Muzeum pražské MHD ve Střešovicích bude mít do 1. listopadu nezvyklý exponát – trolejbus české výroby, který však nejezdil v Praze, nýbrž v americkém Daytonu. Tamní dopravní podnik jej daroval časopisu Československý dopravák, který vůz typu Škoda 14TrE prozatím vystavil v muzeu pražského dopravního podniku. V úvahu připadá i jeho jízda po trolejbusové trati v Prosecké ulici, ta však zatím není jistá.
Pražské muzeum vystavuje trolejbus, který jezdil v USA. Z Daytonu ho získal dopravní časopis
Trolejbus, který se stal dočasným exponátem střešovického muzea, má za sebou komplikovanou cestu z Ameriky do Evropy, kterou ztížila především opatření související s nemocí covid-19. Například baltimorský přístav odmítl transport, kterým trolejbus přijel, a časopis, kterému daytonský dopravní podnik vozidlo daroval, tak musel hledat jiné místo, kde by se náklad nalodil. Převoz trolejbusu financoval časopis z veřejné sbírky, v níž vybral 700 tisíc korun.
„Nápad vznikl tak, že jsem v šesti letech dostal fotku trolejbusu Škoda 14TrE v Americe. Jako milovník trolejbusů jsem si říkal, že bych se tam rád podíval a svezl se. Což se mi povedlo. Pak jsem si říkal, že bude určitě víc lidí, kteří by se tím chtěli povozit, ale nemají to štěstí, tak jsem zkusil oslovit dopravní podnik v Daytonu, za jakých podmínek by bylo možné jej sem dostat. A oni nám jej darovali,“ řekl šéfredaktor Československého dopraváku Libor Hinčica.
Trolejbus by za určitých okolností nemusel v Praze jen stát, ale i jezdit. Zatím ale není jasné, zda se to podaří. „Pokud se panu Hinčicemu podaří zajistit na drážním úřadu jakékoliv povolení k provozování toho vozidla na dráze, tak samozřejmě vyjdeme rádi vstříc tomu, že jej budeme na naší skromné trolejbusové dráze prezentovat,“ řekl technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Trolejbusy 14Tr se vyráběly od roku 1981
Trolejbusy typu 14Tr, které vyráběla Škoda Ostrov v letech 1981 až 2004, jsou dobře známé z měst bývalého sovětského bloku a dodnes je možné svézt se jimi v některých ukrajinských či ruských městech a několik vozidel stále jezdí i v Česku.
Méně známé je, že Škoda Ostrov exportovala tyto trolejbusy i do Spojených států. Přesněji řečeno do USA dodávala díly, vozy byly kompletovány až v zámoří. Šlo o výrazně upravené varianty 14TrSF, která byla určena pro San Francisco, a 14TrE pro Dayton.
Trolejbus, který získal časopis Československý dopravák, patřil daytonskému dopravnímu podniku. Ten provozoval původně 57 škodováckých trolejbusů vyrobených na konci minulého století. Část z nich stále jezdí, ačkoli již přibývá nových nízkopodlažních vozidel, která je mají nahradit. V San Franciscu již trolejbusy 14Tr (ani jejich kloubová varianta 15Tr) nejezdí, poslední vyřadil městský dopravní podnik loni na podzim.