V Kdyni se srazil osobní vlak s technickým vozem, pro zraněné letěly vrtulníky

Události v regionech: Další vážná nehoda na české železnici (zdroj: ČT24)

Na nádraží v Kdyni na Domažlicku se ve středu ráno srazil motorový osobní vlak s technickým vozidlem. Z dosavadních závěrů vyšetřování vyplývá, že motorák přes snahu strojvedoucího na nádraží nezastavil. Záchranáři ošetřili a převezli do nemocnic devatenáct lidí, z toho čtyři byli vážně zranění. Dva armádní záchranářské vrtulníky transportovaly do nemocnic v Plzni a v Praze šest účastníků nehody, další odvezly sanitky. Strojvedoucího osobního vlaku museli hasiči z kabiny vyprostit. Provoz na trati byl už obnoven.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se událost stala v 7:10, když se na nádraží srazil osobní vlak jedoucí z Klatov do Domažlic a železniční diagnostická souprava, která se skládá z lokomotivy a jednoho vagonu. „Šlo o střet lokotraktoru, táhnoucího měřicí vůz, a osobního vlaku,“ upřesnil mluvčí hasičů Petr Poncar.

Kdyňské nádraží má dvě dopravní koleje a staniční zabezpečovací zařízení. Osobní vlak měl přijet na nádraží v 7:05. Měl postavenou vjezdovou cestu na druhou kolej, kde měl zastavit pro výstup a nástup cestujících. Na odjezdovém návěstidle byla návěst Stůj.

„Z dosud nevyjasněných příčin vlak při vjezdu do stanice nezabrzdil u nástupiště a projel celou staniční kolej až za odjezdové návěstidlo, kde se střetl se služebním vlakem. Ten měl postavenou vjezdovou vlakovou cestu na první kolej,“ popsal situaci mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Z dosavadních informací vyplývá, že se strojvedoucí osobního vlaku zastavit snažil, ale neuspěl. „Vše nasvědčuje tomu, že strojvedoucí se snažil zastavit všemi dostupnými prostředky. Na poslední technické prohlídce bylo vozidlo v pondělí 7. září a samozřejmě byla kontrolována také brzdná soustava, která byla bez závady,“ řekla regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Podle ředitele odboru provozu osobní dopravy ČD Tomáše Mohra vlak po kolejích místo brzdění doslova klouzal. „Mohlo pravděpodobně dojít ke zhoršení adhezních podmínek, a tím pádem nastala nekontrolovatelná jízda drážního vozidla,“ popsal.

Proč motorový vůz nezastavil, zjišťuje Drážní inspekce, nehodou se zabývají i domažličtí kriminalisté. „Zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ upřesnila jejích mluvčí Dagmar Brožová. Podle Správy železnic bude možné určit odpovědnost za nehodu až po rozboru záznamu elektronického rychloměru a všech dalších souvislostí.

Ve Kdyni se srazily vlaky. Nehoda si vyžádala raněné (zdroj: ČT24)

Hasiči museli vyprostit strojvedoucího

Zdravotnické operační středisko Plzeňského kraje vyhlásilo druhý stupeň trauma plánu. Na místo přijelo sedm vozů zdravotnické záchranné služby, inspektor provozu, vůz pro řešení hromadného postižení osob a vrtulníky. Situace byla nepřehledná a informace o počtu zraněných se během dopoledne opakovaně měnily.

Jednu osobu museli hasiči z vozu vyprošťovat, podle Českých drah šlo přímo o strojvedoucího. „Vyprošťovali jsme jednu osobu bez použití hydraulických vyprošťovacích nástrojů a další čtyři osoby jsme vyvedli nebo vynesli z vlaku,“ řekl mluvčí krajských hasičů Petr Poncar.

Armádní vrtulníky potom převezly těžce zraněné do nemocnic. Vrtulník z Líní odvezl dva vážně zraněné lidi do plzeňské fakultní nemocnice. Jihočeský vrtulník letěl se dvěma vážně zraněnými pacienty do Motola, řekla mluvčí záchranné služby Mária Svobodová.

„Dalších šestnáct zraněných bylo ošetřeno a transportováno se středně těžkými a převážně lehkými zraněními do okolních nemocnic Domažlice, Klatovy, Stod a Plzeň,“ řekla Svobodová. Vrtulník z Líní letěl se zraněnými do Plzně dvakrát.

Provoz na trati mezi Kdyní a Domažlicemi byl podle Českých drah obnoven po 19. hodině. Do té doby tam jezdila náhradní autobusová doprava. Takřka celodenní výluka byla nutná především kvůli složitému odtahování havarovaných vlaků. Hasiči k tomu potřebovali jeřáby, které dorazily až odpoledne. Poškozenou lokomotivu služebního vlaku bylo potřeba nejprve posunout, potom ji teprve mohly jeřáb zvednout.

Na osobním motorovém voze vznikla škoda 4,2 milionu korun, dalšího půl milionu je škoda na lokomotivě služební technické soupravy a 50 tisíc korun na drážní infrastruktuře.

Komplikace na železnici

Dosud nejtragičtějším měsícem na české železnici byl červenec. S celkem 135 mimořádnými událostmi jde o statisticky nejhorší kalendářní měsíc za posledních minimálně pět let. Při nehodách v červenci zemřelo 29 lidí a dalších 79 bylo zraněno.

Stát kvůli nehodám v minulých týdnech zavedl několik opatření. Na malých lokálních tratích, které jsou řízeny zjednodušeným způsobem, zavedl pro všechny spoje ohlašovací povinnost.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) zároveň ustavil novou bezpečnostní komisi, která se věnuje opatřením, jež by měly zajistit vyšší bezpečnost na tuzemské železnici. Její prioritou je budování zabezpečovacího systému ETCS, který umožňuje na dálku zastavit jedoucí vlak. Stát zároveň připravuje změny v legislativě, upravit by se měly pracovní a odpočinkové lhůty pro strojvůdce, počítá se také se zavedením sankčního programu.