Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo v pátek stavět část dálnice D3 Třebonín–Kaplice za 1,87 miliardy korun bez DPH. Úsek dlouhý 8,6 kilometru chce stát zprovoznit koncem roku 2024. Celá dálnice D3 by pak měla být hotová do roku 2030, jihočeská část do roku 2025. Státní fond dopravní infrastruktury má teď na stavbu dálnic a silnic I. tříd tři miliardy korun, uvedli zástupci ŘSD, fondu a ministerstva dopravy.
Začala stavba dálnice D3 mezi Třebonínem a Kaplicí. Úsek má být hotový za dva a půl roku
„Dalším krokem se blížíme dálnicí k rakouským hranicím. Uleví se také významně lidem ve Velešíně, v Netřebicích, což pro ně znamená každý den o patnáct tisíc vozidel méně,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dodal, že na stavebních investicích se letošní úspory státu neodrazí, všechny rozestavěné budou pokračovat.
Úsek Třebonín – Kaplice-nádraží postaví firma Metrostav Infrastructure. Původně chtěl stát začít stavět v druhém pololetí loňského roku. Firma Metrostav Infrastructure vyhrála tendr, ve kterém ŘSD dostalo pět nabídek. Rozhodnutí o vítězi soutěže ztížil fakt, že jiné firmy reference Metrostav Infrastructure zpochybnily .
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale v jiném sporném tendru rozhodl, že je třeba reference uznat. „Poměrně dlouho jsme bojovali s výběrem zhotovitele. Výběrové řízení bylo vypsáno v září 2020,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
D3 přinese větší bezpečnost i plynulost dopravy
Silnice I/3, po které se dosud v regionu jezdí, podle ŘSD už nevyhovuje a je na ní mnoho míst, kde se stávají nehody. Stavba nového úseku zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.
„Nová dálnice zásadním způsobem zvýší právě bezpečnost a plynulost provozu, neboť veškerá tranzitní doprava bude převedená na kapacitní čtyřpruhovou komunikaci. Obyvatelé obcí, kterými nyní prochází silnice I/3, se po zprovoznění dálnice mohou těšit na snížení hlukové zátěže i exhalací z dopravy,“ uvedl Mátl.
Stavba navazuje na budovaný dálniční obchvat Českých Budějovic, ŘSD tak teď staví souvislý třicetikilometrový úsek D3. Zbylé dva úseky dálnice k hranicím s Rakouskem chce ŘSD začít stavět už příští rok. Na konci roku 2025 by měla být jihočeská část dálnice D3 hotová. Celá dálnice D3 z Prahy až k hranicím pak do roku 2030.
Další výběrové řízení má být vypsáno v létě
Nejpozději letos v srpnu vypíše ŘSD výběrové řízení na stavbu části dálnice D3 v úseku Kaplice-nádraží – Nažidla. Téměř dvanáctikilometrovou komunikaci s odhadem nákladů 6,25 miliardy korun bez DPH chce stát začít stavět nejpozději na jaře 2023.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Dohromady by měla měřit 170 kilometrů.