Ve Zlínském kraji odstartovala dlouho očekávaná stavba dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Staveniště, na kterém vznikne více než 17 kilometrů dálnice, převzal zhotovitel stavby už v pátek, první stroje vyjely na místo v pondělí. D49 má v budoucnu vést od dálnice D1 u Hulína ke slovenské D1 u Púchova, její vznik ale léta brzdí ekologické organizace, které i aktuální výstavbu plánují soudně rozporovat.
Začala stavba dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Ekologové plánují žalobu
„Po třinácti letech se na stavbu dálnice D49 Hulín–Fryšták vrací těžká technika. Dnes jsme práce zahájili skrývkou ornice. Dálniční těleso začneme znovu budovat od začátku stavební sezony 2022,“ uvedla v pondělí zlínská pobočka Ředitelství silnic a dálnic.
Plánovanou výstavbu dlouhodobě kritizují někteří ekologové. Začátkem letošního listopadu zamítl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) šest rozkladů proti stavebnímu povolení na úsek mezi Hulínem a Fryštákem. Čtyři z nich podaly ekologické organizace Egeria, Děti Země, Vizovické vrchy a Spolek pro ekologii Kostelec.
Ministerstvo podle ekologů dostatečně nedefinovalo účel stavby. Organizace navrhovaly přezkum závazných stanovisek, které se týkají například zásahu do krajinného rázu.
Žaloba proti povolení ke stavbě
Děti Země podle předsedy hnutí Miroslava Patrika připravují žalobu proti stavebnímu povolení k Městskému soudu v Praze.
„Budeme rozporovat především podmínky závazných stanovisek, které podle nás nejsou kvalitní a je potřeba je zpřísnit. Hlavní spor je o paragraf 23 zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, který umožnil vydat nové závazné stanovisko EIA bez účasti veřejnosti, takže to tam budeme také namítat jako právní problém,“ zdůvodnil Patrik.
Podle nedávného vyjádření ředitele zlínského pracoviště ŘSD Karla Chudárka by v prosinci měly začít zemní práce, jako jsou strhávání ornice a zakládání mostních objektů. První řidiči by se po novém úseku mohli projet koncem roku 2024. Pokud se ale ekologové kvůli dálnici obrátí na soud, může to podle něj práce znovu zdržet.
Dálnice má spojit střední a východní Moravu se Slovenskem
Dálnice D49 má ulevit tranzitní dopravě především v okolí Zlína. Výstavbu úseku z Hulína do Fryštáku zajistí sdružení společností Skanska, Eurovia, Metrostav, DSP a Porr. Náklady činí téměř 5,96 miliardy korun bez DPH.
Komunikace má v budoucnu spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu tepny slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz i připomínky ekologů.