Pražští zastupitelé zamítli výstavbu u Džbánu, o pozemcích se přeli hodiny

Praha neudělá změnu územního plánu, která by umožnila firmě Molepo stavět na pozemcích v okolí nádrže Džbán. Podnět ke změně v noci zamítli městští zastupitelé. Ohledně pozemků se při asi sedmihodinovém projednávání petice místních obyvatel rozhořel spor, ve kterém se vzájemně obviňovali politici zejména Prahy Sobě a ODS. Zastupitelé nakonec pověřili radu jednáním s majiteli o pozemcích s cílem, aby město mohlo samo zajistit rekreační funkci území kolem nádrže.

Areál u Džbánu vydražila firma Molepo z majetku likvidovaného státního podniku Pražská kanalizace a vodní toky roce v 2012 za zhruba 53 milionů korun. Lídr Prahy Sobě Jan Čižinský označil tehdejší postup, u kterého byli někteří současní zastupitelé ODS, za nestandardní. Vyzval firmu, aby pozemky převedla zpět na město za tehdejší cenu. Zástupci firmy i ODS kritiku tehdejšího postupu ostře odmítli.

Zastupitelé zamítli podnět ke změně územního plánu, bez kterého nemůže firma postavit plánované bytové domy podél Evropské ulice v Praze 6. Firma Molepo nedávno koupaliště uzavřela s odůvodněním, že je v havarijním stavu a že bez výstavby nemá peníze na jeho rekonstrukci. Náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09) upozornil, že zamítnutím podnětu se nic neřeší a firma ho může podat znovu. Šance je podle něj jenom v jednání s vlastníky o řešení, firma tvrdí, že je k němu ochotná.

Petice proti výstavbě

Při projednávání petice proti zástavbě, kterou podepsalo asi 11 500 lidí, se diskuse mezi zastupiteli vyhrotila. Čižinský zopakoval, že město podle něj mělo v době prodeje pod vedením ODS opakovaně možnost pozemky získat do vlastnictví, ale nevyužilo ji. Radní pro majetek v tu dobu byla nynější zastupitelka Alexandra Udženija (ODS) a na ministerstvu financí měl likvidaci státního podniku jako náměstek na starosti nynější předseda klubu zastupitelů ODS Zdeněk Zajíček.

Ten popřel, že by se pozemky u Džbánu prodaly jakkoliv nestandardně, a uvedl, že bude po Čižinském požadovat veřejnou omluvu a zváží právní kroky. „To, co se snažíte vytvořit, je jenom obludná konstrukce plnící vaše zájmy. Nikdo tu nic neporušil,“ řekl. Podezření ostře odmítla i Udženija, podle zástupců ODS jde ze strany Prahy Sobě jen o předvolební kampaň. Čižinský k tomu řekl, že načasování nesouvisí s volbami, ale vývojem kauzy, uzavřením koupaliště a protesty místních obyvatel.

Příspěvek na kampaň

Na jednání kromě zástupců petentů vystoupili i reprezentanti firmy Molepo. Mediální zástupce firmy Jakub Splavec odmítl, že by společnost hlavní město vydírala, chce podle něj jednat s Prahou 6 a magistrátem. Spolumajitel firmy a člen ODS Vladimír Schmalz pak řekl, že podíl ve firmě koupil až v roce 2019, tedy několik let po prodeji pozemků. „Nikdy jsem se jako minoritní akcionář společnosti neúčastnil žádných jednání se samosprávou,“ řekl.

Dodal, že Praha Sobě je ve střetu zájmů, protože v roce 2018 dostala milionový sponzorský dar od firmy, která vlastní sousední pozemky. Podle Pavla Zelenky (Praha Sobě) byl dar od firmy bpd partners standardní a přiznaný příspěvek na kampaň. „Nevím, co je na tom za senzaci,“ řekl s tím, že o střet zájmů nejde. Čižinský dodal, že Praha Sobě dar přijala proto, že majitelé firmy jsou mecenáši, kteří dávají velké množství peněz na veřejné prospěšné projekty. O tom, že firma u Džbánu vlastní pozemky, se dozvěděl až tento týden, řekl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 2 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 5 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 7 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 8 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 18 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...