Olomoucký magistrát plánuje přitvrdit v boji s řidiči kamionů, kteří často porušují předpisy. Podle radnice velké nákladní soupravy nejenže komplikují dopravu, řidiči kamionů navíc často i přes zákaz parkují v noci v ulicích Olomouce. Město se tak postará o častější kontroly kamionů a kvůli problému už iniciovalo vznik pracovní skupiny, která bude situaci řešit.
Řidiči kamionů parkují v ulicích načerno. Olomoucká radnice si na ně posvítí
Situace v Olomouci, ale i dalších městech vypadá tak, že některé firmy po naložení a vyložení zboží okamžitě kamion vyexpedují pryč. Řidič kamionu tak v okolí firem hledá místo, kde by si mohl odpočinout, protože přestávky mají kamioňáci povinné. V Olomouci ale chybí odstavná parkoviště pro nákladní auta a šoféři tak často parkují, kde se dá.
V Olomouci budou kvůli parkování kamionů probíhat častější kontroly. Městská policie už zaparkovaná nákladní auta kontrolovala v noci na 28. května a zjistila, že ve čtrnácti různých lokalitách parkovalo celkem 67 kamionů. Nejvíc jich bylo na Bělidlech na ploše mezi železnicí a vyústěním ulice Divišova a pak přímo za nákupním centrem Bělidla.
Zákaz parkování po dobu osmi hodin
V Olomouci platí zákaz parkování kamionů v době od 22 do 6 hodin ráno. V případě, že řidič někde parkuje načerno, je možné mu uložit pokutu na místě. Problematičtější je to, když stojí na soukromém pozemku s vědomím vlastníka, pokuta se pak řeší později právě s majitelem.
Další omezování průjezdu? I to má své limity
V některých lokalitách Olomouce způsobuje problémy i průjezd těžkých kamionů, jenže jejich omezení není možné všude. Například při cestách ve směru od Šternberka se řidič Olomouci nevyhne, jiná trasa totiž neexistuje.
Chybí také páté rameno kruhového objezdu u Globusu na vjezdu do města ve směru od Hradce Králové. Nová silnice by odvedla kamiony k nedalekým Moravským železárnám. „Dokud nebude toto páté rameno, nedokážeme zabránit tomu, aby se kamiony, které jedou od železáren, motaly přes Řepčín a najížděly na Erenburgovu ulici,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO).
Radnice chce v nejbližší době zamezit průjezdu kamionů v lokalitách, kde to možné je. Jde o okrajové části města jako Nedvězí nebo Topolany. Právě přes tyto místní části řidiči kamionů projíždějí, aby se vyhnuli placení mýtného na dálnici. I v tomto případě by pomohly častější policejní kontroly.
K problémům dochází často také v ulici Sladkovského, kde sídlí celní správa, kam míří zahraniční kamiony ke kontrole. Na parkovišti je patnáct míst, denně však celníci odbaví zhruba padesát vozidel. Kamiony tak často parkují i v blízkém okolí.
Spravedlivé pokuty pro všechny hříšníky
Vymáhání pokut není vždy jednoduché, platí to zejména pro zahraniční společnosti. „Důležité je, aby byli v případě porušení nějakých předpisů všichni postihováni stejně, my jsme pro férový přístup,“ řekl ředitel regionálního pracoviště Česmad Lukáš Fojtík s tím, že vymahatelnost pokut je u cizinců skoro nulová.
Na radnici v Olomouci už vznikla i pracovní skupina, která se bude řešením problémů s kamiony zabývat. Ve skupině je zastoupena městská i státní policie, celní správa, magistrát a sdružení automobilových dopravců Česmad. „Problémy budeme společně řešit a budeme se pravidelně scházet na radnici a hodnotit situaci,“ doplnil primátor.