TÉMA

Baterie

Emise řeší celý svět, velcí hráči sází na baterie, ale budoucnost nikdo nezná, říká konstruktér tatrovek

Všichni velcí výrobci nákladních automobilů jdou do baterií, protože to je nejrychlejší řešení – jednodušší než řešit vodík nebo se snažit přizpůsobit změnám emisních pravidel klasických motorů, říká člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka, který už roky vede vývoj tatrovek. Emise a normy řeší celý svět, nejen Evropa, zdůrazňuje v rozhovoru, v němž se zamýšlí i nad čínským vzestupem na poli automobilismu, rolí Indie nebo autonomním řízením.
6. 9. 2024|

Vlaky na vodík a baterie by na českých železnicích fungovaly, tvrdí studie

Na českých kolejích zatím lokomotivy s pohonem na vodík nebo baterie nejezdí. Ale podle nového výzkumu by mohly, zejména v některých oblastech republiky.
31. 7. 2024|

„Temný kyslík“ z hlubin zaskočil vědce. Zpochybňuje vznik života i těžbu minerálů

Vědci zjistili, že na dně oceánu vzniká kyslík. Protože se to děje v temnotě, kam nikdy nepronikne světlo, říkají mu „temný kyslík“. Objev podle autorů nové studie naznačuje, že je zapotřebí zamyslet se nad tím, jestli moderní život na Zemi nemohl vzniknout jinak, než se píše v učebnicích.
23. 7. 2024|

Obyvatelé Dolní Lutyně v referendu odmítli gigafactory. Podle Síkely to další jednání neohrozí

Obyvatelé Dolní Lutyně na Karvinsku v referendu odmítli stavbu továrny na výrobu baterií do elektrických automobilů na území obce. Odhlasovali, že zástupci úřadu mají projektu bránit podáváním připomínek, sdělil starosta obce Pavel Buzek (STAN). V referendu mohlo hlasovat 3600 oprávněných voličů, svůj názor vyjádřilo 2472 z nich. Proti továrně bylo 2176 hlasujících. Referenda o místních záležitostech uspořádalo ještě několik obcí v Česku.
8. 6. 2024Aktualizováno8. 6. 2024|

Spojené státy zavedou cla na elektromobily z Číny

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z Číny. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg, podle níž krok oznámí vláda příští týden. Ochranná opatření se mají týkat i baterií či solární techniky.
10. 5. 2024|

Nechceme žít vedle baterkárny, opakují obyvatelé Dolní Lutyně

V Dolní Lutyni se konalo další setkání zástupců obce, kraje, zástupců projektu a místních obyvatel kvůli případné stavbě nové továrny na baterie do elektroaut. Druhá veřejná prezentace se nesla opět ve vyostřené atmosféře. Nové informace ale nezazněly. Podle investorů přinese gigafactory do regionu práci a okolním obcím peníze, místní ale namítají, že to bude na úkor půdy a okolní přírody. Místní obyvatelé zvýšenými hlasy zopakovali, že nechtějí žít vedle baterkárny.
29. 4. 2024|

Boom elektrokol skončil. Prodejci řeší plné sklady, podepisuje se to i na bateriích

Zájem o kola a elektrokola výrazně klesl. České televizi informaci potvrdili vybraní prodejci jízdních kol a elektrokol. Velkému přeskladnění čelí všichni od distributorů až po maloobchodní prodejce.
8. 4. 2024|

Česko zaostává ve vodíkových technologiích. Klíčové je vybudování plnicích stanic

Česko pokulhává v zavádění vodíkových technologií. Právě na ně přitom Evropská unie do budoucna sází jak v dopravě, tak v průmyslu. Prvek má sloužit jako úložiště energie z obnovitelných zdrojů, pohon aut a náhrada fosilních paliv. V tuzemsku ale zatím chybí podpůrná infrastruktura.
23. 3. 2024|

Obce na Karvinsku chtějí po státu, aby prověřil podmínky pro vybudování průmyslové zóny v Dolní Lutyni

Bohumín, Dolní Lutyně a Dětmarovice budou požadovat od státu důkladné prověření všech podmínek pro případné vybudování strategické průmyslové zóny v Dolní Lutyni na Karvinsku. Chtějí také záruky, že se nezhorší kvalita života jejich obyvatel. Se stavbou zóny souvisí několik problémů, upozornili po pátečním jednání bohumínský starosta Petr Vícha (SOCDEM) a dolnolutyňský starosta Pavel Buzek (STAN). Proti stavbě zóny už vznikla i petice.
8. 3. 2024|

Moravskoslezský kraj otevřel cestu ke vzniku gigafactory v Dolní Lutyni

Moravskoslezský kraj ve čtvrtek otevřel cestu k možnému vzniku Strategického podnikatelského parku v Dolní Lutyni na Karvinsku. Zastupitelé rozhodli o přípravě aktualizace zásad územního rozvoje, která umožní proměnu lokality v rozvojovou zónu. Vláda už ve středu schválila, že zahájí přípravu těchto ploch pro příchod významného investora. Portál iROZHLAS napsal, že stát chce v Dolní Lutyni postavit takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektroaut za 200 miliard korun.
7. 3. 2024Aktualizováno7. 3. 2024|

Na Karvinsku má vzniknout gigafactory, vláda zahájí přípravu pozemků pro významného zahraničního investora, řekl Fiala

Na Karvinsku by mohla vyrůst továrna na výrobu baterií do elektromobilů. Vyplývá to z dokumentů, které dostali na čtvrteční jednání zastupitelé Moravskoslezského kraje, na tiskové konferenci po jednání kabinetu to ve středu potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Vláda má nyní zahájit přípravu ploch na stavbu mezi Dolní Lutyní a Věřňovicemi pro významného zahraničního investora. Projekt by měl přinést nová pracovní místa, přispět k energetické bezpečnosti a zvýšit konkurenceschopnost Česka. V lokalitě se ale dosud se zřízením průmyslové zóny nepočítalo.
6. 3. 2024Aktualizováno6. 3. 2024|

Na pražské letiště začaly jezdit trolejbusy, jsou nejdelší v Česku

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil provoz velkokapacitních trolejbusů Škoda Solaris 24 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Trolejbusy číslo 59 nahradily autobusovou linku 119. Vozy budou část trasy jezdit připojeny k trolejím a část na baterie. Do tříčlánkového vozu se vejde až 180 cestujících, což je asi o třicet procent více než do původních kloubových autobusů, sdělili představitelé města, DPP a výrobce. Náklady na vybudování infrastruktury byly asi 354,5 milionu korun, nákup vozů vyšel na 623,2 milionu.
6. 3. 2024|

Českobudějovický dopravní podnik koupí 35 nových trolejbusů od Škody, budou jezdit i bez drátů

Ulicím Českých Budějovic budou dál vládnout trolejbusy od Škody. Městský dopravní podnik oznámil, že plzeňská firma dodá 35 nových kloubových trolejbusů, budou patřit k typu 33Tr, který využívá karosérie od výrobce SOR. Trolejbusy budou parciální, budou tedy vybavené trakčními bateriemi a obslouží i některé lokality, kam nevedou troleje.
7. 2. 2024|

Španělští vědci vyrobili baterii z lidské krve. Má potenciál i limity

Vědci z Chemického institutu pro energii a životní prostředí na univerzitě v Córdobě vyvinuli baterii, která využívá k usnadnění elektrochemických reakcí hemoglobin. Díky této bílkovině obsažené v červených krvinkách vydrží baterie fungovat přibližně dvacet až třicet dní. Má velký potenciál, ale i limity – například zatím nejde nabít.
5. 2. 2024|

Kapacita distribuční sítě na jihu Moravy vzroste. Někde již neumožňuje připojení solárních panelů

Víc lidí na jižní Moravě bude moci posílat přebytky energie z fotovoltaických elektráren zpět do sítě. V některých oblastech to už teď není možné – kapacita distribuční sítě je přeplněná. Energetická společnost EG.D, která je jediným distributorem elektřiny na jihovýchodě Moravy, teď do navýšení kapacit investuje miliardy. Podle ředitele České fotovoltaické asociace se ale ani po rozšíření sítě nejspíš nebudou moct připojit všichni zájemci.
2. 2. 2024|

Ve Vítkovicích začala fungovat největší baterie v Česku

Skupina ČEZ zahájila v Ostravě-Vítkovicích provoz největšího bateriového systému v České republice. Pojme energii pokrývající denní spotřebu třinácti set domácností, současně přispívá ke stabilizaci sítě i k zajištění požadovaných parametrů elektřiny. Vybudování systému stálo více než dvě stě milionů korun.
1. 2. 2024|

Soláry skoro dohnaly v instalovaném výkonu v Česku jádro. Skutečná produkce je výrazně nižší

Výkon tuzemských fotovoltaických elektráren roste, loni se zvýšil skoro o jeden gigawatt. Je to zdaleka nejvíc od solárního boomu, který v Česku odstartoval před deseti lety. Nejčastější jsou instalace na střechách domácností. Výkonem tři a půl gigawattu se česká fotovoltaika sice přibližuje jaderným elektrárnám, celková spotřeba je však desetkrát nižší. I kvůli tomu, že zdroj energie funguje jen část dne.
11. 1. 2024|

Evropa hledá cestu, jak získávat vzácné prvky. Praseodym chce najít v hnojivech

Evropská závislost na vzácných kovech se stává stále větším problémem, hlavně proto, že bez nich se nedají vyrábět moderní technologie. A tak hledá řešení, která by ji zbavila nutnosti nakupovat je z Číny nebo Konga. Tým norského vědce Arneho Ratvika nyní přišel s ambiciózním plánem získávat vzácné prvky z hnojiv.
4. 1. 2024|

Volkswagen gigafactory v Česku nepostaví, vláda jedná s pěti investory

Novou továrnu na baterie Volkswagen v Česku zatím nepostaví. Předseda představenstva Oliver Blume uvedl, že vzhledem k situaci na trhu, včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě, prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách. Vláda jedná s dalšími investory, opozice mluví o debaklu.
1. 11. 2023Aktualizováno1. 11. 2023|

Fiala jednal s šéfem Volkswagenu o gigafactory u Plzně. O výsledku nejdřív informuje ministry

V Praze se sešel předseda vlády Petr Fiala (ODS) s šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen Oliverem Blumem. Automobilka se už několik let rozmýšlí, kde postaví továrnu na výrobu baterií pro elektrické vozy. Výsledky jednání budou známy po jednání vlády ve středu, uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
30. 10. 2023Aktualizováno30. 10. 2023|

Těžbu lithia kraj podporuje, místní ale chtějí podrobné informace, vyslechli si ministři na zasedání v Kadani

Těžba lithia má podle ústeckého hejtmana Jana Schillera (ANO) podporu kraje, ale je potřeba, aby vláda o záměru dopodrobna informovala. Těžba byla jedním z hlavních témat výjezdního zasedání vlády v Kadani i dalšího programu jejích členů. Premiér Petr Fiala (ODS) řekl již před jednáním kabinetu, že vláda dělá vše pro to, aby se těžba lithia mohla spustit. Dobývání suroviny, které se používá k výrobě autobaterií, vnímá jako strategické a zásadní pro restart Česka. Plán ale vyvolává obavy místních ze zhoršení kvality života, dopadů na krajinu či vlivu na podzemní vody.
20. 9. 2023Aktualizováno20. 9. 2023|

Letiště Líně, které Volkswagen zvažuje pro stavbu gigafactory, je zamořené petrolejem

Státní podnik Diamo už připravuje plán sanace areálu letiště v Líních u Plzně, přestože koncern Volkswagen ještě nerozhodl, jestli svou továrnu na baterie do elektroaut vůbec postaví v Česku. Je to projekt, který podporuje česká vláda. Letiště je na třech místech zamořené leteckým petrolejem, v okolí armádních bunkrů v dnes už nepoužívané části areálu. Ministerstvo průmyslu ujišťuje, že tato ekologická zátěž a její sanace na plánu gigafactory nic nemění, a pro investici by žádné zdržení neznamenaly.
19. 6. 2023|

Firma Geomet koupila za miliardu pozemky pro závod na zpracování lithia z Cínovce

Společnost Geomet koupila pozemky v průmyslovém areálu Dukla, na kterých hodlá postavit závod na zpracování lithia z nedalekého Cínovce na Teplicku. Kupní cena pozemků u obce Újezdeček dosáhla téměř miliardy korun, napsal server Seznam Zprávy. Na Cínovci se nachází největší evropské ložisko lithia, které je klíčovou surovinou pro výrobu baterií do elektromobilů a baterií pro obnovitelné zdroje.
13. 6. 2023|

V Maďarsku vzniká čínská megatovárna na baterie. Odpůrci se bojí ztráty vody či vlivu Pekingu

U východomaďarského Debrecínu začíná stavba obří továrny na baterie pro elektromobily. Je to čínská investice za víc než sedm miliard eur. Maďarsko doufá, že se díky ní stane globálním producentem lithium-iontových baterií v době, kdy svět přechází na elektromobily, aby omezil emise skleníkových plynů. Projekt má ale řadu odpůrců.
27. 5. 2023|