Podmíněným trestem třiceti měsíců s dvouletou zkušební lhůtou potrestal Krajský soud v Plzni strojvedoucího Jaroslava Krotkého za předloňskou srážku osobního motorového vlaku a protijedoucího měřícího vozu v Kdyni na Domažlicku. Za obecné ohrožení z nedbalosti hrozilo strojvedoucímu až osm let vězení. Rozsudek je pravomocný.
Za srážku vlaků u Kdyně potvrdil soud strojvedoucímu podmíněný trest. Zrušil zákaz řízení
Jaroslavu Krotkému vyměřil v lednu domažlický soud trest třicet měsíců s tříletou lhůtou a zákaz řízení vlaků na tři roky. Vzhledem k tomu, že po zraněních z nehody je Krotký v plném invalidním důchodu, je podle odvolacího krajského soudu zákaz řízení vlaků irelevantní. Podíl na nehodě měl podle soudu i špatný stav kolejí zarostlých trávou. Při nehodě utrpělo zranění devatenáct lidí, škoda přesáhla pět milionů korun.
Vinu na nehodě měl i špatný stav kolejiště
Nehoda se stala 9. září 2020 po sedmé hodině ranní. Podle obžaloby vjel Krotký do nádraží namísto maximální čtyřicetikilometrové rychlosti šedesátkou, a nestihl tak včas zastavit. Podle žalobce také zvolil nesprávný způsob brzdění a nepřizpůsobil jízdu stavu kolejí. Soud uznal, že Krotký porušil předpisy a překročil povolenou rychlost.
Přiklonil se ale zároveň i k názoru znalce i samotného Krotkého, podle nichž měl vinu na nehodě špatný stav kolejiště. Na neposekané vysoké trávě na kolejích totiž kola vlaku klouzala. Znalec u soudu uvedl, že pokud by byly koleje v řádném stavu, stihl by Krotký i při vyšší rychlosti vlak včas zastavit.
Osobní vlak jedoucí z Klatov do Domažlic měl postavenou vjezdovou cestu na vedlejší kolej, kde měl u nástupiště zastavit cestujícím. Na odjezdu mu svítila návěst Stůj. Vlak ale projel nádražím bez zastavení a za výhybkou, která ho vrátila na hlavní kolej, se srazil s protijedoucí měřicí soupravou. Při brzdění kola vlaku klouzala po mokrých kolejích a motorák se nepodařilo včas zastavit. Celková střetová rychlost byla podle spisu asi 65 kilometrů v hodině.
Vlak podle strojvedoucího nešel zabrzdit
Krotký trvá na tom, že si není vědom překročení rychlosti a tvrdí, že se snažil zastavit, znemožňovala to ale rozježděná tráva na kolejích. Vlak dostal smyk a nešel zabrzdit. Za hlavní příčinu nehody trvale označuje špatný a nevyhovující stav neudržovaných kolejí.
Drážní inspekce vypracovala závěrečnou zprávu o nehodě, v níž uvedla, že bezprostřední příčinou nehody bylo nezastavení osobního vlaku v důsledku nesprávné obsluhy brzd a nepoužití pískovacího zařízení strojvedoucím vlaku. Kola se tak po předchozím smyku nezačala opět odvalovat. Dalšími faktory byla podle inspekce vyšší rychlost a zbytky rostlin na kolejích. Krotký tvrdil, že pískování kolejí použil. Soud mu v tom dal za pravdu, svědci vypověděli, že od vlaku se při pískování prášilo a obžaloba nedokázala, že pískovací zařízení nepoužil.