Facebook je pro naši hru příležitost, jak se posunout, říká vývojář studia Beat Saber Hrinčár

10 minut
Facebook je pro hru příležitost, jak se dál posunout, říká jeden z vývojářů studia Beat Saber Hrinčár
Zdroj: ČT24

Hra pro virtuální realitu Beat Saber, kterou vytvořilo české studio Beat Games, slavila loni velkolepé úspěchy. Ve svém segmentu se stala nejprodávanějším produktem na světě a byla natolik úspěšná, že ji koupil Facebook. Kolik za ní zaplatil ani jaké je aktuální číslo prodaných kopií, když už loni v březnu to byl milion, její spoluautor Vladimír Hrinčár ve svém rozhovoru v pořadu Události, komentáře neprozradil. Uvedl ale, že Facebook je příležitostí, jak hru dál rozvinout. Otázky kladla Světlana Witowská.

Za kolik jste se tedy nechali koupit?
To si bohužel budeme muset nechat pro sebe.

A jsou alespoň odhady, které mluví o jedné až dvou miliardách, řádově správně? 
Víte, jedna z věcí, kterou jsme se naučili teď po tom, co nás Facebook koupil, je ta, že velmi mnoho věcí nemůžeme komentovat.

Kolik času jste strávil u téhle hry vy osobně, máte to spočítané?
Toto je jedna z věcí, kterou jako vývojáři víme celkem dobře, protože prostředí, které používáme na vyvíjení hry, vlastně počítá čas. A když jsem se naposledy podíval, bylo to nějakých 1600 hodin, což ale v porovnání s normálními lidmi není zas až tak mnoho. Jsou lidé, kteří mají nahráno i přes 1000 hodin a neprogramovali hru od začátku.

Co vás inspirovalo? Četla jsem, že Hvězdné války to nebyly, i když ty meče to malinko připomínají.
Možná, že meče, jak vidíte nebo lidé vidí, to spojí s Hvězdnými válkami, ale pro nás to byl hlavně svět sci-fi prostředí a různá neonová světla, zrcadla a hudba okolo, takže styl úplně jiný než z toho sci-fi filmu.

A vysvětlete mi, jak se stane, že vývojáře napadne myšlenka „udělám hru“, kdy bude proti mě létat kostka, budu mít v každé ruce jinak barevný meč a budu se do nich trefovat? To jen tak sedíte a najednou to přijde?
V podstatě pracujete s tím, co máte k dispozici. Takže hra vlastně vznikla tehdy, když přišli na trh zařízení s virtuální realitou, což vlastně byla helma a dva ovladače. První z věcí, co byste velmi rádi chtěli dělat s ovladačem je něco, co můžete i v reálném světě, takže je to sekat s mečem. Myšlenka zobrazit virtuální laserové meče ve virtuální realitě a spojit to s hudbou, což je opravdu celkem zajímavý zážitek, přišla velmi přirozeně.

Musím říct, že jsem hru vyzkoušela a že je výjimečná tím, že u toho je hudba, a ta pomáhá hrát. Vy jste dokázali navázat spolupráci s takovými skupinami, jako jsou Imagine Dragons nebo Panic!, jak se vám to podařilo?
Jedna z věcí, která nám určitě pomohla, byl předchozí úspěch a způsob, jakým se hra šířila. Hra se nešíří dnes pouze přes kanály s normálními hráči. Šíří se i na sociálních sítích, kde normální lidé, kteří ani doma nemají počítač a možná, že ani nevědí, co to je virtuální realita, jednoduše uvidí obrázek anebo video z naší hry. A vlastně to samé dělají i kapely, takže mají  příležitost zpropagovat si ať už svoji hudbu, nebo album v zajímavém projektu, jako je například Beat Saber, který navíc propaguje hudbu úplně jiným způsobem – vy ji hrajete celým tělem.

Máte nějakého vysněného interpreta, kterého byste tam chtěli mít a zatím se to ještě nepovedlo?
Hudební spektrum je strašně velké a kdybych měl mluvit za sebe, já bych tam rád dostal nějaké asijské nebo japonské artisty.

Na kom jste hru testovali, jak jste zjišťovali, jak má vypadat? Jste to vy sami, nebo ji dáváte hrát někomu, o kom víte, že dokáže správně vystihnout, co je potřeba vyladit?
Od začátku, kdy jsme to začali poprvé programovat až do bodu, než jsme to vydali, uběhly skoro dva roky a během nich jsme chodili na různé výstavy, kam přichází lidi. My jsme to měli postavené ve stanu, kde jsme je hru nechali hrát a během toho, jak nám chodili, jsme od nich brali feedback, zapisovali si to a možná někdy i přímo na místě měnili. Ale dalo by se říci, že z velké části jsme to byli my, kteří jsme to zkoušeli během celého vývoje.

Na herní platformě Steam má hra asi 99% hodnocení. Novinář, který testoval, ubral jedno procento proto, že když tu hru hrajete, tak můžete být nebezpečný jednak sám sobě, jednak můžete rozbít nábytek kolem sebe. Ale řekněte mi, jaký je to pocit, když vám dojde, že jste autorem takové pecky?
Je to jedna z věcí, ze které vlastně žiju už strašně dlouho a ještě mi to vůbec nedošlo, protože rychlost, jak pracujeme v týmu, je strašně velká a nebyl čas si sednout a promyslet, co se vlastně stalo. Takže je to fakt něco, s čím jsme se ještě úplně nesmířili.

A kdy vám došlo, že se tímhle dá velmi dobře i výborně uživit?
Jsme v herním vývoji už relativně dlouho. Ale když víme, jak to je relativně těžké, ať už být nezávislý herní vývojář nebo velké studio, protože dnes je konkurence obrovská, tak jsme neměli ani moc velké očekávání. Takže nám to došlo asi potom, co hra vyšla a viděli jsme první obrovská čísla.

Prodali jste víc než milion kusů, kolik máte prodáno kopií teď, víte to?
Víme, ale další číslo ohlásíme až přijde ten správný moment.

Co jste získali tím, že vás koupil Facebook, kromě peněz?
Pro nás to bylo hlavně to, že jsme si udělali radost sami sobě, protože jsme cítili, že hra nás trošku jako kdyby přerostla v tom dobrém slova smyslu, a že bylo strašně moc věcí, které jsme na ní chtěli dělat, ale neměli jsme čas. Takže Facebook přinesl příležitosti, díky kterým budeme moct práci posunout dále a pomůže nám ať už na pozadí vývoje, nebo s právnickými věcmi.

Co si myslíte o e-sportu, protože v něm se konají velké akce, které sledují desetitisíce lidí. Myslíte si, že se dočkáme doby, kdy bude na stejné úrovni jako klasický sport?
Už dnes, když se podíváte, v jakých cifrách se pohybují výhry anebo ceny pro týmy nebo pro jednotlivce, tak se na tom dá celkem dobře uživit a ekosystém celkem dobře funguje. V našem případě, my jsme trošku na okraji s virtuální realitou, hráčů tam není až tak moc, ale umíme si velmi dobře představit, že hra jako Beat Cyber, která je kompetitivní a má své publikum, si bude umět najít místo i v e-sportu.

Kde si myslíte, že bude herní průmysl za pět let?
Za pět let? To zas není až tak mnoho, i když herní průmysl se rozvíjí relativně rychle. Za hry, které jsou ve virtuální realitě, bych řekl, že budou o mnoho dále než dnes. Budou tam nějaké zajímavé sociální elementy, kde se lidé budou moct konečně pěkným způsobem setkávat ve virtuálním prostoru a zažít si vlastně svět tak, jak by si to představovali oni a ukazovat se tak, jak by oni sami chtěli. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 5 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
včera v 19:32

Inspekce: Prodej alkoholu nezletilým je na vánočních trzích nejčastějším prohřeškem

Desítky kontrol na vánočních trzích naplánovala před koncem roku Česká obchodní inspekce. Zaměřuje se při nich hlavně na prodej alkoholu nezletilým, který je podle inspektorů nejčastějším problémem, ale i na poctivost stánkařů.
18. 12. 2025

Nebude to hned, ale chceme k tomu směřovat, řekl Mach o vyrovnaném rozpočtu

Vláda hnutí ANO, SPD a Motoristů chce směřovat k vyrovnanému rozpočtu, zdůraznil ve čtvrtečním Interview ČT24 budoucí náměstek na ministerstvu financí Petr Mach (SPD). Cíle lze podle něj navíc dosáhnout bez zvyšování daní.
18. 12. 2025

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025
Načítání...