Život astronautů na oběžné dráze, týmovou spolupráci, ale také řešení několika nebezpečných situací si mohou téměř na vlastní kůži vyzkoušet lidé díky nové hře využívající virtuální realitu. Simulace, která vznikla na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, míří hlavně na studenty.
„Hrozí solární erupce s radiací, evakuujte se!“ Čeští studenti si ve virtuální realitě vyzkouší život na vesmírné stanici
„Po nasazení náhlavní soupravy se studenti ocitnou v prostředí inspirovaném Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS, kde mají za úkol provádět vědecké experimenty, obdobně jako je plní skuteční astronauti,“ přiblížil vedoucí laboratoře virtuální a rozšířené reality Fakulty elektrotechnické ČVUT David Sedláček.
Virtuální prostředí vesmírné stanice programovali studenti počítačové grafiky a interakce dva roky. Při návrhu se inspirovali videi z ISS. „Šlo nám o vytvoření autentického prostředí, které bude v účastnících vzbuzovat silný zážitek z mise do vesmíru. K tomu patří zejména simulovaný stav beztíže. Také se musí naučit pohybovat v prostoru, odrážet se od madel a přidržovat se jich,“ řekl Sedláček. Všechny možnosti ale vývojáři nevyužili. Hráči se třeba nemohou obracet, protože by to u nich vyvolávalo nevolnost.
Kosmické radosti i starosti
Autoři do hry zakomponovali dva scénáře. V edukativní části hry si člověk může vyzkoušet práci astronauta. Tříčlenná posádka pracuje na vědeckých experimentech a plní výzkumné úkoly. V navazující druhé části hráč čelí hrozbám, které ve vesmíru mohou nastat. Patří mezi ně srážka s kosmickým smetím nebo solární erupce s radiací, kdy se musí ze stanice včas evakuovat.
„Jakmile se děj překlopí do únikové hry, účastníci ve stavu ohrožení musí spolupracovat, protože některé úkoly nelze vyřešit individuálně. Vyniknou při tom vlastnosti, jako jsou jejich mentální a psychická odolnost, schopnost řešit problémy pod tlakem či týmový duch,“ popsal Jan Spratek z firmy Planetum, který odpovídal za faktickou stránku virtuální simulace. Planetum má v plánu novou hru ve virtuální realitě v blízké době nabídnout široké veřejnosti ve vlastní virtuální laboratoři.
Díky vzdělávacím kancelářím Evropské kosmické agentury ESA pro Českou republiku je již Spratek v kontaktu se dvěma středními školami – Gymnáziem Josefa Božka v Českém Těšíně a Smíchovskou střední průmyslovou školou a gymnáziem. Ty mají potřebné technologické zázemí a jsou připraveny nasadit aplikaci do výuky. Spratek míní, že vesmírné prostředí je pro děti velice atraktivní a může jim pomoci budovat vztah k přírodním vědám.