Může nám virtuální realita pomoci pochopit třeba klimatickou změnu? Odpověď zkoumá první ročník mezinárodního festivalu VR filmů ART*VR, který se do 3. prosince koná v pražském Centru současného umění DOX. Zaměřuje se na tvorbu ve virtuální realitě, zejména na téma empatie v digitálním umění.
Jak se cítí houba nebo migrant? Festival zkoumá virtuální realitu jako stroj na empatii
Podle pořadatelů ART*VR první akcí svého druhu a rozsahu ve střední a východní Evropě. Díky projektům se návštěvníci budou moci třeba proměnit v houbu, zkusit si na chvíli žít v těle někoho jiného, proletět se nad Čínou, řídit vojenský dron, anebo se budou muset rozhodnout, jak reagovat v situaci, kdy blízký kamarád začne na večírku obtěžovat jednu z dívek.
„V projektu Svět času autorka vytvořila haptickou vestu se senzory, a když se procházíte Světem času, který přibližuje její zkušenost s migrací, můžete cítit autorčiny vzpomínky. Nebo v projektu o houbě se noříte jako semínko do země, máme tam i voňavé esence, aby se člověk cítil jako v lese,“ upřesnil ředitel festivalu Ondřej Moravec.
Přehlídka chce návštěvníkům přiblížit virtuální realitu jako médium, které rozvíjí naší empatii z různých úhlů pohledu. Zkoumá, jak může VR pomoci pochopit například klimatickou krizi, práva žen, rasismus nebo boje původních obyvatel. Do programu pořadatelé zařadili ale i projekty, které se naopak snaží diváka z empatie vytrhávat, třeba radikální prací s kamerou.
„ART*VR festival jsme vytvořili proto, že chceme ukázat, že virtuální realita je médium s uměleckým potenciálem, stejně jako ostatní starší média. Chceme tedy, aby se diváci s námi ponořili do silných příběhů a zamysleli se nad tím, jak může tohle médium smysluplně vstupovat do našich životů, představ o světě, společnosti a tak dále,“ vysvětlil Moravec.
„O virtuální realitě se začalo mluvit jako o stroji na empatii někdy už před zhruba deseti lety, kdy vznikaly první headsety,“ připomněl. A to díky tomu, že VR akcentuje více lidských smyslů, zapojit do ní může člověk i své tělo. Pod hlavičkou OSN vznikla například série projektů, která přibližovala život lidí v uprchlických táborech, nakažených ebolou nebo těch, jejichž domovy vlivem klimatické krize mizí pod hladinou moře.
Ředitel ART*VR je také režisérem animovaného VR filmu Tmání. Autobiografický snímek přibližuje divákům prostřednictvím virtuální reality život člověka s depresí.