Silnice přes Červenohorské sedlo se otevře. Opravu zbrzdil řidič, který vjel na asfalt

Opravy na Červenohorském sedle v pátek skončí (zdroj: ČT24)

Po tříleté rekonstrukci se po páteční půlnoci otevře jedna z nejdůležitějších dopravních tepen v Olomouckém kraji – silnice přes Červenohorské sedlo. Její rekonstrukce stála přes čtvrt miliardy korun.

Rychleji a bezpečněji budou nyní řidiči jezdit po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, které hlavně v zimních měsících bývá místem častých nehod či dopravních komplikací.

Rekonstrukce této důležité silniční komunikace spojující horské okresy Jeseník a Šumperk byla rozdělena na dvě etapy, přičemž nyní dokončená oprava poslední části silnice po jižním svahu sedla byla zahájena v roce 2014.

Silnice přes Červenohorské sedlo je velmi důležitou součástí komunikační sítě našeho kraje. Jedná se o primární spojnici se severní částí regionu a do Polska, a proto jsem nesmírně rád, že po deseti letech nekonečných uzavírek jsme se dočkali kompletně opravené cesty.
Ladislav Okleštěk
olomoucký hejtman

V druhé etapě byl modernizován zhruba osmikilometrový úsek komunikace. Díky rozšíření zatáček a vybudování úseků pro předjíždění se průjezdnost výrazně zlepšila. Součástí stavby bylo i vybudování 13 zárubních zdí o celkové délce 1875 metrů či 60 propustků.

Ne 450, ale 249 milionů korun

V tendru na rekonstrukci jižní části silnice přes Červenohorské sedlo zvítězilo sdružení firem Metrostav a Kareta, které nabídlo cenu 249 milionů korun bez daně z přidané hodnoty, přičemž předpokládaná cena byla 450 milionů korun. Modernizace první devítikilometrové části silnice z Jeseníku na sedlo, která skončila v roce 2008, si vyžádala asi 700 milionů korun.

Vždy od listopadu do března byla opravovaná silnice přes Červenohorské sedlo v provozu, aby její rekonstrukce nepoznamenala návštěvnost lyžařských středisek. S příchodem jara byla ale tato důležitá dopravní tepna zase uzavřena a stavební práce pokračovaly naplno. Řidiči museli jezdit po delších objízdných trasách.

Při navrhování technického řešení a způsobu a rozsahu rekonstrukce byly samozřejmě brány v úvahu ekologické aspekty, protože komunikace je umístěna v centru CHKO Jeseníky.
Jan Kroupa
generální ředitel ŘSD

Červenohorské sedlo leží v nadmořské výšce 1013 metrů. Opravená komunikace je tak nejvýše položenou silnicí I. třídy v České republice. Silnice překonává výškový rozdíl přes 400 metrů.

Do oprav zasáhla nehoda

Závěrečnou fázi rekonstrukce silnice přes Červenohorské sedlo poznamenala na konci května nehoda, při které pětatřicetiletý řidič i přes zákaz vjezdu vyrazil s kamionem na opravovanou vozovku. Nákladní automobil tam poškodil nový asfalt. Škoda byla vyčíslena na 16 milionů korun.

Poškozená silnice na Červenohorském sedle
Zdroj: Policie ČR

Řidič však navzdory díře v nádrži odjel směrem na Jeseník. Policistům se ho podařilo zastavit až v Domašově, což je část obce Bělá pod Pradědem. „Protože při úniku nafty došlo ke znehodnocení čerstvě položeného asfaltového povrchu, je v tuto chvíli způsobená škoda vyčíslena zhruba na šest milionů korun,“ uvedla Neubauerová. Za porušení zákazu vjezdu na opravovanou silnici dostal řidič kamionu na místě pokutu.

„Na případu se stále pracuje. Vyslýchají se svědci a prověřují se další okolnosti. V současné době prověřujeme, zda nedošlo ke spáchání možného protiprávního jednání. V případu prozatím nebyl nikdo obviněn,“ řekla policejní mluvčí Ivana Paroulková.