Evropská komise potvrdila cíl, aby nová auta v EU byla v roce 2035 bez emisí

3 minuty
Události: Budoucnost automobilového průmyslu v EU
Zdroj: ČT24

Evropská komise (EK) potvrdila dosavadní cíl, aby nová osobní a lehká užitková auta v Evropské unii (EU) byla v roce 2035 s nulovými emisemi CO2. Zároveň představila opatření na podporu konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. V tiskové zprávě mimo jiné uvedla, že uvolní 1,8 miliardy eur (zhruba 45 miliard korun) na vytvoření bezpečného a konkurenceschopného dodavatelského řetězce pro suroviny k výrobě baterií.

„Držíme se cílů pro rok 2035,“ sdělil podle agentury Reuters na tiskové konferenci eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. Evropská komise nicméně v pondělí navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česká vláda však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období.

„Pokládáme za vhodnější řešení, aby to bylo pětileté období, z něhož se bude vycházet při tom budoucím výpočtu možných sankcí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Budeme se držet dohodnutých emisních cílů, ale s pragmatickým a flexibilním přístupem. Naším společným cílem je mít v Evropě udržitelný, konkurenceschopný a inovativní automobilový průmysl, který bude prospěšný pro naše občany, ekonomiku i životní prostředí,“ uvedla ve středeční tiskové zprávě předsedkyně EK Ursula von der Leyenová.

„Je to velmi silný kompromis a jsem přesvědčená, že v této podobě to může projít Evropským parlamentem,“ okomentovala tříleté prodloužení lhůty europoslankyně Danuše Nerudová (STAN).

Podle europoslance za ANO Ondřeje Knotka však evropské automobilky čeká „náraz do zdi“. „Cíl 2035 je třeba zrušit a nechat to na trhu,“ poznamenal.

Slabá poptávka. A konkurence z Číny

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba třináct milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 tisíc lidí.

V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. „Chci, aby se náš evropský automobilový průmysl ujal vedení. Budeme podporovat domácí produkci, abychom se vyhnuli strategickým závislostem, zejména ve výrobě baterií,“ informovala.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla opatření EK s konkurencí Číny a americkými cly nekalkulují dostatečně, dodal ale, že „vidí náznaky správným směrem“. „Jedny z doporučení, které jsme v rámci strategického dialogu, který probíhal, dávali, bylo i využít podobná opatření, která vůči nám konkurenční státy uplatňují. Návrh v návaznosti na naše připomínky obsahuje řadu možností, jak tímto směrem jít, ale v tuto chvíli není konkrétní,“ podotkl Petzl.

7 minut
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl o emisních cílech EK pro nová auta
Zdroj: ČT24

Pět prioritních oblastí

Akční plán vypracovaný na základě těchto rozhovorů se podle EK zabývá pěti prioritními oblastmi, a to inovacemi a digitalizací, přechodem k čisté mobilitě, zajištěním konkurenceschopnosti odvětví a odolnosti dodavatelského řetězce, zlepšováním kvalifikace pracovníků a řešením sociálních záležitostí a zaručením rovných podnikatelských podmínek a konkurenčního prostředí.

Komise rovněž uvedla, že bude se všemi členskými státy EU spolupracovat na výměně zkušeností ohledně opatření na podporu prodeje automobilů s nulovými emisemi spotřebitelům. Na základě této spolupráce doporučí vhodná opatření a nastíní, jaké zdroje budou moci členské státy využít k jejich financování. Komise plánuje také kroky na pomoc pracovníkům, kterých se dotkne transformace automobilového průmyslu spojená s přechodem k nulovým emisím.

„Prostřednictvím tohoto akčního plánu podnikáme rozhodné kroky k posílení evropské průmyslové základny, urychlení digitalizace a podpoře čisté mobility,“ uvedl Tzitzikostas. „Náš cíl je jasný: zajistit, že příští generace automobilů se bude v Evropě nejen vyrábět, ale také inovovat, že bude využívat evropské technologie a že bude stát na evropských hodnotách,“ dodal.

Načítání...