Tisíce lidí v sobotu přišly na Den otevřených hangárů na záložní vojenské letiště v Líních u Plzně. Mohli si prohlédnout historickou i současnou leteckou techniku a zároveň podpořit zachování letiště, kde koncern Volkswagen (VW) zvažuje vybudování továrny na baterie do elektromobilů, takzvanou gigafactory. Akce podle pořadatelů nebyla protestem a nezazněly na ní žádné proslovy. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je stavba gigafactory velkou příležitostí, klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu.
Na Den otevřených hangárů na letiště Líně, kde může stát gigafactory, přišly tisíce lidí
Díky pěknému počasí i atraktivitě letounů jsou pojížděcí dráhy plné automobilů, které v sobotu mohly do areálu vjíždět přes Líně i přes Novou Ves. Přijelo mnoho rodin s dětmi. „Fronta aut mířících sem je až od Sulkova za Plzní, což je zhruba čtyři kilometry. To tu ještě nikdy nebylo,“ řekl Luděk Kraus, spoluorganizátor a majitel místního Aviatického klubu.
„Nejsme tu proti gigafactory, my tu jsme za záchranu letiště. Myslíme si, že je hloupost ho za státní peníze likvidovat,“ řekl zástupce leteckých škol z Líní Michal Švihla. Vláda o gigafactory velmi stojí. Koncern VW se má do konce března vyjádřit, zda zvolí Líně nebo Polsko, Slovensko či Maďarsko. Stavět by chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.
Kupka: Stavba gigafactory je pro Česko velkou příležitostí
Poprvé na letiště přijel, na pozvání organizátorů, ministr dopravy Kupka. Rozmlouval s občany a vysvětloval jim, že stavba gigafactory je velkou příležitostí pro Českou republiku, která ji považuje za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu.
„Tohle je úkol, který vláda musí řešit, a bylo by nezodpovědné, kdybychom to hodili za hlavu, když navíc vidíme, jak se k tomu staví Polsko a jiné státy, které o to usilují a jsou schopny pro to obětovat leccos, protože to samozřejmě znamená obrovskou příležitost do budoucna. Bude určovat, jestli půjdeme s naším průmyslem a ekonomikou dopředu,“ podotkl Kupka.
Kraus ministrovi řekl, že na této akci je vidět, že za letištěm veřejnost stojí a zajímá ho. Kupka dodal, že smyslem jeho cesty je také hledání náhrady za Líně. „To je určitě nezbytná podmínka,“ dodal.
Podle šéfa leteckého muzea Classic Trainers Jiřího Horáka není nemožné desítky letadel z Líní přemístit jinam. „Je to jenom o vůli a penězích. Pokud to vláda myslí upřímně, tak by se to mohlo povést,“ řekl. Problémem ale bude vybudovat dostatečně dlouhou zpevněnou přistávací a vzletovou dráhu, musí mít minimálně 1300 metrů.
Uvedl také, že muzeum, které je v Česku výjimečné svými funkčními historickými letouny, je věnované západočeskému létání a dává smysl, že je v Plzni. Spolu s Krausem pochválili výrazně zlepšenou komunikaci ze strany vlády a ministerstev. „Začíná to být konstruktivní,“ dodal Horák.
Muzeum, které plní vzdělávací funkci, navštíví přes pět tisíc lidí ročně včetně škol. Kupka uvedl, že ministerstva průmyslu a dopravy jednají o třech až čtyřech alternativách za Líně, které se teď prověřují a měly by být co nejblíže.
Letiště s takto dlouhou a širokou dráhou nikde nepostavíte, argumentuje Dvořák
„Takové letiště s 2400 metrů dlouhou a šedesát metrů širokou přistávací a vzletovou dráhou už nikde nepostavíte. Problém bude i s poloviční dráhou, protože všude budou lidé křičet, že jim tam budou létat letadla. Na našem území už plochu s těmito parametry nikdo nikde nepostaví,“ řekl bývalý meteorolog letiště Václav Dvořák. Neveřejné vnitrostátní a mezinárodní letiště Líně nevyužívají podle něj jen piloti a letecké kluby, ale také letecká záchranná služba, vojáci a integrovaný záchranný systém.
Občanská iniciativa STOP gigafactory shromažďovala na místě podpisy pro vyhlášení místních referend proti možné továrně v okolních obcích Líně, Zbůch a v Dobřanech. Lidé, kteří tam bydlí, většinou podepíší, řekl Lubomír Utěšený ze spolku.