Soud dal za pravdu odpůrcům větrných elektráren u Jívové, ovšem jen částečně. Stavba tak pokračuje

3 minuty
Spor o větrné elektrárny u Jívové
Zdroj: ČT24

Budování pěti větrných elektráren u Jívové na Olomoucku může pokračovat. A to i přesto, že soud částečně uznal žalobu odpůrců – spolku Nízký Jeseník. Soud ani krajský úřad ale nerozhodly o odkladném účinku stavby. Krajští úředníci však budou znovu posuzovat odvolání spolku, který upozorňuje na to, že turbíny naruší pohledy do krajiny a stavba poškodí zemědělskou půdu.

Lopatky větrných elektráren u Jívové by měly dosáhnout výšky až sto padesáti metrů. Dohromady jich má být pět. Investor už v minulosti získal všechna potřebná povolení. Proti se ale postavil spolek Nízký Jeseník. Krajský úřad jeho odvolání zamítl, obrátili se tak na soud, který mu částečně vyhověl.

„Dva důvody, kvůli kterým to zrušil soud, považujeme za hodně důležité, jde o krajinný ráz a zemědělský půdní fond, ten už je teda za ten půlrok výstavby hodně zdevastovaný,“ řekl člen spolku Josef Kapitán. 

V kopcích nad Šternberkem už ale několik větrných elektráren stojí, konkrétně u obcí Hraničné Petrovice a Horní Loděnice. Nové stožáry mají stát nedaleko. Právě proto by podle krajského úřadu nové větrníky do krajinného rázu víc nezasáhly. Jenže taková úvaha je podle soudu nezákonná.

Turbíny zatím stopku nedostaly

„Krajský úřad Olomouckého kraje je vázán právním názorem, který soud v rozsudku vyslovil. Krajský úřad bude tedy v novém projednávání postupovat v duchu tohoto právního názoru a následně ve věci rozhodne,“ reagovala mluvčí úřadu Alena Minxová. 

Než se tak stane, chtěli odpůrci, aby se stavba zastavila. Jenže tomu nevyhověl soud ani Olomoucký kraj. 

„Stavba stále disponuje stavebním povolením. Nebylo nařízeno její odstranění. Pro nařízení odstranění stavby nejsou ani splněny základní zákonné podmínky. Naše společnost zahájila stavbu v dobré víře a v souladu s vydaným stavebním povolením. Je také zřejmé, že je oprávněna nadále postupovat ve výstavbě,“ stojí ve vyjádření firmy Synergion Jívová pro ČT.

„Jejich hlavní motivace je to co nejrychleji postavit, ať je to černá stavba, nebo ne. A pak už se nenajde v tomto státě síla, která by byla ochotna to zlikvidovat,“ konstatoval Kapitán. 

Vznikla i petice, zastupitelstvo ale stavbu podporuje

V Jívové žije asi šest set lidí. Ne všichni jsou pro výstavbu větrného parku. „Byla tady jednou petice, kde se nasbíralo kolem 170 podpisů od občanů obce,“ řekl obyvatel Jívové Lukáš Šlížek. 

Naopak zastupitelstvo výstavbu elektráren podporuje. „V současné době koukáme asi na dvacet větrných elektráren, koukáme na ně zadarmo. Pokud by se tyto větrné elektrárny realizovaly v našem katastru, tak bychom na ně koukali za peníze,“ řekl starosta Jan Pewner (nestr.). Konkrétně by měla do obce každý rok přitéct částka 900 tisíc korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...