Začala oprava silnice přes Červenohorské sedlo. Dopravu řídí stavbaři i semafory

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pondělí zahájilo opravu severní části silnice přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách. Komunikace, jejíž nejvyšší bod leží 1013 metrů nad mořem, potřebuje po třinácti letech vyměnit asfaltový koberec. Řidiči se tak musí připravit na komplikace, které souvisí s frézováním stávajícího povrchu. Devítikilometrový úsek se bude opravovat postupně.

Asfaltový koberec na severní části silnice přes Červenohorské sedlo je starý už třináct let a podle ŘSD se na jeho stavu podepsaly časté změny počasí. Opravu už nelze odkládat, jedná se totiž o velmi důležitou trasu, která spojuje Šumpersko s Jesenickem a Polskem. 

„Působí tam náročné klimatické podmínky a my jsme na základě diagnostiky zjistili, že povrch už vykazuje poruchy a je nutné ho opravit,“ uvedl ředitel ŘSD v Olomouci Martin Smolka. Na komunikaci tak najely frézy, které odstraní zhruba deset centimetrů poškozeného asfaltu. 

V první fázi opraví dva kilometry silnice

Oprava severní části silnice přes Červenohorské sedlo bude probíhat postupně. V pondělí práce začaly v nejvyšším bodě – v nadmořské výšce 1013 metrů. Dělníci budou postupovat směrem dolů na Bělou pod Pradědem. Oprava prvního úseku o délce dva kilometry bude podle ŘSD probíhat do poloviny října. 

V době oprav bude pro řidiče průjezdný vždy jen jeden jízdní pruh. Dopravu přes Červenohorské sedlo tak budou řídit pracovníci stavební firmy, mimo jejich pracovní dobu se budou řidiči řídit světly na semaforech. 

(Na mapě je modrou barvou vyznačena už opravená část silnice, červeně je vyznačen úsek, jehož oprava začala v pondělí 30. září 2019.)

Práce může zkomplikovat počasí

Silničáři musejí počítat s tím, že práci bude komplikovat počasí – to se totiž na Červenohorském sedle mění každou chvíli. ŘSD tak chce do doby, než napadne první sníh, opravit alespoň část z celkových devíti kilometrů silnice. Práce by měly skončit do závěru října, dělníci se tam pak vrátí až na jaře. 

„Právě v té vrcholové partii, kde ještě zůstává pozdě do jara sníh, bychom nemohli v příštím roce nic podnikat. A proto zkusíme ještě letos, pokud to počasí dovolí, opravit nejméně dva kilometry,“ doplnil Smolka.  

Jarní etapa oprav začne nejdříve 1. dubna 2020 a po novém asfaltu na horské komunikaci se řidiči projedou až na konci letních prázdnin. Náklady na rekonstrukci silnice přes Červenohorské sedlo šplhají na 83 milionů korun. 

Kromě výměny asfaltového koberce by se kolem komunikace měla objevit i nová svodidla. Stavební firma upraví i krajnice a vodorovné dopravní značení. 

Rekonstrukce severní části silnice I/44 navazuje na opravu jižní části, která skončila v létě 2017. Práce v tomto úseku probíhaly několik let a stály skoro miliardu korun. První etapa prací skončila v roce 2008 a vyžádala si asi 700 milionů korun. Oprava druhého úseku byla levnější – zhruba 250 milionů. 

  • Stavba první etapy, která se týká dvoukilometrového úseku silnice I/44, bude probíhat v termínu od 30. září do 15. října 2019.
  • Druhý, stejně dlouhý úsek by měli silničáři začít opravovat 16. října 2019 a práce by měly skončit do konce téhož měsíce.
  • Zbývající pětikilometrový úsek začne stavební firma opravovat až na jaře a práce by podle harmonogramu měly skončit v srpnu 2020. 
  • Stavba spočívá v odfrézování stavajícího povrchu silnice a nahrazení novým asfaltovým kobercem. V rámci oprav stavební firma vymění poškozená svodidla, upraví krajnice a doplní nové vodorovné dopravní značení. 
  • Náklady na rekonstrukci úseku silnice I/44 Červenohorské sedlo – sever odhaduje Ředitelství silnic a dálnic na 82,75 milionu korun.