V Plzni se znovu protestovalo proti stavbě takzvané gigafactory

V Plzni se v sobotu konala už druhá protestní akce proti stavbě takzvané gigafactory. V blízké době mělo padnout rozhodnutí automobilového koncernu Volkswagen o tom, kde v Evropě postaví továrnu na baterie do elektroaut. Rozhodnutí ale podnik nakonec o několik měsíců odložil.

Na náměstí T. G. Masaryka v centru Plzně lidé protestovali proti zvažovanému zrušení záložního armádního letiště v Líních. Fungující letiště by podle vlády mohlo ustoupit továrně na baterie do elektromobilů za 120 miliard, kterou plánuje vystavět automobilka Volkswagen. Stavbě se přezdívá gigafactory.  

Organizátoři demonstrace uvádějí, že jde o nezodpovědný záměr kabinetu Petra Fialy (ODS) zlikvidovat významné letiště v cizím zájmu, protože letiště je podle nich pro celý region na západ od Prahy významnou ekonomickou a bezpečnostní lokalitou.

Podle nedávného vyjádření ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) by však výstavba továrny na baterie do elektroaut v Líních zásadně pomohla ekonomické budoucnosti Česka. 

Odložení rozhodnutí

V sobotu v centru Plzně s sebou někteří protestující měli transparenty s různými hesly, například „Neseďme s rukama v klíně, zachraňme letiště Líně“. Protestní mítink, při němž se vystřídalo asi deset mluvčích, trval přes dvě hodiny. „Akce byla bez problémů a bez zásahů policie,“ uvedla policejní mluvčí Dagmar Brožová. Jedná se už o druhou demonstraci, první protestní akce se konala 15. listopadu přímo na letišti, kde promluvilo asi dvacet řečníků. 

„Plocha letiště je jako taková provozuschopná. Co nefunguje, je celé bývalé zázemí, které sloužilo bývalému vojenskému využití, to je zdevastované. Bohužel vláda při svém rozhodování dostala podnět a podklady, že celé to letiště je brownfield, že je neschopné provozu, což teda já mohu potvrdit, že není pravda,“ řekl předseda spolku Aviatické sdružení Bohemia Dušan Skála.

Koncern Volkswagen se měl do konce letošního roku vyjádřit, zda zvolí Líně, nebo lokality v Polsku, Slovensku, či Maďarsku. Tento týden ale firma oznámila, že rozhodnutí o tom, kde továrnu postaví, odkládá o několik měsíců. Vinou současné energetické krize není podle společnosti třeba jednat okamžitě. 

„To, že firma Volkswagen odložila o čtvrt roku rozhodnutí, nic neznamená. Nám nejde o žádnou baterkárnu, nám jde o to, aby se nezlikvidovalo letiště, to je zaprvé. Zadruhé to, že firma takzvaně odložila rozhodnutí, vytvořilo podmínky vládě pro to, aby učinila další kroky k tomu, aby si takzvaně zlegalizovala svůj záměr likvidace letiště,“ reagoval na krok firmy svolavatel protestu a předseda Českého svazu letectví Václav Vašek.

Podle Volkswagenu ale nyní nemá rozhodovací proces dopad na plánovaný začátek stavby a výroby. Koncern by chtěl začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027. Premiér Fiala v říjnu uvedl, že vláda nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny a že funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připravena zajistit jinde.

Obavy okolních obcí

Letiště, podle pilotů páté nejvyužívanější v tuzemsku, loni evidovalo dvacet tisíc vnitrostátních i mezinárodních letů. Fungují tam letecké školy a záchranná služba. V hangárech na letišti je sedmdesát letadel, která by se podle záměru vlády měla přemístit jinam.

Kromě pilotů a letecké školy rušení letiště odmítá také Plzeň. Projektu se obávají i obce v okolí letiště. Takzvaná gigafactory, která by měla začít vyrábět v roce 2027, by zaměstnala do roku 2032 až čtyři tisíce lidí. Česká vláda o továrnu velmi stojí. Podle dřívějších vyjádření ministrů považuje případnou investici VW za 120 miliard korun za klíčovou pro transformaci českého automobilového průmyslu a podporuje ji.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 8 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 9 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...