Dálnici poprvé postaví soukromník. Soutěž na část D4 vyhrála francouzská DIVIa

Část dálnice D4 vznikne formou PPP (public-private partnership), tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Postavit a následně provozovat by ji mělo konsorcium DIVia, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká společnost Eurovia. Informovalo o tom ministerstvo dopravy. Úseky bude přitom vlastnit stát, který je za 25 let převezme.

Konsorcium uspělo v  soutěži s nabídkou 16,55 miliardy korun. Postaví 32 kilometrů dálnice, které bude s dalšími 16 kilometry následných 25 let provozovat. Výsledek tendru není ještě definitivní, neúspěšní uchazeči mohou podat námitky. Uvedl to v úterý mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V Česku jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. 

Druhou finální nabídku za 18,28 miliardy korun podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené čtyřmi společnostmi z Rakouska, Austrálie, Francie a Španělska.

  • Vítězné konsorcium DIVia má postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. 
  • Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.
  • Zdroj: ČTK

Lhůta pro podání námitek vyprší před Vánocemi. Pokud ministerstvo soutěž zdárně dokončí, smlouvu bude následně schvalovat vláda a sněmovna. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.

S Francouzi v tendru spolupracovala společnost PwC, podle které jde o velký průlom při výstavbě tuzemské infrastruktury. „Vůbec poprvé se takto významný projekt svěří celý soukromé firmě s tím, že právě ona jako koncesionář nese velkou část rizik a stát ji za výstavbu platí až v době, kdy už lze dálnici využívat,“ připomněl Jan Brázda z PwC.

Co říká teorie

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany.

Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti však všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.