mohla být vhodná i pro další pacienty. S různými poruchami rovnováhy se potýká až patnáct procent populace.
11. 2. 2025|

Virtuální procházka lesem pomáhá onkologickým pacientům

Lékaři z Masarykova onkologického ústavu v Brně testovali na pacientech takzvanou lesní terapii, která prokazatelně snižuje stres a úzkost. Výsledky ukázaly, že už krátké sledování lesního prostředí může u pacientů zmírnit napětí a aktivovat protinádorové procesy v těle. Pozitivní efekt „procházky lesem“ chtějí lékaři dále rozvíjet. Plánují zavedení virtuálních brýlí i vytvoření virtuální čekárny.
10. 11. 2024|

Zmírnit fobie pomůže virtuální realita

Odborníci z brněnské Masarykovy univerzity a Vysokého učení technického v Brně vyvíjejí technologii, která podle nich zefektivní léčbu fobií. Zmírní strach z pavouků, ze tmy nebo stísněných prostor za pomoci virtuální reality. Na dokončení získali od Jihomoravského inovačního centra téměř tři sta dvacet tisíc korun.
31. 8. 2024|

Senioři si oblíbili virtuální realitu, cestují do Říma i Benátek. Na provoz ale chybí peníze

Obliba virtuální reality mezi českými seniory roste. Po nasazení speciálních brýlí se senioři mohou procházet po světových metropolích nebo rozkvetlými loukami. Podle psychologů má technologie dobrý vliv na jejich duševní zdraví. Na provoz zařízení ale na řadě míst chybí peníze, technologii proto často provozovatelé financují díky sponzoringu nebo darům.
31. 3. 2024|

Procházky s virtuální realitou nebo kolo s průvodcem. Praha startuje hlavní turistickou sezonu

O velikonočních svátcích začíná v metropoli hlavní turistická sezona. Návštěvníky letos čekají novinky v podobě vycházek s virtuální realitou, nordic walkingu nebo jízdy na kole s průvodcem. Po několikaměsíční pauze mohou lidé navštívit také Novomlýnskou vodárenskou věž nebo využít delší otevírací doby v některých památkách. Podle Prague City Tourism přijede do metropole na Velikonoce až přes 200 tisíc návštěvníků. Vstupné na památky až na výjimky dražší nebude.
29. 3. 2024|

„Hrozí solární erupce s radiací, evakuujte se!“ Čeští studenti si ve virtuální realitě vyzkouší život na vesmírné stanici

Život astronautů na oběžné dráze, týmovou spolupráci, ale také řešení několika nebezpečných situací si mohou téměř na vlastní kůži vyzkoušet lidé díky nové hře využívající virtuální realitu. Simulace, která vznikla na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, míří hlavně na studenty.
25. 2. 2024|

Videohry v datech: na mobilech hraje více žen než mužů, největší růst čeká virtuální realitu

Videohry hraje v současné době téměř každý Evropan v produktivním věku. Je jich víc než kdykoliv dřív, mnohdy jsou zdarma a jsou v nich obrovské peníze. Staly se páteří masové kultury, ze které se oddělují linie sázkařství, seriálové a televizní produkce, ale také móda nebo obří e-sportovní odvětví, které naplňuje arény dříve vyhrazené jen pro klasické sporty.
8. 12. 2023|

Jak se cítí houba nebo migrant? Festival zkoumá virtuální realitu jako stroj na empatii

Může nám virtuální realita pomoci pochopit třeba klimatickou změnu? Odpověď zkoumá první ročník mezinárodního festivalu VR filmů ART*VR, který se do 3. prosince koná v pražském Centru současného umění DOX. Zaměřuje se na tvorbu ve virtuální realitě, zejména na téma empatie v digitálním umění.
3. 11. 2023|

Návštěvníci výstavy kráčí do světů namalovaných Vincentem van Goghem

V Singapuru mohou návštěvníci výstavy nazvané Van Goghův pohlcující zážitek vidět nejméně tři sta obrazů od tohoto proslulého malíře. Do některých jeho děl mohou i vstoupit, například do jednoho z nejznámějších obrazů Hvězdná noc. Díky prostorové projekci si tak mohou tvorbu Vincenta van Gogha užít v reálném životě i ve virtuální realitě.
3. 3. 2023|

Chátrající kasárny v Terezíně by se mohly dočkat opravy, přimluvil se za ně i prezident

Vláda by mohla příští týden zaúkolovat některého z ministrů opravou slavných chátrajících Žižkových kasáren v Terezíně. Prezident Miloš Zeman během návštěvy Ústeckého kraje navrhl, aby si rozsáhlý areál vzala zpět armáda. Terezín sám na opravu za miliardu nemá.
23. 10. 2022|

Běhání po úřadech, cestování pralesy i požární cvičení v kancelářském komplexu. Do virtuální reality lze prý přesunout vše

Virtuální realita se v současné době začíná používat v nejrůznějších oblastech života. Dokáže nasimulovat cokoliv od cestování, přes vzdělávání, po státní správu. Vše, co se nachází ve virtuální realitě, je plně digitální, člověk do tohoto prostředí vstupuje pomocí speciálních brýlí. Používá se i termín rozšířená realita, kdy do skutečnosti vstupují třeba virtuální 3D objekty a postavy, které lze vidět pomocí kamery v telefonu. Tématu se věnoval pořad 90' ČT24.
22. 10. 2022|

Musíme se přizpůsobit realitě. Nový šéf Brněnských veletrhů sází na digitalizaci a virtualizaci

Veletrhy se musí přizpůsobit nové realitě, kterou přinesla pandemie covidu. Ze dne na den totiž mohou být výstavní akce zrušeny. Podle nového generálního ředitele Veletrhů Brno Tomáše Moravce je nutné, aby byli organizátoři mnohem flexibilnější a zkrátily se přípravné lhůty. Budoucnost veletrhů vidí v hybridním modelu –⁠ lidé se budou i nadále potkávat na výstavišti, ale i virtuálně.
21. 12. 2021|

Když se člověk dlouho usmívá, z úsměvu se stane křeč, říká tvůrce hry Happy Game

Od přírodních motivů zamířilo oceňované české studio Amanita Design k psychedelickému hororu, v němž hráči čelí nočním můrám. Novou videohru s názvem Happy Game představuje v rozhovoru její autor, herní designér a výtvarník Jaromír Plachý. Amanita Design je českou herní společností, která uspěla s originálními adventurami jako Samorost, Chuchel či Machinarium, které možná nejsou mainstreamovými hity, přesto je díky jejich rukodělné kvalitě znají miliony hráčů po celém světě.
9. 11. 2021|

Experimentátoři stírají v londýnské galerii rozdíl mezi fyzickým a virtuálním světem

Londýnská galerie 180 Studios ve spolupráci s kurátorskou kanceláří nazvanou SUUM Project představí ve svých prostorách od 13. října expozice dvanácti mezinárodně uznávaných mediálních umělců a sdružení, kteří pracují s nejnovějšími audiovizuálními technologiemi. Společným krédem vybraných umělců je příprava expozic, které stírají hranici mezi fyzickým a virtuálním světem. Návštěvníci mohou experimentální expozice, které jsou tvořeny pomocí algoritmů, umělé inteligence a optických i sluchových iluzí shlédnout do 18. prosince tohoto roku.
12. 10. 2021|

Se zaškolením zdravotníků pro práci na JIP má pomoci virtuální realita

Na jihu Čech testují lékaři virtuální jednotku intenzivní péče (JIP). Podle vývojářů a prvních zkušeností zdravotníků by měla ulehčit práci na těch nejpřetíženějších odděleních. Ve virtuální realitě si už nacvičí obsluhování přístrojů na dialýzu nebo plicní ventilátory.
12. 12. 2020|

Facebook je pro naši hru příležitost, jak se posunout, říká vývojář studia Beat Saber Hrinčár

Hra pro virtuální realitu Beat Saber, kterou vytvořilo české studio Beat Games, slavila loni velkolepé úspěchy. Ve svém segmentu se stala nejprodávanějším produktem na světě a byla natolik úspěšná, že ji koupil Facebook. Kolik za ní zaplatil ani jaké je aktuální číslo prodaných kopií, když už loni v březnu to byl milion, její spoluautor Vladimír Hrinčár ve svém rozhovoru v pořadu Události, komentáře neprozradil. Uvedl ale, že Facebook je příležitostí, jak hru dál rozvinout. Otázky kladla Světlana Witowská.
30. 1. 2020|

České herní studio stojící za světovým hitem koupil Facebook

Americká internetová společnost Facebook koupila české studio Beat Games, které vyvinulo úspěšnou hru pro virtuální realitu Beat Saber. Facebook to v úterý oznámil prostřednictvím své vývojářské firmy Oculus a studio Beat Games transakci na Twitteru potvrdilo. Detaily obchodu ani jedna strana nezveřejnila.
27. 11. 2019Aktualizováno27. 11. 2019|

České počítačové hry ovládly festival v Charleroi. „Můžeme se od vás učit,“ chválí belgický organizátor

Elitním českým tvůrcům počítačových her patří nejvýznamnější belgický herní festival Meet&Build. Šest českých studií na něm předvádí svá díla sahající od artové produkce přes edukativní hry až po virtuální realitu. Podle organizátorů je český herní průmysl vzhledem k velikosti země nebývale úspěšný. Herní firmy se většinou shodují, že trh v západní Evropě či Spojených státech je pro jejich produkci klíčový.
23. 11. 2019|

Virtuální realita umožní lépe kontrolovat stavby. Čeští vědci umí zobrazit i trubky pod povrchem

Vědci z Českého vysokého učení technického vytváří virtuální realitu, ve které si investor i stavaři budou moci prohlédnout jednotlivé fáze stavby budovy, dálnice nebo třeba přehrady. Stavební práce se tak stanou levnější a půjde je lépe kontrolovat. Takový postup má být od roku 2022 povinný u nadlimitních veřejných zakázek na stavební práce.
18. 8. 2019|

Japonci vyrobili robotický ocas pro člověka. Může pomoci skladníkům balancovat na žebříku

Robotické ocasy už dnes sice existují, ale používají se jen pro zábavu. Inženýři z tokijské Keio University ale vyrobili ocas, který by měl vylepšit lidskou obratnost a pomoci s lepší rovnováhou u některých povolání.
7. 8. 2019|

Nové tobogány budou vznikat ve virtuální realitě. Pracují na tom brněnští vědci

Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně vyvíjejí software, který umožní virtuální navrhování a testování skluzavek a tobogánů tak, aby nabídly dostatečný adrenalin a zároveň byly bezpečné. Využívají k tomu čidlo připevněné na zátěži projíždějící po různých skluzavkách a z údajů získávají především vstupní data o kluzných vlastnostech materiálů. Uvedl to Stanislav Věchet z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky Fakulty strojního inženýrství.
4. 7. 2019|
Načítání...