Mezi Mikulčicemi na Hodonínsku a slovenskými Kopčany začala fungovat nová lávka přes řeku Moravu. Most spojuje památkovou oblast Slovanského hradiště v Mikulčicích s kopčanským kostelem, sloužit má cyklistům, pěším, návštěvníkům i místním. Stavba stála zhruba sto milionů korun, většinu nákladů pokryla Evropská unie, zbytek oba státy a kraje.
Velkomoravské památky v Mikulčicích a Kopčanech spojuje nový most. Sloužit bude pěším i cyklistům
Mostní ocelová konstrukce vede přes státní hranici a měří sto čtyřicet metrů. Šířka mostu je skoro pět metrů a výška devět. Součástí projektu je cyklostezka, která propojuje část bývalého slovanského hradiště Předhradí s lesní cestou vedoucí k mostu. Na slovenské straně vznikla infrastruktura nezbytná pro propojení oblasti kolem řeky a obce Kopčany s kostelem sv. Margity Antiochijské.
Projekt přispěje k poznání společné historie
Projekt realizoval Jihomoravský kraj spolu s Trnavským samosprávným krajem. „Pro kraj je to významná stavba. Mikulčický památník a celý jeho areál není jen symbolem, ale živým místem, které přináší svědectví o naší historii. Věřím, že tato lávka bude sloužit nejen turistům, ale přispěje i k poznání naší společné historie,“ řekl jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (ANO).
Podle trnavského župana Jozefa Viskupiče dává společný projekt nový impuls cestovnímu ruchu. „Symbolicky, když si připomínáme třicáté výročí událostí listopadu 1989, otevíráme lávku přes řeku Moravu, která spojuje obě naše země. Lávka spolu s novými cyklotrasami je aktivní nabídkou k trávení volného času,“ řekl Viskupič.
Lávky a mosty rostou i jinde
V roce 2012 vznikla za 45 milionů korun lávka, která pro pěší a cyklisty spojila Český Těšín na Karvinsku a polský Těšín. Lávka je široká šest metrů a měří skoro sto metrů. V Pardubicích zase chystají lávku za čtyřicet milionů, která cyklistům umožní přejezd přes Labe mezi sídlištěm Míru a částí Polabiny.
Lávku přes Labe plánuje i Hradec Králové v lokalitě Aldis. Lávku u Kamenného rybníka chystá pro pěší a cyklisty také Plzeň, lávka zhruba za dvacet pět milionů překlene rušný hlavní tah z Plzně na Most a také železniční trať do Žatce.