Když se člověk dlouho usmívá, z úsměvu se stane křeč, říká tvůrce hry Happy Game

Rozhovor s Jaromírem Plachým z Amanita Design (zdroj: ČT24)

Od přírodních motivů zamířilo oceňované české studio Amanita Design k psychedelickému hororu, v němž hráči čelí nočním můrám. Novou videohru s názvem Happy Game představuje v rozhovoru její autor, herní designér a výtvarník Jaromír Plachý. Amanita Design je českou herní společností, která uspěla s originálními adventurami jako Samorost, Chuchel či Machinarium, které možná nejsou mainstreamovými hity, přesto je díky jejich rukodělné kvalitě znají miliony hráčů po celém světě.

V očekávané adventuře, která měla původně vyjít už na jaře, se hráči stávají malým chlapcem, který čelí brutálním nočním můrám. Příběh se tak řídí specifickou snovou logikou, která se promítá do interaktivní scény, v níž hrdina plní jednotlivé úkoly. Za režií stojí Jaromír Plachý, který tvořil hry Botanicula nebo Chuchel.

„Když se člověk dlouho usmívá, tak se z toho úsměvu může stát křeč. Potřeboval jsem si odpočinout něčím diametrálně odlišným, a proto vznikla Happy Game. Ta hra i odkazuje na takový toxický humor, když už je toho humoru někdy moc,“ sděluje Plachý.

Jde tak o svět dětských nočních můr, s nímž se podle Plachého může každý ztotožnit. Ve hře, která se realizovala sedm let, pracuje ale i s motivy štěstí a naivity. Dětem určena prý není, i když jiné hry od Amanita Design byly vstřícné jak pro ně, tak třeba i pro nehráče, kteří unikali do zenově klidných mikrokosmů. Najednou prý ve studiu udělali něco, co by teoreticky nemělo být vhodné vůbec pro nikoho, sděluje s nadsázkou vývojář. „Já bych to dětem raději nedával hrát,“ usmívá se Plachý.

Vývoj za desítky milionů korun

Předchozí hra od Amanita Design Chuchel byla oceňovaná, ale objevila se také kritika, po které studio měnilo barvu hlavní postavičky, aby nepřipomínala rasistickou karikaturu. Když tato kauza nastala, tak se Happy Game už čtyři roky vytvářela. „Každopádně jsme si pak říkali, jestli jsme tam něco třeba neúmyslně nepropašovali, ale nepřišli jsme na nic závadného, co by někomu mohlo po této stránce vadit,“ sděluje Plachý.

Nejznámější hrou od společnosti je Machinarium, v němž hráč ve fantaskním industriálním světě ovládá robota, který řeší adventurní puzzle a hlavolamy. Firma Amanita Design, která vznikla v roce 2003 v Brně, je známá také tím, že její vývojáři hry ručně kreslí i animují, přičemž vývoj jedné takové hry vyjde na desítky milionů korun.

Výtvarníci se často inspirují například dílem Karla Zemana nebo Jiřího Trnky. Studio, které vede Jakub Dvorský, si ale ve svých hrách dává záležet nejen na výtvarné stránce, ale i na hudbě. Happy Games například doprovází soundtrack od skupiny DVA, která se postarala například i o hudební podkres Botinaculy. Hudbu pro Machinarium zase zajistil Floex.

Screenshot ze hry Machinarium
Zdroj: ČTK/AP/Peter Zschunke

Herní design na FAMU

Asi nejznámější českou hrou je Mafia, jíž v roce 2002 vyvinul tým llusion Softworks. Dočkala se dvou pokračování, remaku i celosvětové popularity. Česká společnost Warhouse Studios pak za stovky milionů korun vyvinula hru Kingdom Come: Deliverance. Známý je i válečný hit Vietcong od českého studia Pterodon a Illusion Softworks. Čeští tvůrci z firmy Beat Games stojí také za vůbec nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě Beat Saber.

V Česku byznys s vývojem her nabírá na síle, zvyšuje se ale i konkurence. Působí zde přes sto společností, jejichž obrat byl loni přes pět miliard korun. Podporu začínajícím tvůrcům nedávno avizovalo i ministerstvo kultury. Magisterský prezenční obor herní design se také nedávno otevřel na pražské FAMU. Škola avizuje, že pro studium není nutné umět programovat. Studenti absolvují stáž v herním studiu, vyvinou několik herních prototypů a studium zakončí vytvořením absolventské hry.