Obyvatelé přerovské místní části Dluhonice mají od pátku k dispozici nový sportovní areál. Vznikl jako náhrada za sportoviště, které muselo ustoupit stavbě dálnice D1. Výstavba areálu stála přes padesát milionů korun. Jako kompenzaci za stavbu dálnice v těsné blízkosti obce, kvůli které musely být zbořeny i tři domy, získají Dluhonice také novou cyklostezku, opravené chodníky či infrastrukturu.
V Přerově otevřeli nový sportovní areál, má kompenzovat stavbu D1
Moderní sportovní areál nahradil sportoviště, které stálo na druhé straně obce, v blízkosti trati, kde se nyní staví estakáda dálnice. „Tento projekt nového sportovního areálu vznikl jako náhrada za sportovní areál, který musel ustoupit dálnici. Jde tak o přímou náhradu škody, která nám byla způsobena. Pozitivum samozřejmě je, že areál byl už vybudován podle nových norem. Rozměry sportoviště však zůstaly zachovány,“ řekl předseda místní části Oldřich Boráň.
Dluhonické sportoviště poskytne zázemí například tenistům, umožňuje také navázat na tradici zdejší házené. Areál bude fungovat i jako veřejný prostor pro společenská setkání, v sobotu si jej místní otestují při lidové veselici. Zahrnuje totiž i taneční parket.
Původní sportoviště protne dálnice. Stát na něm budou pilíře dálničního mostu. „My v tom místě budeme budovat jednu z nejdelších estakád, která má řádově kilometr,“ přiblížil David Fiala z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Dluhoničtí se za stavbu dálnice dočkají i dalších kompenzací. Na jejich seznamu je cyklostezka či investice do parkovacích ploch, chodníků a veřejného osvětlení. Hotová je už oprava kulturního domu. Například cyklostezka se ale ještě nezačala ani projektovat. „Je velká škoda, že se nedaří realizovat ty všechny další akce, protože peníze jsou k dispozici a jejich hodnota se ztrácí,“ podotkla senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová (KDU-ČSL).
Na vyplacení kompenzací obci za stavbu poslední části dálnice z Přerova do Říkovic ve výši až 132 milionů korun se na začátku roku 2020 dohodli zástupci Přerova, kraje a ministerstva dopravy.
Tamní obyvatelé dvacet let usilovali o to, aby se trasa dálnice posunula dál od Dluhonic. Nakonec ustoupili. Právě vybudování nového hřiště bylo jednou z podmínek. „Spousta místních do poslední chvíle věřila, že se trasování změní, což my jsme dlouhodobě deklarovali, že není možné. Dnes jsem rád, že většina Dluhonických tu dálnici když ne vítá, tak ji minimálně bude tolerovat a uvědomili si všechny její přínosy. Dnes při příjezdu sem a při průjezdu Přerovem jsem si uvědomil, proč to všechno děláme,“ řekl David Fiala.
Někteří obyvatelé už si nicméně stěžovali na hluk. „Dostali jsme příslib, že pokud to bude jen trochu možné, tak veškeré práce, které způsobují hluk, vibrace, budou přesouvat do dnů mimo víkend,“ sdělil předseda komise městské části Dluhonice Oldřich Boráň.
Poslední, velmi důležitý úsek
Úsek dálnice D1 na kraji Přerova je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno až do Ostravy a na polské hranice kompletní. Jeho stavba začala na přelomu roku. Podle Fialy jde podle plánu, jen letos se má proinvestovat 1,9 miliardy korun.
Podle něj se pracuje už i na stavbě téměř kilometrové estakády. „Stavba je na 39 měsíců, zahajovali jsme v prosinci loňského roku. Máme za sebou devět měsíců, čeká nás ještě 30. Zhotovitel se do toho pustil, pracuje se v celé délce dálnice na deseti kilometrech,“ dodal.
Dálniční úsek u Přerova staví sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc, cena je 6,922 miliardy korun. Dálnice D1 nyní končí na kraji Přerova a navazující poslední desetikilometrová část do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v tomto městě.