Čtyři kilometry jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu povedou po sedmi mostech. Technicky nejsložitější je podle stavbařů most přes dvě železnice, údolí a řeku. Protože při stavbě nebyl přerušený provoz na rychlíkové trati, postavili napřed mostní konstrukci vážící 1700 tun o dva metry výš a budou ji tři dny pomalu spouštět na pilíře pomocí hydrauliky. Obchvat by měl začít sloužit řidičům koncem roku 2023.
Most nad železniční tratí u Havlíčkova Brodu budou stavbaři spouštět na pilíře tři dny
Mostní konstrukci nad tratí, po které vlaky jezdí přes Havlíčkův Brod mezi Prahou a Brnem, zatím podpírají ocelové sloupy. „Nosnou konstrukci budeme spouštět tři dny,“ uvedl vedoucí projektu Marcel Návojský z firmy SMP CZ. Pracovníci budou spouštět konstrukci pomocí hydrauliky po patnácti centimetrech, postup budou střídavě opakovat na obou pilířích u železnice.
Celý most bude dlouhý skoro čtyři sta metrů, složený bude z osmi polí. První část železobetonové konstrukce postavená nad tratí měří třiapadesát metrů a široká je skoro čtrnáct metrů. „Je to v evropském měřítku relativně ojediněle používaný postup s tím, že je samozřejmě znám,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Doplnil, že metoda byla zvolená kvůli tomu, že provoz na železnici nebylo možné přerušit.
Stavba bude trvat o rok déle kvůli staré skládce
Jihovýchodní obchvat propojí výpadovku I/34 na Žďár nad Sázavou a Pardubice a silnici I/38 směřující na Jihlavu. Zkrátit by tak měl cestu řidičům mezi Jihlavou a Pardubicemi. Při zahájení stavby v prosinci 2019 zástupci ŘSD uvedli, že by nová silnice mohla být zprovozněna koncem roku 2022.
„Bohužel, tato stavba si vybrala daň přesně na těch položkách, které jediné nedokážeme se stoprocentní jistotou naplánovat,“ uvedl Rýdl. Prodloužení termínu stavby podle něj způsobily nalezené ekologické zátěže. Našla se tam stará skládka azbestu a znečištění ropnými produkty, o nichž se nevědělo, v zemině také byl zjištěn vyšší obsah arzenu. Delší dobu trval i archeologický průzkum.
Obchvat staví sdružení firem Strabag, M-Silnice a Porr. Podle uzavřené smlouvy jde o zakázku za 1,598 miliardy korun bez daně. Navýšení nákladů kvůli likvidaci ekologických zátěží zatím ŘSD nevyčíslilo.