Silničáři otevřeli severovýchodní obchvat Jičína. Sedmnáctitisícové město se díky němu zbaví tisíců automobilů tranzitní dopravy. Stavba o délce 3,5 kilometru začala v roce 2018 a přišla na více než 210 milionů korun. Investorem byl Královéhradecký kraj, který na ni získal dotaci z evropského programu IROP. Město Jičín pomohlo s výkupy pozemků. O postavení obchvatu město usilovalo téměř dvacet let.
Po dvaceti letech má Jičín konečně obchvat. Zbaví se tisíců aut projíždějících městem
Stavba je přeložkou silnice druhé třídy II/286 v úseku Robousy–Valdice. Dosud frekventovaná komunikace vedla v Jičíně středem města. Kamiony a auta míjely například nemocnici, gymnázium, sportovní areál a známou lipovou alej. Po nové silnici se auta vyhnou i obci Valdice s 1400 obyvateli.
„Obchvat přinese městu obrovskou úlevu od dopravy. Odvede tranzitní dopravu čítající tři tisíce aut denně, z toho asi dvě stovky těžkých kamionů. Nově pojedou v polích za městem,“ řekl místostarosta Jičína Petr Hamáček (KDU-ČSL). Podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) je obchvat pro Jičín důležitý i kvůli napojení města na budoucí dálnici D35. Teď už vedou všechny důležité tranzitní silnice mimo město.
Silnice začíná u jičínské čtvrti Robousy a končí na severní straně Valdic. Součástí stavby jsou i protihlukové stěny a dva podchody, jeden u Robous a druhý přibližně v polovině nové komunikace. Stavbaři v polích za Jičínem kvůli stavbě přemístili přes 90 tisíc metrů krychlových zeminy. „Po spuštění provozu proběhne ještě hluková studie, která ověří dodržování norem v blízkosti obce Robousy,“ vysvětlil Jiří Albrecht ze společnosti M – Silnice, která obchvat postavila.
Je to nejvýznamější investice do krajské silniční sítě
Celkové náklady stavby včetně výkupů pozemků a projektové dokumentaci přišly asi na 240 milionů korun. Šlo tak o jednu z nejvýznamnějších investic do krajské silniční sítě v posledních letech.
„Výkupy byly detektivním pátráním. Mnohdy jsem zjišťoval, kdo vlastně a kde bydlí, kde žije, jak se s ním spojit, zjistil jsem vlastníka, který byl mrtvý, v Německu, musel jsem tam dojet, dohodnout se s rodinou. Řešil jsem, jak se vykupuje pozemek od někoho, kdo je v osobní insolvenci,“ popsal proces Hamáček.
Jičín je významným regionálním dopravním uzlem. Kříží se tam hlavní silniční tahy od Mladé Boleslavi do Krkonoš a od Liberce do Hradce Králové. Doprava na těchto komunikacích už Jičín míjí po dříve vybudovaných obchvatech.
Silničáři v Královéhradeckém kraji aktuálně stavějí obchvaty Doudleb nad Orlicí a Domašína na Rychnovsku. Stavbu obchvatu Doudleb na silnici I/11 zahájilo Ředitelství silnic a dálnic ČR v dubnu, řidičům by obchvat měl začít sloužit v listopadu 2022. Kraj nyní nákladem 65 milionů korun buduje obchvat obce Domašín, který leží na jedné z hlavních přístupových cest do zóny Solnice - Kvasiny. Loni kraj otevřel severní obchvat Opočna, který je dlouhý 2,16 kilometru a přišel na 147 milionů korun.
Stavby dalších obchvatů jsou v přípravě
Ředitelství silnic a dálnic nyní vypsalo tendr na stavby obchvatu Nové Paky na Jičínsku. Předpokládaná hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun bez DPH. Stavba obchvatu o délce 8,5 kilometru má pravomocné stavební povolení a výstavba by mohla začít v posledním čtvrtletí letošního roku.
Čtyřkilometrový obchvat Rychnova nad Kněžnou přibližně za 600 milionů korun by se mohl začít stavět v roce 2023 a auta by po něm mohla jezdit o dva roky později. U jižního obchvatu Častolovic na Rychnovsku o délce 3,6 kilometru ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2026 a uvedením do provozu v roce 2028. V roce 2022 by chtělo zahájit stavbu dokončení obchvatu Solnice o délce 1,7 kilometru a s náklady asi 420 milionů korun. Tranzitní doprava by Solnici měla míjet v roce 2023.