Státní podnik Diamo už připravuje plán sanace areálu letiště v Líních u Plzně, přestože koncern Volkswagen ještě nerozhodl, jestli svou továrnu na baterie do elektroaut vůbec postaví v Česku. Je to projekt, který podporuje česká vláda. Letiště je na třech místech zamořené leteckým petrolejem, v okolí armádních bunkrů v dnes už nepoužívané části areálu. Ministerstvo průmyslu ujišťuje, že tato ekologická zátěž a její sanace na plánu gigafactory nic nemění, a pro investici by žádné zdržení neznamenaly.
Letiště Líně, které Volkswagen zvažuje pro stavbu gigafactory, je zamořené petrolejem
Že bude půda plná leteckého paliva, bylo současným nájemcům letiště dopředu jasné. V areálu se v 70. letech manipulovalo s kerosinem. Dřív v něm končily vlaky s cisternami, ze kterých se palivo přečerpávalo do palivových bunkrů.
Pět bunkrů, a tedy pět zásobníků armádního leteckého paliva, je už třicet let prázdných. „Je tedy vidět pouze nadzemní část, ve které byly technologie pro čerpání, a v podzemí se nacházejí podzemní nádrže,“ uvedl bezpečnostní manažer letiště Líně Petr Rejč.
Podle geologického průzkumu jsou zbytky paliva kolem třech vyústění z podzemních nádrží. Kontaminovaná je nejen půda, ale i podzemní voda.
Ani to ale podle ministerstva průmyslu plánované stavbě továrny na lithiové baterie nebrání. Státní podnik Diamo teď připravuje plán sanace, která by podle předběžných odhadů mohla trvat až jeden rok. „Průzkumné práce potvrdily, že kontaminace je řešitelná běžnými postupy. Konkrétní plán bude hotový do konce června,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
Zástupci státního podniku Diamo už s jeho přípravou začali. „Kontaminace nepředstavuje v současném harmonogramu zpoždění, jelikož jsme o její existenci věděli díky dříve probíhající udržovací sanaci,“ přiblížil mluvčí CzechInvest David Hořínek.
Automobilka o stavbě továrny stále nerozhodla
Volkswagen chce pozemek pouze čistý, bez ekologické zátěže. Podle CzechInvest už se investor s výsledky průzkumu seznámil a názor zatím nezměnil. „Bylo vyhodnoceno, že je pozemek po odstranění kontaminací pro stavbu tohoto záměru vhodný,“ uvedl Hořínek.
Začít s odtěžováním kontaminované zeminy plánuje Diamo až po ukončení provozu letiště. Jestli se tak vůbec stane, pořád není jisté. Volkswagen s rozhodnutím o továrně na lithiové baterie v Česku váhá dál.