V Česku loni vzniklo 31 her. A obrat v odvětví stoupl o třetinu na tři miliardy korun

Obrat tuzemského herního průmyslu loni vzrostl o 34 procent na tři miliardy korun, oboru pomohl úspěch několika herních titulů. V roce 2017 byl obrat herního průmyslu 2,26 miliardy korun, tedy více než dvojnásobek tržeb české filmové produkce bez obdobné státní podpory. Vyplývá to ze studie České počítačové hry, kterou prezentovali zástupci Asociace českých herních vývojářů.

Loni v Česku vzniklo jednatřicet her. Nadále převládaly hry pro PC a herní konzole s podílem 67 procent. Vývoji pro mobilní platformy se věnovalo 61 procent firem. Digitální distribuce her výrazně rostla a převýšila distribuci na externích nosičích.

Jedním z loni vydaných herních titulů je Beat Saber od společnosti Beat Games, který v současnosti vede na poli her pro virtuální realitu. Během půl roku se stala nejprodávanější hrou v tomto segmentu všech dob.

Nejúspěšnějšími českými herními tituly podle dosavadního počtu prodaných kusů jsou Euro Truck Simulator 2 (výrobce společnost SCS Software, prodáno 6,5 milionu kusů), Machinarium (Amanita Design, pět milionů), Mafia 3 (Hangar 13, pět milionů), Arma 3 (Bohemia Interactive Studio) a DayZ (Bohemia Interactive Studio).

Primárním zdrojem financování tvorby her jsou přitom vlastní peníze firem. Celkem 56 procent firem je ze sta procent financováno z vlastních zdrojů, necelá čtvrtina obdržela investici a 12 procent nefinanční podporu.

Herním vývojářům chybí státní podpora

Na rozdíl od filmového průmyslu herní vývojáři nemají státní podporu. Firmy by přitom uvítaly zejména exportní podporu, podporu výzkumného zázemí i podporu samotného vývoje her.

Samostatnou kapitolou je pak podpora vzdělávání. Podle Daniela Vávry z Warhorse Studios by cestou byla například snaha o uznávání stáží a větší propojení praxe s výukou nebo otevření nových vhodných oborů pro přípravu herních tvůrců.

V Česku je šestasedmdesát firem, které se zabývají vývojem počítačových her. Počet lidí pracujících na vývoji her se loni pohyboval kolem patnácti set, přitom přes šedesát procent herních firem chybí zaměstnanci. Nedostatek lidí herní společnosti odhadují na nejméně patnáct procent.